Home Intervjuer Invent Medic fortsätter expandera antalet försäljningskanaler

Invent Medic fortsätter expandera antalet försäljningskanaler

Invent Medic fortsätter expandera antalet försäljningskanaler

5 oktober, 2022

Lundabolaget Invent Medic har inlett 2022 starkt och kunde uppvisa solida tillväxtsiffror under det andra kvartalet. Det hårda arbetet för att få till ökad försäljning ser av allt att döma ut att börja betala sig. Bolaget har inte heller några planer på att slå av på takten, utan fortsätter satsa på att få ut sina produkter på marknaden. Nyligen meddelades att två nya onlinebutiker ansluter sig till en allt längre rad av återförsäljare.

Medicinteknikbolaget Invent Medic utvecklar och marknadsför produkter som alla syftar till att öka kvinnors livskvalitet i vardagen. Idag marknadsför Invent Medic två produkter Efemia kontinensstöd och Efemia menskopp och planen är att framöver lägga till ytterligare produkter till Invent Medics portfölj. När bolaget för en dryg månad sedan släppte sin rapport för det andra kvartalet 2022 kunde man konstatera en försäljningstillväxt på dryga 60 procent. Samtidigt presenterades flera nyheter som pekar på att det kommer att finnas mer tillväxt att hämta framöver.

Bland annat meddelades att kontinensstödet nu finns att hitta i 11 av Sveriges 21 regioner, efter att avtal slutits med Region Stockholm och Region Jönköping. Dessutom har man nu slutfört överföringen av förskrivningsregistrering av produkten i Tyskland och England till de nya distributörerna i länderna, Sayco Europe och iMEDicare.

Du kan läsa mer om det andra kvartalet här.

Säkrat full produktnärvaro hos Apotea och Apoteket Hjärtat

Nu fortsätter tillväxtresan, där fler och fler återförsäljare läggs till listan. Nyligen meddelades att svenska Apotea tar in Efemia Menstrual Cup i sitt online-sortiment från oktober, vilket innebär att man nu har både kontintensstödet och menskoppen tillgängliga på apotea.se

”Vi har arbetat på flera plan för att få Apotea att inkludera produkten i sitt sortiment. Dels via betygsättningstjänster som Trustpilot för att lyfta fram att produkten är mycket uppskattad av användarna. Vårt budskap blir mer trovärdigt när användarna själva intygar att de upplever att Efemia Menstrual Cup är mjuk och följsam och inte har problem med läckage”, kommenterar Invent Medics vd Anna Lindström i ett pressmeddelande.

Inte långt efter Apotea-beskedet kunde Invent Medic meddela att även Apoteket Hjärtat valt att ta in menskoppen i sitt online-sortiment. Även här har man haft närvaro i form av Efemia kontinensstöd sedan tidigare.

Tar steget in hos nordiska onlineapoteket Med24

Men inte nog med det. I samband med detta kunde man även annonsera att man fått in en fot hos det nordiska onlineapoteket Med24, som beslutat att ta in båda produkterna i sitt sortiment. Med24 har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark och i ett första steg kommer produkterna att finnas tillgängliga i den danska webbshopen Med24.dk.

Vd kommenterar

BioStock kontaktade Anna Lindström i samband med den senaste tidens nyhetsflöde för att få veta mer om vad det betyder för bolaget och om det arbete som ligger bakom.

Anna Lindström, vd Invent Medic
Anna Lindström, vd Invent Medic

Först och främst, vad innebär det för er tillväxtresa att listan av återförsäljare byggs på i den här takten?

– Vi ser att det är mycket positivt att våra produkter finns hos ledande återförsäljare så att kunderna lättare kan hitta dem och lägga till i sin varukorg. Apotekskedjorna satsar mycket på att växa sin online-affär så det är en bra tidpunkt att finnas med där.

I en kommentar lyfte du lite på locket gällande arbetet som låg bakom att ni kom in med menskoppen hos Apotea. Vad är det viktigaste som gör att ni lyckas få in produkterna hos olika distributörer på era fokusmarknader?

– De finns många konkurrenter som har menskoppar och här gäller det att övertyga om att vår produkt har unika egenskaper. Vi känner oss trygga med att Efemia menskopp är den mest flexibla och följsamma koppen på marknaden, eftersom den är utvecklad baserat på input från över 100 kvinnor. Vårt budskap blir starkt när användarna säger samma sak på betygsättningstjänster och därför har vi arbetat mycket med att se till att användare ger sina rekommendationer.

Hur lång tid brukar det vanligtvis ta från det att ni fått in produkterna i sortimentet till dess att försäljningen hos återförsäljare börjar ta fart?

– Vi kommer att fortsätta att marknadsföra våra produkter i sociala medier för att stödja försäljningstillväxten hos våra återförsäljare. Återförsäljarna lägger våra produkter på lager så försäljningen startar från dag ett. Användarnas betyg av produkterna hos återförsäljare kommer att vara viktig för att driva försäljningen och eftersom vi redan vet att den tas väl emot finns det goda förutsättningar för en bra försäljningstillväxt.

Vad innebär det för det framtida införsäljningsarbetet att ni inkluderas i allt fler sortiment?

– Det viktiga i slutändan är att kunderna köper och är nöjda med våra produkter. Vi behöver finnas lättillgängliga för konsumenten och nu med flera bra e-handelsåterförsäljare på plats vrider vi lite på fokuset från att bara addera till att även supportera försäljningen i de nya försäljningskanalerna.

Vill du läsa mer om bolaget så kan du göra det här.

Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev