Invent Medic lanserar nästa generations menskopp
Invent Medic har ambitionen att bygga en portfölj av produkter som främjar kvinnors hälsa. Nu tar man ett viktigt steg på resan genom att lansera Efemia menstrual cup, vilket öppnar upp en betydande marknad för den Lundabaserade medicinteknikutvecklaren. BioStock har pratat med bolagets vd Anna Lindström för att höra hur hennes tankar går kring produktlanseringen.
Cirka två miljoner kvinnor, bara i Sverige. Det är den målgrupp som Invent Medic riktar sig mot när man nu släpper Efemia menskopp, som bygger på ett koncept som förvärvades från den norska industridesignern Line Iren Andersen 2020. Bolaget har utvecklat en menskopp som är tunnare än andra menskoppar på marknaden med målet att få fram en produkt som är både bekväm och följsam, samtidigt som den är säker mot läckage.
Elisabeth Sthengel, som är ansvarig för produktutveckling på Invent Medic kommenterar utvecklingen av den nya produkten i ett pressmeddelande:
»Vi har tagit med kvinnors önskemål som en central och integrerad del i de olika faserna av produktutvecklingen. Det har gjort att vi har landat i en unik design baserat på de viktigaste önskemålen för kvinnorna, både när det gäller skydd mot läckage och hur mjuk och följsam den är för användaren.«
Hållbarhetsperspektivet är viktigt för kunden
För en menskoppsanvändare är hållbarhetsaspekten ett viktigt argument för att man köper och använder produkten. Kvinnor använder enligt bolaget i genomsnitt mer än 10 000 bindor och tamponger under sin livstid och lyfter menskoppen som ett hållbart alternativ till de mer traditionella mensskydden, då en menskopp kan återanvändas på ett helt annat sätt. Och det är just dessa faktorer som enligt marknadsanalytiker ligger bakom att marknaden för menskoppar ökar i stadig takt.
Invent Medic bedömer själva att menskoppen i dag utgör cirka 20 procent av den totala marknaden för mensskydd i Sverige samt att marknaden för menskoppar i Europa är värd cirka 100 miljoner euro om året.
Riktar in sig på influencers i marknadsföringen
Efemia menskopp finns, sedan lanseringen den 17 november, att köpa på varumärkeshemsidan efemia.se och den inledande kampanjen riktas mot den svenska marknaden. På senare tid har Invent Medic framförallt använt sig av influencers i sin marknadsföring och i lanseringen av menskoppen gör man inget undantag.
I en första lanseringsvideo syns bland annat medieprofilen Edvin Törnblom, som driver den populära podden ”Ursäkta” tillsammans med komikern Johanna Nordström. Videon är utöver hemsidan publicerad på den populära YouTube-kanalen Splay Sverige, som huserar flera högprofilerade influensers och som har cirka 350 000 prenumeranter.
Denna första aktivitet är en del i en större lanseringskampanj som görs i samarbete med Splay. Kampanjen kommer att bestå av aktiveringar med de medverkande profilerna och annonsering på sociala medier.
Etablerar närvaro på Amazons handelsplattform
Efter den inledande fasen planerar bolaget att bredda lanseringen till fler länder. En viktig byggsten i den internationella utrullningen är att inleda försäljning av såväl Efemia Menstrual Cup som Invent Medics första produkt, Efemia kontinensstöd, på Amazons handelsplattform. Plattformen ger enligt bolaget en smidig access till flera stora europeiska marknader.
Läs mer om Efemia kontinensstöd här.
Vd kommenterar
BioStock har kontaktat Invent Medics vd Anna Lindström för att höra hur hennes tankar går kring lanseringen av den nya menskoppen.
Först och främst, hur ser du på lanseringen av menskoppen och att Invent Medic nu går från att vara ett enproduktsbolag till att ha flera produkter på marknaden?
– Det är ett otroligt roligt och spännande skede för bolaget och med menskoppen når vi ut till en bredare målgrupp än tidigare. Med lanseringen har vi nått ett mål som bolaget har haft sedan det startade, det vill säga att ha flera produkter för kvinnohälsa i portföljen. Att ha flera ben att stå på är viktigt för ett bolag och så också för Invent Medic, där vi nu kan fördela kostnader och resurser på båda produkterna.
Rent marknadsföringsstrategiskt, hur ser du på arbetet med menskoppen kontra kontinensstödet?
– Det stora marknadsföringsarbetet för kontinensstödet består av att uppmärksamma kvinnor att det finns hjälp av få medan för menskoppen vet redan användarna att det finns menskoppar. Här behöver vi kommunicera de unika egenskaper som vår menskopp har med att den är så följsam, bekväm och säker.
– För båda produkterna kommer olika typer av influencers att vara viktigt för marknadsföring av produkterna. Vi har sett en mycket positiv respons på dessa samarbeten där vi kontinuerligt utvärderar konvertering från olika inlägg.
Ni har kommunicerat att Sverige är först ut vid lanseringen av menskoppen och att ni därefter planerar att gå ut internationellt. Kan du berätta något om vilka marknader som kan bli aktuella, i vilken ordning, och när?
– Vi har tidigare meddelat att vi arbetar med att lansera Efemia Amazon shop i Tyskland och i Storbritannien. Det är därmed naturligt att dessa är nästa marknader som Efemia Menstrual Cup kommer att lanseras i. Amazon-plattformen passar mycket bra för en produkt som konsumenter redan söker efter och i båda dessa länder har Amazon haft stor framgång, då man inte längre googlar på en produkt, utan man amazonar.
Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.