Läkemedelsjättarna letar ständigt efter lovande läkemedelskandidater att boosta sina pipelines med. Samtidigt bygger de flesta mindre bioteknikbolag sina affärsmodeller på förhoppningen att antingen bli uppköpta, skriva lukrativa utlicensieringsavtal eller ingå partnerskap med någon av de stora aktörerna i industrin. Men hur ser storbolagens strategier för förvärv och partnerskap ut? Vilka sjukdomsområden är hetast för Big Pharma? Hur många affärer gör de, och till vilka värden? Det är frågor som besvaras i den helt färska analysrapporten Big Pharma Deal Analysis från BioStocks analyspartner Monocl Strategy Services. 

I förra veckan publicerade BioStock en rapport om det forskningsintensiva området immunonkologi, som sammanställts av Monocl Strategy Services. Den gav en översikt över marknadsledande produkter, tekniker, bolag och målmolekyler inom ett fält som ur ett affärsmässigt perspektiv är glödhett – något som bekräftades ytterligare av Gileads mångmiljardbudKite Pharma tidigare i veckan.

Idag kan vi publicera vi ytterligare en schematisk översikt från Moncol, denna gång över de affärer som de tio största läkemedelsbolagen i världen har genomfört mellan åren 2010 och 2016. Rapporten ger en insikt i bolag som Pfizer, Roche, Merck och Gileads dealstrategier och tydliggör vilka indikationsområden som under de senaste åren varit av högst intresse, storleken på affärerna med mera.

Översikt: affärer per indikation och bolag.

Översikt: affärer per indikation och bolag. Klicka för större bild.

Rapporten Big Pharma Deal Analysis – bakgrund
Många stora läkemedelsföretag är beroende av partnersamverkan, förvärv eller investeringar för att få tillgång till externa innovationer. Dessa strategier möjliggör för de större bolagen att upprätthålla en konkurrensfördel när det gäller att leverera nya och mer effektiva behandlingar där det medicinska behovet är stort. Baserat på denna trend är många mindre bioteknik- och läkemedelsbolag uppbyggda med ett förvärv eller ett samarbete med större läkemedelsföretag i åtanke.

Med anledning av detta genomförde Monocl Strategy Services en affärsanalys i syfte att ge bättre insyn i, och förståelse kring, vad de tio största läkemedelsbolagen i världen söker avseende innovationer inom specifika terapeutiska områden, samt hur avtalen som har genomförts mellan 2010-2016 har sett ut.

Fokus i rapporten, som kan läsas i sin helhet nedan, är läkemedelskandidater i upptäckts-, forsknings-, utvecklings- eller kommersialiseringsfas, vilket innebär att avtal om medicintekniska produkter, diagnostisk utrustning, tillverkning, försörjningstjänster, etc. inte ingår i rapportunderlaget. Icke avslutade affärer har heller inte beaktats i analysen.

Klicka nedan till höger för att förstora rapporten till helskärmsläge