Home Intervjuer Deversifys vd ser möjligheter på den växande hälsomarknaden

Deversifys vd ser möjligheter på den växande hälsomarknaden

Anders Murman

Deversifys vd ser möjligheter på den växande hälsomarknaden

8 augusti, 2024

Deversify, ett svenskt utvecklingsbolag specialiserat på konsumenthälsa, strävar efter att tillgodose det växande behovet av förebyggande vård som uppstår i takt med att hälsomedvetenheten ökar. För att katalysera Deversifys tillväxt har bolaget tagit plats på Nasdaq First North genom ett omvänt förvärv av Euroafrica Digital Ventures och samtidigt bytt namn till Deversify Health. Samtidigt genomförs en företrädesemission om 43,8 Mkr. BioStock pratade med vd Anders Murman om bolagets planer framöver.

Dagens hälsointresserade konsumenter söker alltmer efter individanpassad vård och digitala lösningar, särskilt som medvetenheten om fördelarna med förebyggande vård och individualiserad hälsa ökar. Offentliga vårdgivare kämpar dock med att möta detta behov, vilket ökar efterfrågan på självhanteringslösningar och förebyggande åtgärder. Dessutom växer den globala utmaningen med metabol ohälsa. Detta skapar stora marknadsmöjligheter enligt Deversify Health (”Deversify”), som har varit verksamt sedan 2016.

Siktar på en hälsorevolution

Deversify har tagit fasta på den ökande hälsomedvetenheten genom sina två produkter inom konsumentteknik och digitala utbildningsprogram, som riktar sig mot personer med främst livsstilsrelaterade kroniska sjukdomar.

Utandningsmätaren Acetrack

Dessa består dels av mätverktyget Acetrack, som består av en utandningsmätare och en mobilapplikation som mäter och övervakar mängden aceton i utandningen. Detta hjälper användare att identifiera om och när kroppen befinner sig i ketos, dvs fettförbränning, vilket är av användning för personer som lider av metabol ohälsa och övervikt, men även för personer som av medicinska skäl vill vara i fettförbränning, såsom epileptiker.

Acetrack säljs till hälsokonsumenter globalt huvudsakligen genom hemsidan (www.getacetrack.com) men även etablerade återförsäljare och distributionsnätverk.

Bolagets andra produkt, Elitista, är en e-utbildningsplattform som ger användare kunskap och verktyg för att förbättra sin metabola hälsa. Elitista erbjuder kurser som är anpassade till individuella behov, som exempelvis blodsockerhantering, klimakteriehantering och fasta. Många av kurserna kompletteras med användning av Acetrack i syfte att förstå sin metabolism och kunskapen att tolka sina mätvärden.

Kommande produktsegment

Ytterligare ett område där Deversify ser stor potential är maghälsa. Bolagets kommande utvecklingsprojekt är Abdomatic, en utandningsmätare som ska mäta markörer vid SIBO (bakteriell överväxt i tunntarmen). Forskning tyder på att SIBO ofta är en bakomliggande orsak till IBS, något som påverkar 11 procent av världens befolkning. De nuvarande metoderna för att diagnosticera SIBO är både dyra och tidskrävande, och genom att introducera Abdomatic hoppas Deversify kunna erbjuda ett betydligt mer användarvänligt test och därmed förbättra välbefinnandet hos personer med magbesvär.

Börsnotering som tillväxtkatalysator

Deversify hade en nettoomsättning på 3,6 Mkr under 2023, en ökning om 151 procent från 2022. Av detta stod Acetrack för 2,5 Mkr, medan Elitista bidrog med 1,1 Mkr. Bolaget anser att det har nått en kritisk punkt i sin tillväxthistoria, och för att öka möjligheterna för tillväxt har bolaget nyligen noterats på Nasdaq First North genom ett omvänt förvärv av Euroafrica Digital Ventures.

Noteringen väntas inte bara utöka Deversifys aktieägarbas, utan även öppna dörrar till nya kundsegment, öka varumärkeskännedomen och skapa en bredare grund för ökad lönsamheten. Dessutom förväntas noteringen fungera som en katalysator för bolagets strategiska tillväxtplaner. I samband med noteringen tar Deversify in initialt 43,8 Mkr i en företrädesemission med teckningsperioden 8 – 22 augusti 2024.

Vd berättar mer

Anders Murman
Anders Murman, vd för Deversify Health

BioStock hörde av sig till Deversifys vd och grundare Anders Murman för att få veta mer om bolaget, företrädesemissionen och bolagets planer framåt.

Anders, vill du börja med att berätta lite om din professionella och yrkesmässiga bakgrund?

–Jag läste teknisk fysik i Uppsala med inriktning på partikelfysik och hamnade i strålbehandlingsbranschen i 21 år, där mitt jobb som utvecklingschef på RaySearch Laboratories under nio år blev kronan på verket. Därefter var jag CTO på två andra medtech-bolag där jag bl.a. kom i kontakt med utandningsmätare och gassensorer.

Vad är dina största styrkor när du nu ska leda Deversify fram som ett börsnoterat bolag?

– Alla bolag jag jobbat för innan Deversify hade två saker gemensamt: de var enproduktsbolag och alla var eller blev börsnoterade. Jag såg riskerna med att vara beroende av en produkt så därför tror vi på diversifierade intäktsströmmar från multipla marknader. Min styrka är min bredd tror jag och att tillsammans med ett team snabbt adaptera marknadsstrategier.

Hur ser konkurrensbilden ut för Acetrack respektive Elitista?

– Acetrack, som är bäst vad gäller noggrannhet och repeterbarhet, har numera bara en aktiv konkurrent på acetonmarknaden, en amerikansk aktör som inte säljer i Europa längre. Elitista-plattformen har i Sverige ingen direkt motsvarighet i det att vi går in på detaljerna i metabolism och livsstilsförändringar.

En anmärkningsvärt stor del av jordens befolkning lider av IBS och/eller SIBO, tillstånd som ofta innebär en lång väg fram till diagnos. Hur ser ni på marknadsmöjligheterna för den kommande produkten, Abdomatic?

– Mycket goda. Det finns ett olöst kliniskt behov av icke-invasiva mätmetoder för gastriska problem globalt, både inom sjukvården med framförallt hos allmänheten. Bara under senaste året har vi fått in mängder av intresseförfrågningar om när Abdomatic kommer att finns tillgänglig, så jag ser fram emot att få färdigställa projektet.

Vad ser du som de största hindren till att expandera verksamheten?

– Att människor inte får rätt information om kostens betydelse för den egna hälsan. Medvetenheten om livsstilsriskfaktorer har visserligen blivit klart bättre i och med pandemin men det finns fortfarande massor kvar att göra i form av att lyfta fram evidens och få folk att testa förändringar.

Hur förväntas noteringen på Nasdaq First North och den pågående emissionen bidra till er fortsatta tillväxt?

– Jag ser börsnoteringen på Nasdaq First North som början på en ny era för bolaget som positionerar oss för en framgångsrik tillväxtresa. Den ger oss, utöver tillgång till marknadsmässig finansiering, även en ny plattform att bygga varumärkeskännedom för Deversify, Acetrack och Elitista.

BioStock är en nyhetstjänst och tillhandahåller inte investeringsrådgivning, förmedlar inga investeringsorder och tar inget ansvar för agerande och/eller eventuell förlust eller skada av något slag som grundar sig på användandet av innehåll som publicerats på BioStock.se. Varje investeringsbeslut fattas istället självständigt av den enskilde investeraren. Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men då BioStocks verksamhet delvis är finansierad av bolag i branschen kan BioStocks webbplats innehålla nyheter om bolag som BioStock erhållit finansiering från.

Detta material har upprättats i marknadsföringssyfte och är inte och ska inte anses utgöra ett prospekt enligt gällande lagar och regler. De fullständiga villkoren för företrädesemissionen och mer information om bolaget har redovisats i ett prospekt som offentliggjorts och publicerats på ovan nämnda bolags hemsida.

 

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev