GlaxoSmithKline och Pfizer har ingått ett joint venture som skapar världens största bolag inom konsumenthälsovårdsprodukter. Det nya bolaget – där GSK kontrollerar 68 procent – kommer ingå i GSK Consumer Healthcare och avsikten är att börsnotera bolagsjätten inom tre år. Gemensamt hade de två bolagen en total försäljning motsvarande 12,7 miljarder USD under 2017. 

Den idag kommunicerade affären mellan Pfizer och GSK innebär att Pfizer för över sin verksamhet inom konsumenthälsovård till GlaxoSmithKline. Affären väntas kunna finaliseras nästa år.

Transaktionen skapar världens största leverantör av receptfria läkemedel när de två komplementära portföljerna fusioneras. Bland varumärkena finns bland annat GSKs Sensodyne, Voltaren och Panadol samt Pfizers Advil, Centrum och Caltrate. Det nya bolagets fokusområden kommer att vara smärtstillande medel, respiratoriska sjukdomar, vitamin- och mineraltillskott, produkter för metabolism, hudprodukter samt terapeutisk oral hälsa.

Samriskbolaget kommer enligt dagens pressmeddelande att vara världsledande inom receptfria produkter med en marknadsandel på 7,3 procent före närmaste konkurrent på 4,1 procent.

Tidigare i år gick Europas två läkemedelsjättar GSK och Novartis åt olika håll när GSX köpte sin sektorkollegas andel i ett samriskbolag inom konsumenthälsa för 13 miljarder USD, samtidigt som Novartis istället tog steg mot att renodla sin verksamhet inom receptbelagda läkemedel.

Se GSK:s vd Emma Walmsley sammanfatta avtalet med Pfizer:

Läs pressmeddelandet från GSX här