Home Intervjuer Trefaldigad försäljning för hungrigt Invent Medic

Trefaldigad försäljning för hungrigt Invent Medic

Stark tillväxt för Invent Medic

Trefaldigad försäljning för hungrigt Invent Medic

19 maj, 2023

Att Invent Medic skulle bjuda på en omsättningsökning under det första kvartalet 2023 kom knappast som en överraskning. Att den sedan skulle uppgå till 300 procent var det kanske inte alla som räknade med. Efter ett händelserikt kvartal passade BioStock på att kontakta vd Anna Lindström för att få hennes syn på den spännande fas som bolaget just nu är i.

Lundabolaget Invent Medic har utvecklat en portfölj med produkter som alla är designade för att främja kvinnohälsa. Bolagets första produkt, Efemia kontinensstöd, hjälper kvinnor som lider av ansträngningsinkontinens. I det andra benet i portföljen hittar vi en serie menskoppar som går under varumärket FlowCup.

FlowCup-förvärv lyfter försäljningen

Just FlowCup har gjort ett tydligt avtryck i de fina tillväxtsiffror som Invent Medic kunde presentera i rapporten för det första kvartalet, som släpptes i förra veckan. Den Malmöbaserade menskoppstillverkaren blev en del av Invent-familjen i slutet av januari. Utöver FlowCups egna upparbetade försäljning agerar den plattformen nu även språngbräda för Invent Medics egen menskoppsatsning. Under kvartalet införlivades Invent Medics egenutvecklade menskopp i FlowCup-sortimentet, under namnet FlowCup Flex.

Enligt vd Anna Lindström har FlowCup Flex en bra start och tagits emot väl av kunderna. Nästa steg för produktfamiljen blir att introducera menstrosor, ett lanseringsarbete som man i skrivande stund är i full gång med.

Förvärvet av FlowCup har som sagt gjort ett starkt avtryck i den totala försäljningen som under det första kvartalet uppgick till knappt 1,7 Mkr. Det går att jämföra med Q1 2022 där försäljningen landade på drygt en halv miljon kr. Vad gäller Invent-familjens senaste tillskott uppger Lindström att man inte bara kunnat bibehålla försäljningsnivån i FlowCup under integreringsarbetet, utan även lyckats öka försäljningen.

Fortsatta framgångar för Efemia kontinensstöd

Det är dock inte bara FlowCup som bidragit till den goda utvecklingen under kvartalet. Man har även kunnat skörda framgångar med Efemia kontinensstöd. Utöver god försäljning kunde Invent Medic under kvartalet rapportera goda resultat i den ryttarstudie som man genomfört. Läs mer.

Bolaget bäddade dessutom för fortsatt tillväxt i och med avtalen med den franska distributören Bivea och med isländska Stoð.

Vi såg även förbättringar rent resultatmässigt under kvartalet. Resultatet under Q1 summerades till -2,1 Mkr, att jämföra med -4,4 Mkr för motsvarande period förra året. Vid periodens utgång uppgick kassan till 3,4 Mkr, vilket gör likviditeten till ett aktuellt ämne.

Vd kommenterar

Anna Lindström, vd Invent Medic
Anna Lindström, vd Invent Medic

BioStock har kontaktat vd Anna Lindström för att höra hur hennes tankar går kring det momentum bolaget har just nu.

Först och främst, vilken kommentar har du till de fina tillväxtsiffror ni lyckas prestera såhär i inledningen av året?

– Det här är något som vi har arbetat hårt för och det är inte en slump att vi presenterar de siffror vi gör. För mig och teamet är det mycket motiverande att se att den tid och det engagemang vi har lagt ned nu också visar sig i rapporteringen. Vi vet att kunderna uppskattar våra produkter genom att vi får väldigt fina omdömen och det har gett oss en trygghet i att försäljningen kommer att öka när vi når ut till fler.

Hur ska ni göra för att behålla det momentum ni lyckats jobba upp?

– Vi har mycket på gång i bolaget och tittar ständigt på hur Invent Medic ska utvecklas framåt. Det finns fortsatt mycket att göra med att skala upp försäljningen genom att addera fler produkter och fler kunder. Vi har lärt oss mycket om marknaden under året och det tar vi nu med oss och bygger vidare på.

Även resultatmässigt går det åt rätt håll för er. När är det rimligt att anta att ni når lönsamhet?

– Det kommer att bero på vilken försäljningstillväxt vi har framöver. För FlowCup, där vi har en mycket bra konverteringsgrad på nära 10 procent, är nästa steg att öka ordervärdet. Lanseringen av menstrosor är en viktig del i den strategin. För Efemia ser vi en bra utveckling i Storbritannien. Får vi till liknande försäljning i Tyskland samtidigt som vi blir upphandlade i några fler regioner i Sverige så ser det mycket ljust ut för bolaget.

Givet den burn-rate ni har för närvarande, hur ser du på den finansiella ställningen i bolaget?

– Bolagets finansiella ställning är och har varit en konstant fråga som jag och styrelsen har arbetat med under hela förra året och fortsätter med under 2023. Liksom tidigare kommer vi att gå ut med mer information när vi har något konkret.

Ni utvecklar menstrosor till FlowCup-sortimentet. När siktar ni på att kunna lansera dem?

– Vi har tidigare meddelat att lansering av menstrosor kommer att ske senast i kvartal tre i år. Teamet arbetar för fullt med att utveckla en högkvalitativ menstrosa där vi har rådfrågat över 800 kunder om vilka krav och förhoppningar de har på vår kommande produkt. Det är ett roligt och stort arbete med att addera en ny produktlinje till FlowCup.com och än så länge ligger vi fas med den utsatta tidsplanen.

Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev