Enorama Pharma arbetar sedan i somras med att utveckla en prototyp av ett tuggummi med medicinsk cannabis. I dagarna meddelade den danska nikotintuggummiproducenten Fertin Pharma att även de gör en satsning inom medicinsk cannabis genom bolagsförvärv. När BioStock kontaktade Enorama för en kommentar poängterades att nyheten snarast bekräftar att cannabis är helt rätt väg att gå för bolaget.  

Under 2018 beslöt Enorama Pharma att utöka sin verksamhet med ett nytt fokusområde inom den högaktuella substansen cannabis. Bolaget inledde förberedelser för att kunna ta fram ett tuggummi som bärare av medicinsk cannabis med hjälp av sin teknikplattform ChewMed. Under hösten fick bolaget sedan Läkemedelsverkets godkännande att hantera cannabis som substans, vilket blev det verkliga startskottet för en prototyputveckling.

Strategisk satsning baserad på gynnsamma marknadssignaler

Enorama har följt utvecklingen av cannabis-marknaden under en längre tid. Beslutet att utveckla ett medicinskt cannabistuggummi togs bland annat efter att en marknadsbedömning, genomförd tillsammans med Business Sweden USA, kunde konstatera ett betydande intresse för en sådan produkt.

Uppsvinget för medicinsk cannabis har vid det här laget knappast gått någon förbi. Utvecklingen drivs av en ökad efterfrågan på medicinsk cannabis till följd av den pågående legaliseringsvågen världen över. Läs mer. Enligt Grand View Research var den globala marknaden värd 11,4 miljarder USD år 2015 vilket förväntas öka till 55,8 miljarder USD år 2025.

Kapitalrusning till cannabisbolag

Utvecklingen har även lockat investerare. Exempelvis tecknades danska Stenocares nyemission till 2 161 procent, i samband med att bolaget börsnoterades i oktober 2018. Läs mer. I början av 2018 var 3 av de 7 mest handlade aktierna hos nätmäklaren Nordnet utländska cannabisbolag. Läs mer.

Utöver privata investerare har även big pharma visat sitt intresse. Det gäller inte minst Novartis som i mitten av 2018 ingick ett strategiskt partnerskap med Tilray, ett partnerskap som nyligen fördjupades. Rykten gör även gällande att både Merck och Pfizer sneglar mot cannabisområdet.

Samtidigt är läkemedelsindustrin inte den enda branschen som investerat stort i cannabis under det gångna året. Bland annat gick Altria, världens största tobakskoncern, nyligen in med 1,8 miljarder USD i kanadensiska Cronos för 45 procents ägande. Därtill köpte alkoholjätten Constellation Brands 38 procent av Canopy Growth för 4 miljarder USD. Att cannabis är på uppgång råder det därmed inget tvivel om.

»Cannabismarknaden är redan stor och förväntas växa sig betydligt större de närmaste åren. Precis som inom nikotinområdet tror jag att administration via tuggummi kommer att ta en betydande marknadsandel då det innebär att den aktiva substansen levereras genom munhålan vilket resulterar i ett snabbt och kontrollerat upptag i kroppen.« – Annette Agerskov, vice vd Enorama Pharma 

Utvecklar affärsplan och siktar på partnerskap

Malmöbaserade Enorama har tidigare kommunicerat att man, parallellt med prototyputvecklingen, ämnar ta fram en affärsplan för cannabisprojektet som ska publiceras under första halvåret 2019. Man avser också söka och utvärdera olika möjliga samarbetspartners för projektet.

Initial finansiering kommer dock från den övertecknade företrädesemission som i november tillförde bolaget 21,5 Mkr. Kapitaltillskottet estimeras räcka åtminstone under 2019 i väntan på lansering av bolagets nikotintuggummi som för närvarande utvärderas för registrering av svenska myndigheter.

Konkurrent inom nikotintuggummin kopierar Enoramas cannabis-satsning

Den danska producenten av medicinska tuggummin Fertin Pharma, som till 68 procent ägs av Investors investeringsbolag EQT, meddelade i veckan att även de gör avancemang mot medicinska cannabistuggummin genom uppköp av två bolag; danska Medcan och kanadensiska Tab Labs.

Förvärvet av Medcan – som producerar cannabisprodukter – ger ett omedelbart tillskott av cannabisprodukter till Fertin Pharmas produktportfölj medan förvärvet av Tab Labs – som producerar tuggummin och mintpastiller för den nordamerikanska marknaden – tillhandahåller en genväg till den kanadensiska marknaden där cannabis legaliserades i oktober. Avtalsvärdena för respektive förvärv har inte offentliggjorts.

Bekräftar Enoramas strategi

Annette Agerskov, vice vd Enorama Pharma

Annette Agerskov, vice vd Enorama Pharma.

BioStock kontaktade Enoramas vice vd, Annette Agerskov, som tidigare var Senior Vice President och ansvarig för bolagsutveckling på just Fertin Pharma, för att få hennes kommentar till konkurrentens satsning.

Annette Agerskov, vice vd på Enorama, hur ser du på att din tidigare arbetsgivare ­– tillika en av era största konkurrenter inom produktion av nikontintuggummin – nu verkar ta efter er satsning på medicinsk cannabis?

– Jag ser detta som en positiv nyhet för Enorama. Det faktum att Fertin och deras ägare EQT också ser en affärspotential inom cannabisegmentet bekräftar att vi gör rätt i att fokusera på området. Det är mycket på gång inom cannabis-segmentet just nu och det har potential att bli väldigt stort. Det är ganska naturligt att fler spelare vill vara med i leken.

Påverkar nyheten era planer på något sätt, t.ex. hur ni kommer att utforma er kommande affärsplan?

– Nej, det förväntar jag mig inte. Vi fortsätter arbeta med att ta fram vår affärsplan precis som innan och förväntar oss att den är redo att presentera under årets första halva.

Finns det, enligt dig, utrymme både för era och Fertin Pharmas cannabistuggummin på marknaden?

– Ja, det har jag inget tvivel om. Som du nämnde ovan är marknaden redan stor och förväntas växa sig betydligt större de närmaste åren. Precis som inom nikotinområdet tror jag att administration via tuggummi kommer att ta en betydande marknadsandel då det innebär att den aktiva substansen levereras genom munhålan vilket resulterar i ett snabbt och kontrollerat upptag i kroppen.

I en intervju framhåller Fertin Pharmas vd, Søren Birn, att de initialt kommer att satsa på medicinsk cannabis men att de inte stänger dörren för att i framtiden utveckla cannabisprodukter som inte är läkemedel. Hur ser ni på Enorama på denna möjlighet?

– Vi stänger inte heller några dörrar just nu. En hel del arbete återstår innan vi kan fastställa vår strategi för projektet. Detta gäller såväl målmarknad som produktportfölj, affärspartners och mycket mer. Vi följer den internationella legaliseringsvågen väldigt noga och det kommer vi att fortsätta med. Det innebär att vår strategi och affärsplan kontinuerligt kommer att behöva anpassas till marknadens utveckling.

Innehållet i Biostocks nyheter och analyser är oberoende men Biostocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.