Efter regulatoriskt godkännande av förkylningssprayen ColdZyme i Israel fortsätter Enzymatica sin internationella expansion genom distributionspartnern Chemipal. Båda parter ser med tillförsikt på produktens framtid på en förkylningsmarknad värd 180 Mkr årligen, inte minst med tanke på partnerns ledande position.

Enzymatica utvecklar och säljer hälsoprodukter mot sjukdomar och symptom i öron-näsa-hals-regionen baserat på sin patenterade barriärteknologi. Bolagets huvudsakliga produkt är förkylningssprayen ColdZyme som man marknadsför i egen regi i Sverige, Danmark och Norge medan man använder lokala distributionspartners på övriga marknader.

Samarbetet med namnkunniga partners är en av grundpelarna i Enzymaticas tillväxtstrategi och förkylningssprayen saluförs i Belgien, Finland, Grekland & Cypern, Hongkong & Macau, Island, Spanien, Storbritannien, Sydafrika och Österrike. I Tyskland säljs dessutom STADAProtect, en kosmetisk munspray baserad på Enzymaticas barriärteknologi.

Idag adderades även Israel till listan över bolagets aktiva marknader då Chemipal nu lanserat förkylningssprayen i landet.

Fortsatt internationell expansion att vänta

Utöver de marknader där försäljningsstart redan skett har Enzymatica ingått distributionsavtal för Australien & Nya Zealand, Japan och Kina, där marknadslansering väntas inom de närmaste åren, efter att nödvändiga regulatoriska processer har avklarats.

Redan i år väntas dessutom lansering av Enzymaticas förkylningsspray på 19 nya europeiska marknader, genom det utökade samarbetet som tecknades med bolagets tyska partner STADA i maj. En så pass snabb lansering möjliggörs av ett befintligt regulatorisk godkännande för de europeiska marknaderna. Läs mer.

Lansering ett halvår efter ingått avtal

Avtalet kring marknadsföring och försäljning av ColdZyme i Israel signerades av Enzymatica och Chemipal i mars. Redan då kommunicerade man en förväntad lansering redan i höst, lagom till förkylningssäsongen i landet.

För att uppnå detta mål har Chemipal sedan dess arbeta med regulatoriska frågor, logistik, marknadsföring och försäljningsupplägg. När produkten nyligen registrerades hos avdelningen för medicintekniska produkter på det israeliska hälsoministeriet ljöd det slutliga startskottet för marknadsentré.

Nu initierar Enzymaticas partner en omfattande marknadsföringskampanj för ColdZyme som inkluderar annonsering, radioreklam, digital kommunikation, sociala medier och PR. Chemipal kommer även att erbjuda information och utbildning av både apotekare och läkare, något som varit ett framgångskoncept för ColdZymes marknadspenetration på andra marknader.

Som vanligt när Enzymatica ingår avtal med nya distributionspartners delar man med sig av vilka marknadsföringsinsatser som tidigare visat sig framgångsrika för förkylningssprayen, i syfte att optimera utfallet på den nya marknaden.

Chemipal ser en stor potential

Chemipal estimerar förkylningsmarknaden i Israel till 180 Mkr per år och redan när avtalet signerades framhöll Jonathan Gal, vd för Chemipals marknadsdivision, att man såg en stor potential för ColdZyme att nå en ledande position på den israeliska förkylningsmarknaden baserat på sin starka produktdokumentation och de framgångar man nått på andra marknader. När förkylningssprayen nu lanseras är Gal fortsatt positiv:

»Vi är mycket glada över att arbeta med Enzymatica och är säkra på att ColdZyme kommer att göra ett positivt avtryck på vår marknad«

En stark partner

Chemipal är ett väletablerat bolag som under sin 80-åriga historia nått en position som Israels ledande medicinska distributör för både läkemedel och hälso- och skönhetsprodukter. Bolaget distribuerar, säljer och marknadsför receptbelagda och receptfria läkemedel, naturprodukter samt hälso- och skönhetsprodukter för apotek, drug stores, hälsokostbutiker och sjukvårdsinrättningar. 2019 omsatte verksamheten 1,1 miljarder USD.

Planen är nu att Chemipal ska få in ColdZyme på de israeliska butikshyllor genom försäljning till de två största apotekskedjorna – Super-Pharm med 250 butiker och BE med 60 butiker – samt till 500 privata apotek och fyra sjukförsäkringsfonder.

Årets andra marknadsentré

Lanseringen i Israel blir den andra internationella marknaden som ColdZyme går in på via externa partners bara under 2020, detta då Enzymaticas partner Evergreen lanserade förkylningssprayen i Hong Kong & Macau vid årsskiftet. Läs mer. Denna första produktlansering i Asien har överstigit förväntningarna genom en betydande efterfrågan som resulterade i en uppföljningsorder från Evergreen redan under årets första kvartal.

Nu håller Enzymatica tummarna för att lanseringen i Israel blir lika framgångsrik, något som COO Claus Egstrand visar tilltro till i dagens pressmeddelande:

»Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Chemipal, som är den största läkemedelsdistributören i landet och som har tillräckliga resurser för att uppnå en stark marknadspenetration för ColdZyme«

 

Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.

 

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev