4873 English

Det råder full aktivitet på Invent Medic där man nu är i full gång med marknadssatsningen på bolagets första produkt Efemia kontinensstöd. Samtidigt förbereds lanseringen av nästa produkt i serien. Patentansökan för Efemia menskopp har lämnats in samtidigt som en första testomgång med prokuten inletts. BioStock har pratat med utvecklingschef Elisabeth Sthengel för att höra mer om projektet.

Lundabaserade Invent Medic utvecklar produkter som främjar kvinnohälsan. Efter att 2019 ha fått marknadsgodkännande för sin första produkt, Efemia kontinensstöd, påbörjades resan från att tidigare ha varit ett renodlat utvecklingsbolag mot att bli ett marknadsbolag. Man har redan kommit långt, men i år tar man ytterligare ett viktigt steg när man lägger nästa produkt till portföljen. Tillsammans med den norska industridesignern Line Iren Andersen utvecklar bolaget en menskopp med tänkt lansering under andra halvan av 2021.

Patentansökan inlämnad

Invent Medic meddelade nyligen att man lämnat in en första patentansökan för produkten. Det handlar om en så kallad prioritetsansökan som lämnats in i Sverige och som sedan kommer att utökas till de prioriterade marknaderna, däribland Europa och USA.

Utöver det har bolaget även inlett en första testrunda med två prototyper av menskoppen där totalt 60 kvinnor kommer att delta. I testet delas deltagarna in i tre grupper; vana användare av menskoppar, kvinnor som tidigare testat menskoppar men som uppger att de inte är nöjda med resultatet, samt kvinnor som inte använt menskopp tidigare. Resultatet från testerna kommer att ligga till grund för eventuella slutjusteringar på produkten innan marknadslansering.

»Det är inspirerande att kunna presentera dessa framsteg inom utvecklingen av vår innovativa menskopp. Det känns spännande att produkten nu är redo att testas, och att vi kommer att få in värdefull feedback som gör att vi kan färdigställa menskoppen på bästa möjliga sätt.« – Karin Bryder, vd Invent Medic.

Menskoppen har funnits sedan mitten av 1800-talet men den första kommersiellt gångbara modellen patenterades 1937 av den amerikanska aktrisen Leona Chalmers. I dag uppgår marknaden för menskoppar till cirka 1,5 miljarder USD globalt, vilket lite grovt motsvarar drygt fem procent av den totala marknaden för intimhygienprodukter för kvinnor. Bland de fördelar som nämns jämfört med till exempel tampongen är att menskoppen inte orsakar uttorkning, att den är återanvändbar och är fri från kemikalier.

Utvecklingschef kommenterar

BioStock har kontaktat Elisabeth Sthengel, utvecklingschef och ansvarig för nya produkter på Invent Medic, för att höra mer om den kommande produkten.

Elisabeth Sthengel, utvecklingschef Invent Medic

För den som inte känner till marknaden för mensskydd så väl, hur ser den ut och vilken potential finns för Efemia-menskoppen?

– Marknaden för menskydd är självklart enorm, det säger sig själv eftersom 26 procent av jordens befolkning har mens. Bindor, tätt följda av tamponger är dom vanligast använda skydden. Men i många utvecklingsländer använder man tygtrasor eller inget skydd alls. Ett begrepp som det pratas mycket om idag är ”period poverty”. I till exempel Kenya så har 50 procent av skolflickor inte tillgång till några mensskydd och tvingas stanna hemma från skolan. Vi tänker oss att alla kvinnor som kan tänka sig att använda tamponger, även skulle kunna använda menskoppar, om de fanns tillgängliga och var tillräckligt bekväma.

Hur ser trenden ut vad gäller användningen av menskoppar

– Det är idag 2 till 10 procent av menstruerande kvinnor i västvärlden som använder menskoppar, men tillväxten är dubbelsiffrig och menskoppen håller på att utvecklas från en nischprodukt till ett självklart val. Utvecklingen drivs av miljömedvetenhet, att det är ett billigt alternativ och även att fler och fler kvinnor har hört talas om att menskoppar är ett fullgott alternativ till tamponger och bindor. Det finns dock kulturella och ekonomiska barriärer till att använda menskoppar, speciellt i utvecklingsländer.

Hur skiljer sig den här menskoppen från produkter som finns på marknaden i dag?

– Den innovativa designen gör att den är enklare att vika ihop, är mjukare, har tunnare väggar och väger flera gram mindre än de koppar som finns på marknaden idag. Detta gör att den blir bekvämare och tar mindre plats när man ska sätta in den. En avsmalnande hals minskar risken för spill och kladd när man tar ut koppen.

Vilket intresse har ni märkt kring produkten hittills?

– Vi ser ett enormt intresse! När vi sökte efter deltagare till vår testpanel var vi tvungna att stänga annonsen redan efter en dag för att så många ville vara med. Detta tolkar vi som ett tecken på att det inte bara är vi som anser att de koppar som man kan köpa idag behöver förbättras.

Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från. 

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev