2020 – ett år av tillväxt och expansion för Fluicell
Fluicell inledde 2020 med att genomföra den första försäljningen av bolagets då nya produkt, Biopixlar och i slutet av året kunde pionjärerna inom encellsteknologi presentera en fjärde produkt baserad på mikrofluidik. Under 2020 expanderade Fluicell, både gällande tjänster distributionspartnerskap, samtidigt som försäljningsutvecklingen av FoU-produkter var fortsatt stark. BioStock pratade med vd Victoire Viannay för att få en bild av de framsteg som gjorts under 2020 och vad vi kan vänta oss från bolaget under 2021.
Det var nog många som drog en lättnadens suck när vi kunde lämna 2020 bakom oss. Trots de unika utmaningar som Covid-pandemin har inneburit för life science-sektorn, kan svenska Fluicell, verksamma inom encellsteknologi, dock se tillbaka på 2020 som ett år av tillväxt och expansion.
Nya affärsmöjligheter med Biopixlar
Fluicells affärsmodell, som till stor del är baserad på försäljning av produkter redo för användning inom FoU, kräver ofta möten med potentiella kunder och resor för att visa upp dessa produkter för universitet och forskningsinstitutioner. Den här typen av aktiviteter begränsades naturligtvis av pandemin. Men tack vare sitt starka rykte inom encellsteknologi kunde Fluicell genomföra både möten gällande försäljning och möten som i synnerhet involverade 3-D bioprintern Biopixlar.
När Fluicell presenterade Biopixlar i slutet av 2019 bidrog produkten till att öppna en rad affärsmöjligheter tack vare en stark efterfrågan på en 3D-bioprinter som kunde replikera komplexa vävnadsliknande strukturer genom att kontrollera positioneringen av enskilda celler. Fluicell genomförde sin första försäljning i mars 2020 till University of Canterbury i Nya Zeeland.
Sedan dess har Fluicell startat upp egna CRO-tjänster (Contract Research Organisation). För närvarande drivs dessa tjänster huvudsakligen genom Biopixlar, som adresserar en marknad på cirka 1,3 miljarder USD med en förväntad årlig tillväxt på mellan 17 och 26 procent. Fluicell fick sitt första CRO-uppdrag med Biopixlar i april från Oblique Therapeutics, ett bolag som designar ett celltryckt mikrochip baserat på Biopixlars förmåga att placera celler i exakta mönster.
»2020 came along with a great challenge which we could not anticipate: a global pandemic preventing to travel to meet with customers. Fortunately, at Fluicell, we are good at adapting to new situations and we do not fear challenges. With the limitations that 2020 brought, ingenuity took place and we managed to find new ways to reach out to customers online through demos, remote installations, webinars etc. With these adaptions, we have managed to keep up the intensity in our sales activities« — Victoire Viannay, vd Fluicell
En tydlig försäljningsökning
Fluicells övriga encellsprodukter på marknaden, Dynaflow Resolve och BioPen, bidrog också till bolagets starka försäljningsresultat under 2020. Oblique Therapeutics lade två ordrar på Fluicells Dynaflow Resolve-system till ett värde av mer än 1,1 Mkr. Vidare lade finska läkemedelsföretaget Orion Corporation under våren en andra inköpsorder för Dynaflow Resolve för mer än 600 000 kr.
Under året erhöll bolaget köpordrar för BioPen inkluderar en från Roche Schweiz, en från Max Delbrück Center for Molecular Medicine (MDC Berlin), en från slovakiska vetenskapsakademin i Bratislava och en fjärde inköpsorder från RWTH Aachen, ett av Tysklands ledande universitet. Dessa inköp, som gjordes av en distributör, värderas till cirka 140 000 SEK vardera.
Avtal på plats för marknadsexpansion
I syfte att bidra till försäljning och expansion ingick Fluicell, för att nå nya marknader, ett antal distributionsavtal under 2020. Den första kom under våren och slöts med AXT pty. Detta avtal gav Fluicell tillgång till marknader i Australien och Nya Zeeland för Biopixlar och BioPen. Senare under året tecknade Fluicell två distributionsavtal, ett för BioPen och ett för Biopixlar, med Swift Analytical för att få tillgång till den brittiska marknaden. Slutligen undertecknade Fluicell ett distributionsavtal med distributören Beijing E-science, vilket gav ytterligare tillgång till den omfattande kinesiska marknaden.
Uppvisade styrka inom innovation
Biopixlar bidrog definitivt till att skapa en stor del av Fluicells nyhetsflöde under 2020, vilket inte är någon överraskning med tanke på dess potential som ett FoU-verktyg. Denna potential bekräftades under hösten, först genom ett EU-bidrag på 31 Mkr för utveckling av 3D-njurvävnader, ett bidrag som Fluicell fick tillsammans med tre viktiga partners.
En andra bekräftelse kom genom publiceringen av en forskningsartikel i tidskriften Scientific Reports som visar att Biopixlar kan printa 3D-neuroner. Projektet, genomfört i samarbete med CRO:n Cellectricon och forskare vid Karolinska Institutet, har flera tänkbara implikationer inom området neurovetenskap. Läs mer om projektet här.
Vd kommenterar 2020 och vad som väntar härnäst för Fluicell
Fluicells händelserika 2020 återspeglades också på aktiemarknaden, särskilt i slutet av året, då Fluicells aktiekurs steg med nästan 300 procent från slutet av oktober till första veckan 2021. Med tillkännagivandet att en fjärde produkt, Biozone 6, är på väg och förväntas lanseras tidigt i år, ser det ut som att 2021 kommer att bli ännu ett spännande år för Fluicell. BioStock kontaktade Fluicells vd Victoire Viannay för att höra hennes tankar om 2020 och förväntningar för 2021.
»As CEO, I have great expectations for Fluicell this year. This will of course depend on the worldwide situation going forward, but I believe that we have a good potential to reach important milestones. As an innovative company, one of our milestones is of course to continue to develop competitive products and services«
Victoire Viannay, looking back at 2020, what would you say has been the most important milestone for Fluicell if you could only point to one?
– 2020 has been an important year in many regards and it is difficult to point to one single event. The year started with the first Biopixlar sale and has since then proceeded with a substantial increase in sales and collaboration agreements, which has resulted in a large increase in revenue compared to previous year.
– 2020 has also been important in terms of validating Fluicell’s and Biopixlar’s position as innovation leaders in the bioprinting field, exemplified first by the publication of a scientific paper in an impactful research journal and then by the major EU research grant, which we were awarded together with prominent European research institutions.
– But if I am going to pick one particular milestone, it has to be how all of this together has resulted in growing interest and faith in the company from the investor community. We enter 2021 from a position of strength that will allow us to continue to innovate.
2020 has been a strong year for sales, despite the challenges brought on by the pandemic. To what would you attribute such a strong performance?
– In parallel to developing new technology, our goal over the years has been to build an effective sales organisation, including a network of high-quality distributors and strong relationship with customers. In 2020, we have started to see the results of this background work pay off.
– Then 2020 came along with a great challenge which we could not anticipate: a global pandemic preventing to travel to meet with customers. Fortunately, at Fluicell, we are good at adapting to new situations and we do not fear challenges. With the limitations that 2020 brought, ingenuity took place and we managed to find new ways to reach out to customers online through demos, remote installations, webinars etc. With these adaptions, we have managed to keep up the intensity in our sales activities.
– This year, we have also seen a number of sales to returning customers, something that shows the value that the research community sees in our technology and which is something that we are very proud of.
The share price jumped significantly at the end of the year last year, signaling that investors truly believe in what Fluicell has to offer. What is your plan to keep up the momentum?
– You are right and as I was saying, we are very happy about it. It is very satisfying to be CEO of a company that creates value for shareholders, whether they have invested a lot or a little bit less does not matter. We are planning on continuing to communicate to the stock market in a transparent and honest manner. We will continue to convey our values and identity, our fighting spirit and our commitment to bring technological and scientific innovation.
– Our focus is not only on the present but also on building and communicating a long-term vision and show a way to realise it. Fluicell has a huge potential to deliver long-term value and we hope that investors will continue to share the bright future that we see for the company with us.
With the Biozone 6 launching this year, could you comment on its main applications and the potential market it could reach?
– Biozone 6 was developed in conversation with Hoffmann-La Roche and responds to an unmet need in pharmacological research for high-precision tools targeting single cells. The instrument allows researchers to perform dose-response studies and test multiple drug compounds directly on individual cells.
– Biozone 6 is a product built on Fluicell’s unique open volume microfluidic technology and protected by our IP portfolio, aimed at pharmaceutical companies but also interesting for academic research institutions. Biozone 6 is targeting the same fast-growing markets as BioPen and Dynaflow. We see a great synergy between Biozone 6 and our other single-cell products, covering a wide range of uses across many different areas in biological and pharmacological research.
Finally, when looking into the crystal ball, what are your expectations from Fluicell this year in terms of milestones?
– As CEO, I have great expectations for Fluicell this year. This will of course depend on the worldwide situation going forward, but I believe that we have a good potential to reach important milestones. As an innovative company, one of our milestones is of course to continue to develop competitive products and services.
– We also have the goal to execute on sales which we are planning to increase this year. We are currently in many dialogues with potential customers and collaboration partners that can come to fruition. Most of the dialogues concern BioPen and Biopixlar, and Biopixlar can really make its mark on the bioprinting market this year. We wish to demonstrate that Biopixlar is more than an instrument and will move the company forward to exciting new areas such as personalised medicine.
Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.