Under 2020 har Enzymaticas lista över länder där man antingen redan inlett försäljning med ColdZyme, eller har ingått distributionsavtal avseende förkylningssprayen, utökats avsevärt. Så sent som idag adderades även Frankrike och Italien till listan efter att man ingått avtal med Sanofi Health Care för marknadsföring, distribution och försäljning på dessa marknader. Med tanke på att Sanofi är ett av världens ledande bolag inom hälsovård för konsumenter och att både Italien och Frankrike utgör enorma förkylningsmarknader är avtalet en fjäder i hatten för lundabolaget.

Enzymatica utvecklar och säljer hälsoprodukter mot främst sjukdomar och symptom i öron-näsa-hals-regionen. Bolagets mest framstående produkt är förkylningssprayen ColdZyme som med hjälp av ett marint enzym, köldanpassat trypsin, bildar en tillfällig barriär mot förkylningsvirus. Enzymatica har visat att ColdZyme reducerar risken för att få en förkylning samt förkortar sjukdomsperioden och lindrar förkylningssymptom och halsont.

Flera viktiga avtal krönt av Sanofi 

Under året har bolaget utökat sin marknadsnärvaro i flera omgångar. I januari lanserades förkylningssprayen i Hong Kong & Macao och senare samma månad tecknades ett distributionsavtal för den kinesiska miljardmarknaden. Detta följdes sedan upp av ett liknande avtal för Israel i mars där försäljningen precis har inletts genom distributionspartnern Chemipal. Under 2020 har Enzymatica även utökat sitt distributionsavtal med partnern STADA Arzneimittel AG vid två tillfällen; först i maj avseende 19 nya europeiska marknader i framförallt Östeuropa, och sedan i förra veckan då beskedet kom om ett utökat avtal gällande Ryssland, Polen, Ukraina och flera länder inom CIS och Centralasien.

Men inte nog med det, Enzymatica har nu även ingått ett avtal med Sanofi Health Care som ingår i den franska läkemedelskoncernen Sanofi, ett av världens största bolag i sitt slag. Avtalet avser marknadsföring, distribution och försäljning av ColdZyme i både Italien och Frankrike. De två länderna utgör några av de största OTC-marknaderna i Europa med en total befolkning på nära 130 miljoner och en sammanlagd förkylningsmarknad som uppgår till cirka 1,9 miljarder euro.

En ledande aktör

Globalt är Sanofi en av de fyra ledande aktörerna på OTC-marknaden som uppskattas till hela 126 miljarder euro. Med OTC-produkter menas receptfria läkemedel, så kallade Over The Counter-produkter. Vidare rankas Sanofi som nummer ett i volym och nummer två i värde på den europeiska hälsomarknaden för konsumenter efter GSK/Pfizer, med en marknadsandel på cirka 5,8 procent.

Claus Egstrand, COO för Enzymatica, är mycket nöjd över att ha lyckats sluta ett avtal med Sanofi:

»Vi är mycket glada över att ha ingått avtal av den här omfattningen med Sanofi, ett av världens ledande och största läkemedelsföretag inom consumer health care. Det ger ColdZyme möjlighet för ytterligare marknadspenetration i Europa.« – Claus Egstrand, COO Enzymatica 

Franska och italienska förkylningsmarknaden

Den franska förkylningsmarknaden har ett uppskattat värde på 0,8 miljarder euro, medan det motsvarande värdet i Italien estimeras till 1,1 miljarder euro. Den totala marknadsbasen för det aktuella avtalet mellan Enzymatica och Sanofi utgör alltså ett värde om 1,9 miljarder euro, vilket kan jämföras med den svenska förkylningsmarknaden om 85 miljoner euro.

Vida har Sanofi en stark marknadsposition i både Italien och Frankrike. Faktum är att Sanofi har den ledande marknadspositionen inom förkylningsmarknaden i Frankrike med en marknadsandel på cirka 15 procent. I Italien är Sanofi istället den fjärde största aktören.

Isabelle Van Rycke, Head of Sanofi Consumer Health Care Europe, ser ColdZyme som en möjlighet att möta konsumenternas behov av effektiva lösningar mot förkylningsvirus:

»Vi är mycket nöjda över att ha inlett ett samarbete med Enzymatica. Deras medicintekniska produkt ColdZyme, en munspray mot förkylning, har nyligen fått den högsta klassificeringen, klass III, enligt EU:s medicintekniska direktiv. Produktens barriärteknologi hindrar virus från att sprida och föröka sig, vilket stöds av en stark dokumentation. Med ColdZyme ser vi en verklig möjlighet att möta konsumenternas behov av effektiva lösningar mot förkylningsvirus och relaterade immunförsvarsymptom« – Isabelle Van Rycke, Head of Sanofi Consumer Health Care Europe 

Spikrakt uppåt sedan start

ColdZyme har funnits på den svenska marknaden i över sju år och tillhör numera en av de mest sålda förkylningsprodukterna med en marknadsandel på cirka 7 procent. ColdZyme har än så länge lanserats i 15 länder på 3 kontinenter och motsvarande utveckling har setts i flera länder.

I och med det utökade avtalen med STADA och det nya avtalet med Sanofi kommer ColdZyme lanseras i ett stort antal länder inom en snar framtid. Sanofi räknar med att lansera ColdZyme på den italienska och franska marknaden under 2020/2021 – lagom till när förkylningssäsongen kulminerar.

Hur stor inverkan på Enzymaticas omsättning som årets avtal kommer att få återstår att se, men vad som kan sägas redan nu är att marknaden reagerade positivt på dagens besked om överenskommelsen med Sanofi. I skrivande stund handlas bolagets aktie till 20,8 kronor, en uppgång om 12,43 procent för dagen.

Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från. 

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev