Invent Medics nytillträdda vd om satsningen framåt
Anna Lindström tillträdde som vd för lundabolaget Invent Medic för en knapp månad sedan. BioStock fick chansen att lära känna henne bättre och förhöra oss om hennes tankar kring bolagets senaste satsning, där en företrädesemission om 24,1 Mkr ska stärka försäljningen av Efemia kontinensstöd samt säkra en framgångsrik lansering av nästa produkt i serien, Efemia menskopp.
Att affärsutveckla och få bolag att växa ligger Anna Lindström varmt om hjärtat. Så det var ingen slump att hon för en knapp månad sedan tog över rodret på lundabaserade Invent Medic, som nyligen annonserade satsningar för att öka sitt kommersiella fokus. Bolaget har som första produkt i portföljen Efemia kontinensstöd för kvinnor som lider av ansträngningsinkontinens och under vintern släpps nästa produkt i serien, Efemia menskopp.
»Kvinnohälsa är ett område där möjligheterna verkligen är fantastiska och här har Invent Medic produkter som verkligen behövs på marknaden.« – Anna Lindström, vd Invent Medic.
Till bolaget tar Lindström med sig lång erfarenhet av att framgångsrikt växa affärer på flera ledande internationella bolag såsom Alfa Laval, Barry Callebaut och Alufluor. Hon är även en av medgrundarna till det Helsingborgsbaserade medicinteknikbolaget Xaga Surgical.
Satsar för ökad försäljning och produktlansering
Lindström ansluter vid en för Invent Medic intressant period, där man just nu förbereder för ökade satsningar på försäljning och marknadsföring av Efemia kontinensstöd i Europa. Från att tidigare ha haft sjukvården som huvudfokus i marknadsföringsarbetet är planen att framöver fortsatt skifta till att fokusera mer direkt mot konsumenten. Huvudmålgruppen är aktiva kvinnor som idag inte söker hjälp hos sjukvården och här har bolaget börjat bearbeta personer som är intresserade av träning och löpning.
Bolaget kommer dock även fortsättningsvis att jobba mot sjukvården och här kommer man att rikta in sig på privata aktörer, särskilt i Sverige. Rent geografiskt fortsätter arbetet i de elva länder som man hittills gett sig in i, med målet att vara väl etablerade på nordiska, tyska och brittiska marknaderna inom de närmaste två åren.
Vid utgången av året kommer bolaget även lansera den andra produkten i Efemia-serien – en menskopp – i såväl Sverige som på utvalda marknader i Europa. Menskoppen har utvecklats i samarbete med den norska industridesignern Line Iren Andersen och har enligt bolaget fått ett mycket positivt mottagande när man testat den på potentiella användare inför lanseringen. Läs mer om intresset för den kommande menskoppen här.
Genomför företrädesemission
För att stödja satsningarna på att ta ytterligare marknadsandelar med Efemia kontinensstöd samt lanseringen av Efemia menskopp genomför bolaget nu en företrädesemission som väntas inbringa 24,1 Mkr. BioStock har passat på att kontakta Invent Medics nytillträdda vd för att lära känna henne bättre och få hennes bild av bolagets satsningar framöver.
Vi har fått en liten kort beskrivning av vem du är. Skulle du vilja utveckla och berätta lite mer om din bakgrund?
– Jag är uppvuxen i södra Norrland bland skogs- och pappersmassaindustrier och trodde nog att jag skulle börja arbeta för någon av de stora skogskoncernerna, men jag hamnade på en helt annan yrkesbana. Min mamma var kirurg och min pappa egenföretagare med egna livsmedelsbutiker. Jag är praktiskt tagit uppväxt i en livsmedelsbutik och det var nog där mitt kommersiella intresse startade när jag satt och designade flygblad med min pappa.
– Jag är utbildad civilingenjör i kemiteknik från KTH i Stockholm och hamnade i Skåne när jag fick jobb. Jag började jobba inom produktion men efter ett år förstod jag att mitt driv fanns mer i den kommersiella delen av ett bolag. Jag har sedan dess arbetat med att växa affärer, från att sätta strategin till att praktiskt och lyckosamt utföra den. Tillväxtresan är otroligt krävande men även rolig och efteråt är det själva resan som driver mig, målet är grädden på moset.
– Mitt intresse att arbeta med mindre företag startade på Alfa Laval när jag arbetade med uppköp och nyförvärv. Genom Xaga Surgical så har jag även fått en bra förståelse vad som krävs av ett relativt nytt medtechbolag, inte minst regulatoriskt.
Vad var det med Invent Medic som lockade dig att ta över bolaget?
– Möjligheterna till tillväxt. Efemia kontinensstöd är en otroligt bra produkt som ett stort antal kvinnor behöver och som har mottagits mycket väl av användarna. Utmaningen är att nå ut till konsumenterna så att de får reda på att produkten finns. Dessutom finns ett starkt team med mycket engagerade anställda samt en aktiv och marknadsinriktad styrelse.
Hur ser du på visionen om att bygga en produktserie som främjar kvinnohälsa?
– För mig är det först och främst tillväxt med de två produkterna som bolaget har utvecklat som gäller det närmaste året. Vi måste visa att vi kan sälja de fantastiska produkterna som vi tar fram innan vi adderar mer produkter till portföljen. Det finns idéer om vad som kan vara nästa produkt men nu är fokus på att öka försäljningen.
– För att öka försäljningen behöver vi ta lärdomar av det som idag fungerar bra i Sverige och Norge och applicera det på de andra marknaderna. Vi behöver fokusera våra resurser på de marknader som snabbt kan bli framgångsrika. Vi har haft ett stort fokus på att sälja via sjukvården och även om vi kommer att ändra lite så kommer vi att fortsätta bearbeta vården och då ha ett speciellt fokus på privata aktörer.
– Samtidigt växlar vi över resurser till att fokusera på de kvinnor som inte söker vård, vilket är en mycket stor grupp, och som vi istället kommer att träffa via samarbetspartners inom träning och löpning. Vi kommer att öka de försäljningsaktiviteter som ligger tidigt i kundresan och därmed öka medvetenhet om att produkten finns.
Vilket nytt perspektiv och vilka lärdomar tar du med dig från dina tidigare erfarenheter och hur tror du att det kommer att påverka kursen framåt?
– Entreprenörsanda och att sätta kunden i fokus. Invent Medic har framgångsrikt identifierat sig som ett utvecklingsföretag och i slutet av året har vi två bra och genomtänkta produkter på marknaden inom kvinnohälsa. Med kunden i fokus framåt så kommer vi att nå ut och kommunicera till de kvinnor som verkligen har behov av våra produkter.
– Man ska dock komma ihåg att en produkt aldrig säljer av sig själv hur bra den än är. Det krävs ett fokuserat och strukturerat arbetssätt, där man sätter en tydlig målplan som man sedan konstant följer upp på. Det låter så lätt men kräver disciplin för man vill göra så mycket och starta massor med nya aktiviteter medan det viktigaste är att fullfölja de man har prioriterat. Detta ger även tydlighet inom den egna försäljningsorganisationen och till distributörer och samarbetspartners.
Om du tänker på Invent Medic på lite längre sikt, vad ser du framför dig?
– Jag är väldigt här och just nu för tillfället. Vi har ett sådant spännande år framför oss med ny produkt, Efemia menskopp, som lanseras och en tydlig fokusering för kontinensstödet och hur vi lyckas med detta kommer att påverka framtiden. För mig finns dock inget annat än att vi ska nå de målsättningar vi har satt upp.
Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.