Home Blog

Cyxone kommenterar det kliniska samarbetet i Storbritannien

Cyxone kommenterar det kliniska samarbetet i Storbritannien

Cyxone har ingått ett forskningssamarbete med en erkänd brittisk forskargrupp i Glasgow med målet att genomföra en explorativ fas II-studie med rabeximod i patienter med ledgångsreumatism. BioStock kontaktade vd Carl-Magnus Högerkorp, som bland annat framhåller forskargruppens samarbete med universiteten i Birmingham, Newcastle, och Oxford inom området.

De patienter som lider av reumatoid artrit (RA) kan inte idag räkna med att deras sjukdom ska botas. RA innebär en inflammation i lederna som obehandlat ofta leder till nedbrytning av ben och brosk, funktionsnedsättningar, smärta, stelhet och kronisk trötthet.

Eftersom det inte finns några botande behandlingar behandlas dessa patienter istället med symtomlindrande läkemedel. Bland dessa räknas NSAID (icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel) och kortikosteroider som ska ge effekt på kortare sikt och sjukdomsmodifierande antireumatiska läkemedel, DMARDs, vars effekt kan mätas först efter en tids behandling.

Cyxone vill erbjuda ett bättre behandlingsalternativ

Malmöbaserade Cyxone har identifierat problematiken med att väldigt många RA-patienter, uppemot 40–60% av dem som behandlas med TNFα-blockare successivt slutar att svara på behandlingen och det är således denna grupp av patienter som bolaget har siktet inställt på.

Bolagets pipeline består dels av huvudkandidaten rabeximod för behandling av ledgångsreumatism (reumatoid artrit, RA), dels T20K för behandling av multipel skleros (MS). Just nu befinner sig bolaget i klinisk fas II-utveckling med målet att erbjuda bättre behandlingar än dagens DMARD:s såsom TNFα-hämmare.

Nytt samarbete i Storbritannien

Nyligen identifierade Cyxone det biologiska målproteinet för rabeximod, vilket gav en mer detaljerad inblick i verkningsmekanismen, d.v.s. hur kandidaten påverkar de proinflammatoriska cellerna.

Att ha en god bild av verkningsmekanismen är viktigt för att komma vidare i partnerdiskussioner. Detta visade sig stämma denna veckan när ett samarbete ingicks med forskare vid School of Infection & Immunity, University of Glasgow, under ledning av professor Iain McInnes. Målet med samarbetet är att genomföra en explorativ fas II-studie med rabeximod i patienter med ledgångsreumatism.

Enligt Cyxone är detta en av de främsta centren i världen beträffande forskning kring RA och andra immunrelaterade inflammatoriska sjukdomar.

I ett pressmeddelande uttryckte professor Iain McInnes sitt intresse att utröna fler detaljer kring rabeximods verkningsmekanism:

»Vi är glada över att inleda detta forskningssamarbete med Cyxone-teamet. Det är ett mycket intressant projekt som vi ser framför oss. Och efter att ha följt utvecklingen av rabeximod genom åren ser jag fram emot att nu lära mig mer om hur molekylen fungerar mer i detalj«

Cyxones vd Carl-Magnus Högerkorp
Carl-Magnus Högerkorp, vd Cyxone

Vd kommenterar

BioStock kontaktade Cyxones vd Carl-Magnus Högerkorp för att få veta mer om samarbetet.

Hur kom detta samarbete till och vilken betydelse har er senaste forskning spelat för att det blev av?

– Det är otroligt spännande att få till stånd detta samarbete med gruppen i Glasgow. Professor McInnes är en världsledande reumatolog och mycket tongivande forskare inom fältet som starkt influerat den nya inriktningen på forskningen inom immunmedierade inflammatoriska sjukdomar med tonvikt på precisionsmedicin. Gruppen i Glasgow ligger också i framkant i forskningen kring makrofagers betydelse RA. Flera mycket betydelsefulla vetenskapliga studier har därför kommit från gruppen genom åren.

– I linje med vår strategi att genomföra studier med ledande kliniker förde vi en dialog med professor McInnes och flera av hans kollegor, där vi började diskutera en explorativ studie utifrån det ramverk för precisionsmedicinsstudier som de genomfört de senaste åren. Eftersom Glasgow gruppen också har ett starkt intresse i makrofagers reglering och hade kännedom om rabeximod sedan tidigare kom vi att gemensamt se värdet av att genomföra studier tillsammans.

Kan du berätta lite mer om forskargruppen i Glasgow men även om konsortiet RACE och vilken roll Cyxone kommer att spela här.

– Glasgow är en del av RACE konsortiet som utgörs av andra mycket starka forskningsmiljöer kopplade till universiteten in Birmingham, Newcastle och Oxford. Flera av experterna i detta konsortium har även konsulterats under diskussionerna som lett fram till samarbetet. Det finns bland dessa ett delat intresse kring hur rabeximod reglerar makrofager så vi ser stort intresse från RACE medlemmarna för studien vi planerar med Glasgow.

Ni ska genomföra en explorativ fas II-studie med rabeximod i patienter med ledgångsreumatism. Kan du berätta om hur detta kommer att genomföras samt hur tidsplanen ser ut?

– Vi har i linje med vår nya strategi riktat in oss på ett nytt patientsegment som vi nu avser att titta närmare på i explorativa studier. Förberedelserna pågår och när all dokumentation är på plats ska en formell ansökan till brittiska läkemedelsmyndigheter göras. Tanken är att vi ska genomföra en öppen klinisk studie där vi i detalj kommer att dokumentera hur rabeximod fungerar i patienter med RA.

– Syftet med studierna är att ge väsentligt ökad kunskap kring läkemedlet för att på så sätt underlätta den fortsatta utvecklingen samt att skapa en bra bas för diskussioner med strategiska partners.

Nyhetssvepet torsdag 28 mars

Nyhetssvepet torsdag 28 mars

Det senaste från BioStock

» Monthly of Sweden om lanseringar, tillväxt och kapitalanskaffning
» Spago Nanomedical’s CEO: “huge commercial opportunities are unfolding”
» Alligator ska maximera satsningen på immunonkologi
» Mentice uppdaterar strategi och mål på kapitalmarknadsdag
» Oncopeptides vd om marknadsbearbetning och emission

Läs BioStocks veckobrev för v.12 här.


YouTube video


Senaste dygnets nyheter

Aptahem rapporterar top line-resultat från FIH-studien med Apta-1. Läs mer.

CLS tecknar avtal med ROSE Urology för behandling av prostatacancerpatienter med TRANBERG Thermal Therapy System. Läs mer.

Annexin beslutar om företrädesemission om cirka 45,1 Mkr säkerställd till cirka 90 procent. Läs mer. Bolaget kallar till årsstämma. Läs mer.

SyntheticMR får FDA 510(k)-godkännande för SyMRI 3D. Läs mer.

Neola får silvermedalj och vinner 25 000 USD i Stanford Pediatric Device Consortium (PDC) Accelerator Pitch Competition 2024. Läs mer.

Cereno Scientific deltar på ISHLT 44th Annual meeting and Scientific sessions för att utöka sitt nätverk och träffa prövare i fas II-studien för CS1 i PAH. Läs mer.

Qlife betonar sin strategi för marknadsaktiviteter i Kina, övriga Asien samt Storbritannien och EU. Läs mer.

Elekta inleder samarbete med MSD för bättre njurcancervård med hjälp av digitala lösningar. Läs mer.

Miris
meddelar att Translational Health Science and Technology Institute investerar i Miris HMA. Läs mer.

Scandinavian ChemoTech säkrar order från den stora hästkliniken EquiTom i Belgien. Läs mer.

Evaxion offentliggör verksamhetsuppdatering och finansiella resultat för helåret 2023. Läs mer.

Spermosens offentliggör EU-tillväxtprospekt med anledning av företrädesemission av units. Läs mer.

Vicore tillkännager presentationer vid American Thoracic Society International Conference 2024. Läs mer.

Abliva offentliggör prospekt med anledning av företrädesemission. Läs mer.

Magnus Mårtensson avgår som produktchef på Ortivus. Läs mer.

Tobii Dynavox föreslår namnbyte till moderbolaget. Läs mer.

Micropos Medical får ny order och hyresavtal från Fundación Jiménez Díaz. Läs mer. Bolaget annonserar omorganisation i ledningen. Läs mer.

Getinge utökar bioreaktorportföljen med större engångssystem. Läs mer. Bolaget meddelar att man donerar livräddande medicinteknisk utrustning till Ukraina. Läs mer.

BerGenBio informerar om lösenkurs under den senaste lösenperioden för teckningsoptioner som emitteras i samband med företrädesemission. Läs mer.

Rapporter

Camurus  Nanexa  Orexo  Ortivus  Xbrane Biopharma

Kallelser

AddLife  BioGaia  BioInvent  DBP International  Enzymatica  OnDosis  Tobii Dynavox

Kommunikéer

Cessatech  SoftOx Solutions

Insiderhandel

Gubra

Ändring av antal aktier och röster

Bonesupport  Circio Holding


Förmiddagens kursutveckling

Index: OMXS30 -0,0% Hälsovård -0,2%

Vinnare Förlorare
Luxbright +19,6% SoftOx Solutions -45,4%
Scibase Holding +18,2% Miris Holding -14,1%
PolarCool +16,9% Invent Medic -10,5
PILA PHARMA +16,3% Newbury Pharmaceuticals -8,9%
CS MEDICA +13,7% Aptahem -9,1%

Monthly of Sweden om lanseringar, tillväxt och kapitalanskaffning

Lisa Perby, vd Monthly of Sweden

MonthlyCup drog igång 2015 och är i dag en framstående spelare inom menskoppsmarknaden. Nu utökar man sitt produkterbjudande, byter namn till Monthly of Sweden och tar in 6 Mkr i en investeringsrunda med sikte på den internationella marknaden. BioStock har kontaktat vd Lisa Perby för att få veta mer om bolaget, utvecklingen av de nya produkterna och hur man som investerare kan vara en del av resan.

Ungefär var fjärde person är en kvinna i fertil ålder. Den globala mensskyddsmarknaden är enorm och även om den i dag domineras av engångsskydd söker sig allt fler till alternativ som är mer hållbara och dessutom snällare mot underlivet. En produkt på frammarsch är menskoppen, som 2021 sålde för cirka 900 MUSD och som 2029 väntas utgöra en marknad på cirka 1,4 miljarder USD.

Utöver hållbarhetsaspekten är det många som väljer menskoppen för att den gör det möjligt att utföra fler aktiviteter utan att känna sig begränsad. Faktum är att nio av tio kvinnor som testat menskoppen väljer att inte gå tillbaka till engångsskydden igen.

Spår rejäl försäljningsökning 2024

Ett bolag som rider på den här vågen är Halmstadbaserade Monthly of Sweden, som i dag säljer sina menskoppar MonthlyCup via över 1 200 återförsäljare i 12 länder runt om i Europa. Bolaget har sedan starten 2015 kunnat visa fina tillväxtsiffror. Efter ett hack i kurvan i spåren av coronapandemin är man nu tillbaka i tillväxt och hade under 2023 en försäljning på drygt 3,8 Mkr. För 2024 spår man att försäljningen kommer att uppgå till över 6 Mkr.

En av byggstenarna för att komma dit är lanseringen av Monthly Wear, en menstrosa som innehåller TorTex, en patenterad naturligt antibakteriell textil. Trosan har ett uppsugande lager fritt från skadliga metaller, som dessutom ger skydd hela dagen.

Detta är dock inte den enda produkten som är under utveckling. 2026 siktar Monthly of Sweden på att lansera Inconti, ett medicintekniskt kontinensstöd för alla de kvinnor som lider av ansträngningsinkontinens.

Genomför kapitalrunda på 6 Mkr

För att hålla tempot uppe i marknadsbearbetningen och produktutvecklingen tar bolaget nu in 6 Mkr, där 3 Mkr redan säkrats. Kapitalanskaffningen är en del av två investerings- och utvecklingsfaser, där den första nu är tänkt att finansiera bland annat biokompabilitets- och cytotoxtester, en klinisk studie, lansering av Monthly Wear samt till en utökning av sälj- och marknadsteamet.

Då Monthly of Sweden är onoterat behöver investerare ta direkt kontakt med bolaget för att kunna investera. Kapitalanskaffningen pågår fram till den 7 april. Mer information om finns att hitta här.

Vd kommenterar

BioStock har kontaktat Lisa Perby, vd för Monthly of Sweden, för att få veta mer om bolaget, de pågående marknadssatsningarna och den kapitalanskaffning som man är aktuell med.

Om vi börjar med att titta på menskoppsmarknaden så har ni en framstående ställning i Sverige. Vad är det som gjort er framgångsrika?

– Vi har alltid haft kunden i fokus, inte bara genom en produkt som tillverkas i Sverige, är spårbar och testad för invärtes användning, utan också genom kommunikation och utveckling. Vi har vågat bryta ny mark, kontakta återförsäljare som tidigare inte hade menskoppar på hyllan, vilket resulterat i att vi idag finns hos stora aktörer.

Menstrosor är ju en relativt ny produktkategori inom menstruationshälsa, och det har varit stormigt runt ett flertals bolags menstrosor som innehållit förbjudna kemikalier och därför tagits tillbaka från marknaden. Vad tänker ni om detta och hur planerar ni att säkra en framgångsrik lansering av Monthly Wear?

– Jag kan förstå hur andra aktörer har tänkt – man vill inte att trosorna ska lukta så man tillsätter silver för att döda bakterier. Men silver är en omdebatterad kemikalie som är oerhört dålig för miljön, så vi behöver hitta andra lösningar. Istället innehåller våra trosor ett antibakteriellt material vid namn TorTex, vilket vi använder på exklusiv licens. Det är naturligt antibakteriellt, utan tillsatt silver, vilket gör att det lämpar sig väl för just användningsområdet mens.

– Vi ser fram emot lansering inom ett par månader, där vi först och främst låter våra 2500 aktieägare agera testpanel, innan vi går ut till den stora massan. Flera av våra nuvarande återförsäljare har redan visat stort intresse för dessa unika menstrosor.

Efter coronatappet visade ni återigen tillväxt under 2023. Vad är det som ligger bakom den positiva utvecklingen?

– Nya kedjor, ökad försäljning genom hemsidan och satsning på nya och breddade områden är alla bidragande faktorer till vår tillväxt. Att vi florerat en hel del i media bidrar också till den ökade medvetenheten.

Hur har försäljningen utvecklats i början av 2024?

– Försäljningen är fortsatt på uppgång. Vi lanseras snart i ytterligare en rikstäckande kedja i 300 butiker. Just denna kund påverkar givetvis försäljningen men är framförallt en kvalitetsstämpel för oss.

För helåret spår ni en försäljning på drygt 6 Mkr. Kan du berätta lite mer om vad som behöver hända för att den prognosen ska infrias?

– Det är tre centrala delar vi arbetar med; vår egen försäljning online, ökad distribution i butik samt lansering av menstrosorna. Tack vare vårt stora distributörsnätverk så tror vi på en tidig framgång för just menstrosorna.

Ni jobbar även mot att introducera ett kontinensstöd. Hur ser det segmentet ut och vilken marknadspotential ser ni där?

– Upp till 35 procent av alla kvinnor får ansträningsinkontinens, men mörkertalet tros vara stort. Av dessa söker 85 procent inte vård, utan lider i det tysta. Dessa vill vi hjälpa med en lättanvänd produkt de själva kan prova ut hemma, som avhjälper läckage och ger friheten tillbaka. Med tanke på hur begränsad en blir av ansträngningsinkontinens så ser vi en en stor marknadspotential hos alla de hundratusentals som begränsas i sin vardag. Årligen säljs inkontinensprodukter för 10 miljarder USD.

Ni har en hel del på gång framöver. Om vi blickar lite längre fram, var hoppas du att Monthly of Sweden står om fem år?

– Vi tror att vi är ett av de stora bolagen inom kvinnohälsa, med fler spännande produkter på gång. Målet är att ha närvaro i fler internationella marknader samt att vara börsnoterade.

Avslutningsvis, vilka är dina bästa argument för att investera i Monthly of Sweden just nu?

– Vår menskopp har visat sig förändra livet för så många. Nu är det dags att ta nästa kliv med fler produkter som kan ha samma påverkan för människor och planet. Vi har visat att vi kan uppnå stora resultat med små medel. Hade vi bara arbetat med menskoppar idag hade resultatet redan varit positivt. Jag är övertygad om att våra utvecklingsprojekt kommer att ta oss till våra mål.

Nyhetssvepet onsdag 27 mars

Nyhetssvepet torsdag 28 mars

Det senaste från BioStock

» Spago Nanomedical’s CEO: “huge commercial opportunities are unfolding”
» Alligator ska maximera satsningen på immunonkologi
» Mentice uppdaterar strategi och mål på kapitalmarknadsdag
» Oncopeptides vd om marknadsbearbetning och emission
» Turbulens i BrainCool

Läs BioStocks veckobrev för v.12 här.


YouTube video


Senaste dygnets nyheter

Karolinska startar den kliniska studien PRINCESS 2 med BrainCools produkt RhinoChill System. Läs mer.

Index Pharmaceuticals meddelar att såväl vd som CFO lämnar bolaget. Läs mer.

Biosergen offentliggör utfallet i företrädesemissionen. Läs mer.

Cantargia rapporterar framsteg inför start av klinisk studie med nadunolimab i leukemi sponsrad av det amerikanska försvarsdepartementet (DOD). Läs mer.

Cereno Scientific släpper Insights-video med CSO Björn Dahlöf. Läs mer.

Mendus tillkännager godkännande från etikkommittén för AMLM22-CADENCE-studien med läkemedelskandidaten vididencel i AML. Läs mer.

Oncopeptides och Vector Pharma FZCO tillkännager samarbete för att erbjuda Pepaxti till patienter i Mellanöstern och Nordafrika. Läs mer.

SynAct Pharma offentliggör avsikt att genomföra riktade nyemissioner. Läs mer. Bookbuildingförfarandet avslutades framgångsrikt och bolaget tillförs upp till 49,2 Mkr. Läs mer.

Lundbeck meddelar att Abilify Maintena har godkänts av Europeiska kommissionen för behandling av schizofreni. Läs mer.

Implantica lämnar in FDA-ansökan för RefluxStop i USA. Läs mer.

AstraZeneca meddelar att Beyfortus har godkänts i Japan för förebyggande av RSV-sjukdom hos spädbarn, samt att Truqap plus Faslodex har godkänts i Japan för patienter med avancerad HR-positiv bröstcancer. Läs mer här och här.

AcuCort genomför riktad nyemission till garanter av optionslösen. Läs mer.

Chordate Medicals vd Anders Weilandt kommenterar bokslutskommunikén. Läs mer.

Bio Vitos Pharma engagerar Per Holknekt som affärsutvecklare. Läs mer.

Beslut vid extra bolagsstämma i Abliva. Läs mer.

Lipidor slutför planerad avyttring av aktier i Emollivet. Läs mer.

S2Medical får godkännande för förlängning av rekonstruktionsperiod till den 22 april 2024. Läs mer.

Brain+ offentliggör utfallet av nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO 3 samt beslutar om att en riktad nyemission för att täcka garantiåtaganden. Läs mer.

Läkemedelsverket godkänner delgruppsanalys i NextCells ProTrans-Young-studie. Läs mer.

AlK-Abelló meddelar att de kommer att hålla en kapitalmarknadsdag den 4 juni i Hørsholm, Denmark. Läs mer.

Prolight Diagnostics utser FlexMedical Solutions till CMO-partner. Läs mer.

ArcticZymes Technologies meddelar att forskningsartikel om bolagets R2D Ligase har publiceras i Biotechnology Journal. Läs mer.

Duearity bjuder in till digital aktieägarträff. Läs mer. Bolaget meddelar även att man senarelägger publiceringen av årsredovisningen till den 11 april. Läs mer.

BBS-Bioactive Bone Substitutes meddelar att bolagets webbplats är under attack. Läs mer.

Nanoform Finland beslutade om ett optionsprogram till nyckelpersoner. Läs mer.

Zealand Pharma ökar aktiekapitalet till följd av utnyttjande av personaloptioner. Läs mer.

Hamlet BioPharma informerar om digitala events. Läs mer.

Stämmor

Vitrolife

Rapporter

AlphaHelix Molecular Diagnostics (kompletteringBioGaia  Diamyd Medical  Faron Pharmaceuticals  Getinge  Herantis Pharma  MedCap  Phase Holographic  SynAct Pharma  Vicore Pharma  Vitrolife  Xspray Pharma

Kallelser

ADDvise Group  Ascelia Pharma  SynAct Pharma

Insiderhandel

Gubra  Nykode Therapeutics  Zealand Pharma


Förmiddagens kursutveckling

Index: OMXS30 +0,09%, Hälsovård +0,95%

Vinnare Förlorare
Spermosens +43,56% SoftOx Solutions -45,39%
SynAct Pharma +28,61% Odinwell -17,83%
Chosa Oncology +26,89% Ectin Research -9,49%
Pharmacolog +24,75% Sprint Bioscience -9,32%
Oncopeptides +21,07% Moberg Pharma -7,94%

Spago Nanomedical’s CEO: “huge commercial opportunities are unfolding”

Last week we saw the USD 2 billion buyout of Fusion Pharmaceuticals by AstraZeneca to accelerate the development of next-generation radioconjugates to treat cancer. The deal showcases rising interest in the field of radiopharmaceuticals. BioStock got in touch with Mats Hansen, CEO of Swedish radiopharma company Spago Nanomedical to get his take on the deal and where Spago is in its development of lead programme Tumorad.

Radiopharmaceuticals are quickly becoming a valid alternative or complement to existing cancer treatments, especially in cases of aggressive cancers. The idea is to offer targeted therapy, delivering radiation directly into cancer cells, thus minimising damage to healthy tissues. Their capacity to target tumours with high efficacy and fewer side effects than traditional radiation therapy has led to a significant rise in big pharma activity and investor venture funding within the field.

Big pharma taking notice

Novartis leads the way with several deals made since 2017 to gain access to nanotherapeutic technology platforms and pipeline candidates. Read more. Last year, Eli Lilly entered into a definitive agreement to acquire POINT Biopharma for approximately USD 1.4 billion, in a move designed to broaden its oncology portfolio with the addition of radioligand therapies.

Meanwhile, Peptidream and Genentech, a Roche Holding company, signed a deal worth up to USD 1 billion to discover and develop macrocyclic peptide-radioisotope (peptide-RI) drug conjugates.

Investors want in on the action

All of the big pharma activity is fuelling interest among investors. According to GlobalData, venture capital financing in US-based radiopharmaceutical companies has grown 550 per cent from USD 63 million in 2017 to USD 408 million in 2023.

In 2023, US-based biotech Mariana Oncology closed off an oversubscribed USD 175 million Series B financing round. Several major investment firms participated, including Deep Track Capital and Forbion, both of which specialise in the life science sector.

Shortly thereafter, RayzeBio, also based in the US, greatly exceeded its IPO expectations when it raked in USD 311 million instead of an expected USD 210 million. This stirred a lot of interest and propelled the company’s market valuation to USD 1.4 billion. Then, late in the year, Bristol Myers Squibb announced that they will acquire RayzeBio for a total equity value of approximately USD 4.1 billion.

AstraZeneca’s acquisition of Fusion Pharmaceuticals

The radiopharma party is not showing signs of stopping. Just last week, AstraZeneca announced that it had acquired the North American clinical stage oncology company Fusion Pharmaceuticals. Fusion is focused on developing next-generation radioconjugates (RCs) as precision medicines for treating cancer. The company’s most advanced programme, FPI-2265, is a potential new treatment for patients with metastatic castration-resistant prostate cancer (mCRPC). The acquisition, worth more than USD 2 billion, marks yet another sign of big pharma learning hard into the radiopharma concept for cancer therapy.

The deal means a boost for the Swedish venture capital firm HealthCap, which owns about 5 per cent of the portfolio company. BioStock spoke with Founder and Managing Partner at HealthCap Björn Odlander to get his take on the transaction:

“HealthCap as an early investor has received a good return in Fusion. We were also early to invest in the new modality of radiopharmaceuticals. The first investment was in Algeta ASA which was sold to Bayer for USD 2.9 billion. HealthCap is now a partner in two other radio-pharma companies, Precirix and Ariceum.

Read the article here (in Swedish).

A closer look at Sweden – Spago Nanomedical

Staying in Sweden, a company focused on this field is Spago Nanomedical. The company’s Tumorad programme is aimed at developing a new radionuclide therapy for cancer. The drug candidate 177Lu-SN201 is currently being evaluated in a phase I/IIa trial, and the first patient was dosed late last year.

Then, in January, Spago announced receiving the approval for a dose-escalation study with 177Lu-SN201 with the aim of testing the candidate’s safety and tolerability. Read more.

Spago’s CEO comments on the AstraZeneca deal

BioStock reached out Spago’s CEO Mats Hansen to get his take on the AstraZeneca/Fusion deal and where things stand with Spago’s candidate.

Mats, why do you think there is such a big interest in the field right now?

– Radiopharmaceuticals have long been known to provide effective cancer treatment. The challenges has been to solve selective targeting to tumours (to spare non-target organs, especially the kidneys), radiostability of carrier molecules, isotope availability, and the logistical issues associated with production and clinical supply. As these issues have gradually been overcome, and success stories in the form of new approvals and availability of these drugs for effective use in major cancer indications have become more widespread, the huge commercial opportunities are unfolding.

Mats Hansen, CEO Spago Nanomedical
Mats Hansen, CEO Spago Nanomedical

What was your reaction to the AstraZeneca/Fusion deal?

– It is another example of a Big Pharma taking position in the field. I suspect more will follow.

Fusion Pharmaceuticals refer to their candidates as “next-generation radioconjugates.” How does this concept differ from Spago’s?

– Similar to many other approved or pipeline products, their lead candidate is molecularly targeted, mainly towards prostate cancer. They are using the isotope actinium-225, which emits alpha-particles (helium nuclei). In Tumorad, we use the beta-radiating (electrons) isotope lutetium-177 strongly bound to our patented polymeric material to form the candidate drug 177Lu-SN201. Lu177 is a readily available, logistically suitable isotope that is clinically validated by means of the approved drugs Lutathera and Pluvicto by Novartis.

Fusion’s lead candidate targets a specific type of prostate cancer. Are radiopharmaceuticals in general more suited for this type of cancer or is there potential to go into multiple cancer indications?

– With Tumorad, we are exploiting physiological accumulation of optimised particles in solid tumours. This provides for expasion opportunities and use in cancers that cannot yet be treated with radiopharmaceuticals. Our vision is to bring this type of effective treatment to patients with aggressive cancer, e.g. ovarian- or triple-negative breast cancer.

Finally, where is Spago in the development of the Tumorad project at the moment?

– The clinical trial Tumorad-01 with 177Lu-SN201 in cancer patients is progressing according to plan. The set-up in Australia is cost effective and, so far, we see a high interest among clinicians and good availability of patients. As the study progresses, we aim to expand the study into further sites and regions. In parallel to this, we are conducting a non-clinical study of 177Lu-SN201 and a selected group of standard cancer drugs in a model of triple-negative breast cancer. The aim is to provide data that can support positioning in this and other indications. We expect to provide a public update on the progress and results so far during Q2.

Alligator ska maximera satsningen på immunonkologi

Alligator to maximise immuno-oncology innovation

Givet pågående diskussioner kring partnerskap för fas III-studien med mitazalimab, kan Alligator Bioscience skifta fokus till att påskynda utvecklingen av ATOR-4066. För att lyckas med det, och för att finansiera fortsatt avancemang med övriga pipelineprojekt, avser bolaget att ta in 151 Mkr i en företrädesemission.

Alligator Bioscience nyttjar sin expertis inom CD40-proteinet – ett molekylärt mål som spelar en viktig roll i regleringen av immunsvar – för att utveckla immunonkologiska terapier.

Behandlingskonceptet har resulterat i kliniska framsteg för bioteknikbolagets CD40-agonist mitazalimab. I början av året publicerade Alligator positiva topline-data från en fas II-studie med kandidaten som första linjens behandling av pankreascancer (bukspottskörtelcancer). Som del i en kombinationsterapi tillsammans med kemoterapi (mFOLFIRINOX) förbättrade CD40-agonisten patientgruppens kliniska resultat. Läs mer om utfallet här.

Maximerar värde genom Neo-X-Prime-plattformen

De positiva fas II-resultaten som levererades nio månader tidigare än förväntat, stärker bolagets tro på den strategiska förändring Alligator genomförde för några år sedan. Det visar att deras differentierade plattform har kapacitet att generera säkra och effektiva terapier för indikationer där andra spelare har misslyckats.

I en nyligen publicerad intervju med BioStock beskrev Alligators vd Søren Bregenholt bolagets prioriteringar med följande ord:

»We remain completely focused on our dual goals of maximising our chances of developing innovative immuno-oncology therapies while ensuring the best returns for our stakeholders.«

Alligator driver också flera andra projekt, bl.a. ATOR-4066 (“4066”) som härrör från den kunskap och erfarenhet som bolaget genererade under utvecklingen av mitazalimab. Genom denna kunskap har bolaget utvecklat en patenterad teknologiplattform för framtagande av immunterapier, kallad Neo-X-Prime. Plattformen ska användas för att generera bispecifika antikroppar riktade mot CD40, tillsammans med specifika antigener som uttrycks specifikt av tumören.

Därigenom möjliggörs aktivering av CD40 endast i själva tumören, vilket bolaget tror kommer kunna översättas till terapiklassens bästa effektivitet, säkerhet och tolerabilitet.

En av kandidaterna sprungna ur Neo-X-Prime-plattformen är 4066 som har visat sig leva upp till förväntningarna ipreklinik. Parallellt med att bolaget nu letar efter en partner för att genomföra nästa kliniska utvecklingssteg med mitazalimab – en fas III-studie i bukspottkörtelcancer – satsar Alligator på att ta 4066 till klinik och generera starka kliniska data.

Kapitalinjektion ska finansiera projektavancemang

Därtill inkluderar Alligators pipeline även ATOR-1017 (“1017”) och ALG-APV.527 (“527”), två substanser som riktar sig mot 4-1BB-molekylen, som du kan läsa mer om här. För att fortsätta driva ett effektivt utvecklingsarbete med sin breda pipeline tar bolaget nu in kapital som ska understödja vägen mot målet om att utveckla best-in-class tumörriktade antikroppsläkemedel för svårbehandlade cancerformer.

För ändamålet genomför Alligator en företrädesemission om cirka 150,9 Mkr. Vid stort intresse att delta i emissionen kan bolaget komma att besluta om en övertilldelningsemission om högst cirka 100 Mkr.

Bolaget har erhållit teckningsåtaganden från ett antal av sina största befintliga aktieägare, inklusive Koncentra Holding (en del av Allegro Investment Fund) och Roxette Photo. Flera ledamöter i bolagets styrelse och ledning, däribland styrelseordförande Anders Ekblom och vd Søren Bregenholt, har också åtagit sig att teckna i emissionen vilket understryker deras tro på bolaget och dess långsiktiga potential. De totala teckningsåtagandena uppgår till cirka 59,8 Mkr, motsvarande cirka 40 procent av emissionsbeloppet.

För att säkerställa bolagets likviditetsbehov fram till slutförandet av företrädesemissionen har Alligator ingått ett brygglån för en total köpeskilling om cirka 58,8 Mkr med Koncentra Holding och Roxette Photo.

Erbjudandet i sammandrag

Villkor En befintlig stamaktie ger tre uniträtter. Fjorton uniträtter berättigar till teckning av en unit. Varje unit består av en stamaktie och en vederlagsfri teckningsoption serie TO 9.
Teckningsperiod 21 Mars – 5 April, 2024
Teckningspris 1,07 kronor per unit
Volym 150,9 Mkr + upp till 100 Mkr från TO 9
Utspädning Fulltecknad företrädesemission medför en utspädning på 17,6 procent, exklusive övertilldelningsemission. Vid fullt utnyttjande av TO 9 tillkommer en utspädning på ytterligare 15 procent.

 

Information och teckning

Alligator-Bioscience-AB-Prospectus Teckning hos Avanza

Teckning hos Nordnet

 

VIKTIG INFORMATION

Detta material utgör en introduktion till företrädesemissionen av units i Alligator (”Företrädesemissionen”) och ska betraktas som marknadsföringsmaterial. Materialet är inte och ska inte anses utgöra ett prospekt enligt gällande lagar och regler. Inbjudan till aktieägare och allmänheten att teckna units i Företrädesemissionen sker endast genom det prospekt som har godkänts och registrerats av Finansinspektionen (”Prospektet”), och som har offentliggjorts på www.alligatorbioscience.se/investerare/foretradesemission-q1-2024/. Finansinspektionens godkännande av Prospektet ska inte uppfattas som ett godkännande av de nya aktierna eller teckningsoptionerna. Eventuellt investeringsbeslut bör, för att en investerare fullt ut ska förstå de potentiella riskerna och fördelarna som är förknippade med beslutet att delta i Företrädesemissionen, enbart fattas baserat på informationen i Prospektet. Investerare rekommenderas att läsa hela Prospektet.

Nyhetssvepet tisdag 26 mars

Nyhetssvepet torsdag 28 mars

Det senaste från BioStock

» Mentice uppdaterar strategi och mål på kapitalmarknadsdag
» Oncopeptides vd om marknadsbearbetning och emission
» Turbulens i BrainCool
» BioStock Investor Pitch: Alligator Bioscience
» Grönt ljus för Toleranzia från tyska läkemedelsverket

Läs BioStocks veckobrev för v.12 här.


YouTube video


Senaste dygnets nyheter

AlzeCure avser genomföra företrädesemission om cirka 53 Mkr. Läs mer.

Cyxone ingår viktigt forskningssamarbete. Läs mer.

Novo Nordisk förvärvar Cardior Pharmaceuticals inom kardiovaskulär sjukdom. Läs mer.

Implantica slutför valideringsstudie i USA. Läs mer.

Affibody doserar första patienten i fas II-studien med 68Ga-ABY-025. Läs mer.

Alligator Bioscience har publicerat i den vetenskapliga tidskriften mAbs. Läs mer.

SynAct Pharma tidigarelägger publicering av årsredovisning. Läs mer.

AcuCorts studie publiceras i internationell vetenskaplig tidskrift. Läs mer.

Integrum tar steget in i Israel. Läs mer.

I Love Lund följdinvesterar i Parlametric. Läs mer.

Ortivus tilldelas kontrakt värt 10,5 Mkr från Region Norrbotten. Läs mer.

PMD Device Solutions förbereder för första tysk pilot. Läs mer.

MedCaps dotterbolag Abilia förvärvar norska Kompany AS. Läs mer.

Orphazyme informerar om förväntningar på 2024. Läs mer.

Brain+ informerar om TO 3. Läs mer.

Medimis TO 7:or tecknades till cirka 38 procent. Läs mer.

ChemoTechs IQwave erhåller certifiering för tumörbehandling i Singapore. Läs mer.

Umeå Biotech Incubator meddelar att 7-miljoners-projekt ska ge Life Science-Sverige “unik konkurrensfördel”. Läs mer.

Elicera Therapeutics meddelar sista dag för handel i BTU och första dag för handel i teckningsoptioner serie TO2. Läs mer.

Sista dag för handel med teckningsrätter i Dignitana är i dag 26 mars. Läs mer.

Sista dag för handel i Micropos Medical betald tecknad aktie var i går 25 mars. Läs mer.

Stämmor

AlzeCure  Invent Medic Sweden  Pharma Equity Group  Spermosens

Årsredovisningar

Cereno Scientific  Infant Bacterial Therapeutics  Magle Chemoswed Holding  Probi

Återköp

Genmab  Novo Nordisk

Rapportpresentationer

Arjo


Förmiddagens kursutveckling

Index: OMXS30 +0,3%, Hälsovård -0,6%

Vinnare Förlorare
Lipidor +35,9% AlzeCure Pharma -36,2%
LIDDS +21,3% Redwood Pharma -17,0%
Abera Bioscience +20,6% CHOSA Oncology -15,5%
European Inst. of Science B +19,4% Gubra -12,5%
Medfield +15,1% Enorama Pharma -10,0%

Mentice uppdaterar strategi och mål på kapitalmarknadsdag

Mentice kapitalmarknadsdag

Den 21 mars arrangerade Mentice en kapitalmarknadsdag i Stockholm, där ledningen presenterade bolagets uppdaterade finansiella mål och strategiska inriktning. Vid eventet deltog även två gästföreläsare, Dr Demetrius Lopes och Michael Lee, som berättade om nyttan av Mentices simuleringslösningar för sjukvården och medicintekniksektorn.

Göteborgsbaserade Mentice är marknadsledande inom utveckling av simuleringslösningar för endovaskulär kirurgi, dvs. bildstyrda interventionella terapier (Image Guided Interventional Therapies, IGIT). Detta är minimalinvasiva ingrepp som används för att diagnostisera och behandla vaskulära sjukdomar, alltså sjukdomar som drabbar kärlen eller relaterade organ som tex. hjärnan eller hjärtat. Marknaden för IGIT är under starkt tillväxt då det finns en tydlig övergång från öppen kirurgi till minimalinvasiva ingrepp.

Mentices simuleringssystem kan ses som ”flygsimulatorer” för vården som ger läkarna möjlighet träna på ingreppen i en säker, realistisk och patientspecifik miljö innan de genomförs i verkligheten. Dessutom kan simuleringen användas som beslutsstöd under ingreppen och för utvärdering efteråt – allt för att optimera läkarnas färdigheter, patientsäkerhet och utfallet.

Under kapitalmarknadsdagen presenterades strategisk riktning

Den 21 mars arrangerade Mentice sin första kapitalmarknadsdag sedan marknadsintroduktionen på Nasdaq First North år 2019. Eventet började med att vd Göran Malmberg presenterade bolaget, som idag har över 120 anställda globalt. Därefter visades en nyproducerad bolagsfilm – se den här.

Samma morgon publicerade Mentice ett pressmeddelande om en uppdaterad strategisk inriktning, med målet att komma närmare den kliniska verksamheten.  Strategin omfattar fortsatta investeringar i FoU för att utveckla nästa generations teknikplattform och standardisering av produktportföljen.

Dessutom planerar bolaget att vidareutveckla OEM-kanaler (Original Equipment Manufacturer) och fortsätta etablera strategiska samarbeten med bolagets viktiga kunder inom medicinteknikindustrin. För OEM handlar det om att etablera relationer med leverantörer till Catheterization Laboraties (Cath Lab), där IGIT-ingreppen utförs.

Finansiellt mål: fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamhet

Under kapitalmarknadsdagen berättade CFO Ulrika Drotz Voksepp även om bolagets finansiella siffror och de uppdaterade finansiella målen. Ulrika poängterade att Mentice siktar på att fortsätta växa i stadig takt, samtidigt som de vill förbättra lönsamheten successivt och upprätthålla positivt kassaflöde. Hon kommenterade också att man ska bedöma Mentice på årsbasis eller på rullande 12-månaders perspektiv då bolaget fortsatt är känsliga för enskilda ordrar och fördelningen av försäljning under året.

Bolaget presenterade uppdaterade finansiella mål där planen är att nå en 20 – 30 procent årlig tillväxt för nettoomsättningen, samt en EBITDA-marginal på 20 procent på medellång sikt (tre år) och ett långsiktigt mål om att uppnå 30 procent för EBITDA.

Bolagets tidigare mål, som sattes 2019, var att uppnå en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt om 30 – 40 procent, samt en EBITDA-marginal på 30 procent.

Ulrika noterade att dessa finansiella mål är förändrade för att anpassa sig till dagens förutsättningar, samt till den strategiska planen man presenterat under kapitalmarknadsdagen, där man fortsatt investerar i teknikplattform och utveckling av marknaden.

Förra året ökade omsättningen med 25,5 procent, från 218 Mkr till 273,6 Mkr. Omsättning per anställd ökade med 30 procent.

Marknadsposition och möjligheter till expansion

Nästa talare på scen var Martin Harris, Vice President Marketing , som berättade om Mentices marknadsposition och hur bolagets simuleringslösningar hanterar kliniska utmaningar. På sjukhus runt om i världen används Mentices simuleringar för träning och planering av ingrepp. Dessutom används produkterna av ledande medicinteknikbolag för klinisk utvärdering, marknadslansering av nya produkter och utbildning av vårdpersonal. Försäljningen till medicinteknikindustrin är redan väletablerad, och Mentice strävar efter att fördjupa sin närvaro på sjukhus och kliniker.

Fokus på nyttan för vården och patienterna

Under eventet berättade COO Jonatan Sjöström mer om bolagets marknadsposition och strategiska riktning, samt hans första månaderna som COO på Mentice. Han framhävde att han uppskattar att Mentices kultur genomsyras av en vilja att ständigt förbättra läkarnas kompetens och säkerställa bästa möjliga vård för patienterna. Dessutom berättade han om möjligheten för expansion genom utveckling av kärnteknologin, mjukvara, möjligheter till kompletterande produkter, och användning av AI.

Jonatan pratade också om bolagets planer på att addera säljresurser och fortsätta ingå strategiska samarbeten med medicinteknikbolag, tillsammans med än större fokus på arbete med Key Opinion Leaders för att komma närmare sjukhusmarknaden. Bolagets försäljning fokuseras till främst USA, Europa, Japan och Kina.

Framgångsrika kundexempel

Kapitalmarknadsdagen inkluderade även två gästpresentatörer, varav den första var Dr Demetrius Lopes, Director Cerebrovascular and Comprehensive Stroke Center på Advocate Health Care. Dr Demetrius Lopes är kirurg inom neuroendovaskulära ingrepp och en välrenommerad Key Opinion Leader inom området.  Han är också van användare av Mentices simuleringsverktyg. Dr Lopes beskrev hur han använder både Mentice VIST, flödesmodeller samt Ankyras för sin dagliga verksamhet. Ankyras är en viktig del av planering av operationer då det hjälper dem att på ett bättre sätt bedöma förutsättningarna för varje specifik patient och vilket kliniskt instrument som lämpar sig bäst.

Den andra gästtalaren var Michael Lee, director på EBR Systems som har utvecklat världens första trådlösa och implanterbara hjärtstimuleringssystem för hjärtsvikt. För just detta ingrepp är det avgörande med ett välutvecklat träningsprogram för läkarna för att säkerställa patientsäkerhet och bra resultat. Bolaget har valt Mentice simuleringsteknologi, då man anser att den ger realistisk träning för implantatet. Enligt Michael Lee var Mentices simuleringsplattform avgörande för att utföra de studier som krävdes för att erhålla FDA-godkännande.

Realistisk upplevelse är viktigt i simuleringen

CTO Henrik Storm gick igenom de grundläggande beståndsdelarna för tyngden i Mentice teknologi, samt vad som är viktigt att tänka på när det gäller bolagets forskning och utveckling. Han pratade bland annat om arbetet att alltid förbättra på det sätt som Mentice replikerar verkligheten genom visual realism, anatomisk realism, instrument and device realism, haptisk realism och procedural realism. Förväntan från marknaden är att den totala miljön på ett så realistiskt sätt replikar verkligheten avseende både röntgen-och ultraljudsbilder, anatomimodeller, samt kliniska instrument.

Vd sammanfattar kapitalmarknadsdagen

Kapitalmarknadsdagen avslutades med en sammanfattande kommentar från vd Göran Malmberg. Under eventet fanns det även en möjlighet att få en demonstration av Mentice produkter och ställa frågor direkt till presentatörerna.

BioStock kontaktade Göran för att ta del av hans tankar kring kapitalmarknadsdagen.

Vilka var höjdpunkterna under kapitalmarknadsdagen, enligt dig?

– För oss tycker jag att presentationerna från Dr Lopes och Michael Lee, som på ett bra sätt visar hur viktiga våra produkter är för våra kunder. Givetvis var den en bra möjlighet för oss att förtydliga och ge våra åhörare en tydligare bild av vad vi gör.
En central del av den uppdaterade strategin verkar vara att nå ut till sjukhusmarknaden. Vilka utmaningar ser du med att nå ut till den dagliga kliniska verksamheten?

– Det finns flertal utmaningar, men lite som vi pratade om under kapitalmarknadsdagen så är det både finansiering och frågor kring ersättning av läkare för träning. Det finns strukturer för ersättning avseende initial träning av specialister, men det finns inte lika tydliga strukturer för kontinuerlig träning.

Under kapitalmarknadsdagen hade ni två kunder på plats, Dr Demetrius Lopes och Michael Lee, som presenterade nyttan av Mentices produkter i deras verksamhet. Vad var det viktigaste budskapet i deras presentationer?

– Dr. Lopes är en av världens mest meriterade och erkända neurokirurger. Att han kan berätta hur han användar alla våra huvudprodukter i sin verksamhet tycker jag är ett väldigt viktigt budskap och precis i linje med vår ambition.

– EBR System är ett höginnovativt företag och jag tycker det igen visar hur värdefulla våra produkter är för hela värdekedjan från deviceutveckling, via lansering, till säker användning i vården. Jag tycker det var viktigt som Michael berättade, att de implementerat en struktur där läkare simulerar inför varje procedur på patient för att på sätt se till att man alltid är förberedd på rätt sätt för en procedur.

Ni presenterade även uppdaterade finansiella mål under eventet. Varför väljer ni att sänka era mål?

– Våra tidigare mål sattes 2019, där Mentice var hälften så stort. Vi hade då en förväntan att vår försäljning via vår strategiska kanal skulle utvecklas betydligt snabbare. Vi har sedan dess lyckats dubbla bolagets storlek, dvs. bibehållt en genomsnittslig tillväxt på 2 2 -23 procent samtidigt som vi har förbättrat vår lönsamhet.

– Vi vill med de nya målen poängtera några huvudpunkter: Mentice är ett tillväxtsbolag med ambition att forsätta växa med hög takt, dvs. 20 – 30 procent. Vi ser också att vi behöver investera i vår långsiktiga tillväxt, både avseende utveckling, försäljning och marknadsföring. Detta innebär att vi kommer att återinvestera i tillväxt och därför sätter mål på 3 år att öka vår vinst från strax under 10 procent 2023 till 20 procent för 2026. Efter 2026 ser vi sedan en fortsatt tillväxt mot en EBITDA -marginal på 30 procent. Jag skulle se detta som att vi fortsatt har ambitiös och aggressiv tillväxtplan, men som nu är anpassad efter de förutsättningar vi ser på dagens marknaden.

Hittills har ni förvärvat 7 bolag för att stärka er produktportfölj. Hur ser ni på möjligheten för fler förvärv?

– Vi följer ständigt vad som sker på marknaden och det finns många spännande möjligheter, även om nuvarande situation gör det svårare att använda våra aktie som betalningsmedel. Förvärv kommer fortsatt att vara en viktig del av vår utveckling men vår bas och våra mål bygger på organisk tillväxt.

Slutligen, vilka konkreta förändringar kommer ske baserat på den nya strategin och de nya finansiella målen?

– Det viktigaste budskapet till marknaden är att vi investerar i tillväxt, dvs. vi satsar fokuserat på vår teknikplattform och vi expanderar genom att fortsätta utöka vår sälj- och supportorganisation.

Oncopeptides vd om marknadsbearbetning och emission

Sofia Heigis, vd Oncopeptides
Foto: Liza Simonsson

Med europiskt grönt ljus för Pepaxti har Oncopeptides fullt fokus på att etablera sin första produkt på marknaden. Man är igång i Tyskland och Grekland och väntas inleda försäljning i Spanien under andra halvan av 2024. BioStock har kontaktat vd Sofia Heigis för att få veta mer om bolagets kommersialisering och om den företrädesemission som man nu genomför med sikte på att bli kassaflödespositiva 2026.

Oncopeptides utveckling kretsar kring två teknikplattformar, från vilka man tagit fram en serie läkemedelsprojekt inom cancer. Bolaget är mest känt för huvudprodukten melflufen, i Europa marknadsfört som Pepaxti, och som sedan 2022 är godkänt i Europa för behandling av multipelt myelom. Produkten används tillsammans med kortikosteroiden dexametason i patienter som gått igenom minst tre tidigare behandlingslinjer.

Inom multipelt myelom finns det många typer av läkemedel, men främst då i tidiga behandlingslinjer. Patienten utvecklar förr eller senare resistens mot sin behandling och det är för den här patientgruppen som melflufen har tagits fram – som ett sätt att behandla patienter som nått senare stadier av sin cancer.

Fullt fokus på Europalansering

Oncopeptides är för närvarande mitt i kommersialiseringen av produkten, där man på senare tid börjat få momentum i försäljningen. Under det fjärde kvartalet förra året ökade försäljningen med 93 procent jämfört med kvartalet innan. Förväntningarna är att den ökande trenden ska fortsätta, bland annat genom att fortsätta rulla ut produkten på nya marknader.

Efter att ha FDA valt att dra tillbaka Oncopeptides accelererade godkännande i USA pga. en annan tolkning av bolagets studiedata i förhållande till de olika regulatoriska krav som finns på det accelererade godkännandet som man fått, ligger nu fullt fokus på Europa, en marknad där Oncopeptides uppskattar att Pepaxti har en årlig försäljningspotential på 1,5 miljarder kronor. Hittills har man fått in en fot i Tyskland och Grekland och närmst på tur kommer Spanien, där man siktar på marknadsinträde under andra halvan av 2024. Därutöver bearbetas en lång rad länder, där man kommit olika långt i processen. Även om fokus primärt ligger på Europa söker man även partners för att kunna ta produkten till Kina och Japan.

Genomför företrädesemission

För att hålla uppe tempot i lanseringen av Pepaxti genomför Oncopeptides en fullt garanterad företrädesemission på cirka 300 Mkr, där teckningsperioden löper 19 – 29 april. De investerare som vill säkra sitt deltagande i emissionen behöver köpa aktier innan den 15 april. Likviden från emissionen är tänkt att stödja arbetet fram tills bolaget blir lönsamt, något som man räknar ska kunna ske i slutet av 2026.

Vd kommenterar

Inför den stundande emissionen har BioStock kontaktat Oncopeptides vd Sofia Heigis för att få veta mer om marknadslanseringen och den kommande kapitalanskaffningen.

Behandlingsfältet inom multipelt myelom är stort. Kan du beskriva lite hur det ser ut och hur ni har resonerat kring Pepaxtis positionering på marknaden?

– Behandlingslandskapet är snabbt föränderligt. Ett antal nya klasser av immunoterapier håller på att introduceras, så det gäller att följa utvecklingen noga och positionera sitt läkemedel där det ger störst potential att hjälpa patienter och skapa lönsamhet.

– För oss är det i senare behandlingslinjer, där behovet är större. Vårt läkemedel har visat på en positiv risk/nytta-profil i en patientpopulation som till stor del är äldre och skör. I och med att många av våra konkurrenter rör sig mot tidigare behandlingslinjer slussas också fler patienter vidare till senare linjer. Det gör att vår målgrupp faktiskt växer genom att patienter lever längre.

Ni håller just nu på att introducera Pepaxti i Europa, där ni hittills tagit klivet in i Tyskland och Grekland och siktar på att gå in i Spanien senare i år. Kan du berätta lite om hur er övergripande kommersialiseringsstrategi ser ut?

– Vi är pragmatiska och väljer bäst modell för respektive marknad. I de flesta länder har vi valt att kommersialisera i egen regi då det i de flesta fall ger bättre lönsamhet jämfört med partnerskap. På vissa marknader, exempelvis i Grekland, har vi dock valt att gå via en partnerlösning, då det levererar mest värde.

– När vi väljer att gå i egen regi gör vi det med en förhållandevis låg kostnad per land, med ett litet högkvalificerat team som känner till lokala förhållanden och med lokala nätverk, understött från huvudkontoret i Stockholm med allt annat: produkt, kvalitetsgranskning, finans, IT etc.  Det gör att vår kostnad för sålda varor är låg, med en bruttomarginal på 95 procent och EBITA-marginal på landnivå på över 50 procent då försäljningen är som högst.

Kan du nämna något om era förväntningar om marknadspenetrationen och takten på marknadsupptaget på respektive marknad? Kort och gott – när når ni peak sales?

– Det hade varit toppen att kunna svara rakt på den frågan, men tyvärr är tidslinjen till stor del i händerna på de olika betalarmyndigheterna ute i Europa. Tar vi Spanien som exempel så har marknadsaccess där gått på rekordtid, fem månader jämfört med våra konkurrenter som gjort samma resa på ett eller två år. Här ser vi fram emot att kunna börja se ordentlig försäljning redan under andra halvåret 2024. Vi hoppas förstås på snabba framsteg även i andra länder, men att ge tidsuppskattningar när vi inte har full kontroll vore oansvarigt mot våra aktieägare.

– Den guidning vi kan ge är att vi räknar med att vara lönsamma mot slutet av 2026, och utöver det kommer vi förstås att hålla marknaden uppdaterad på framsteg i övriga länder.

Om vi tittar närmre på de olika marknaderna i Europa. Hur skiljer de sig åt och vad gör ni för att tackla de olika förutsättningarna på respektive marknad?

– Framförallt är det viktigt att framhålla att ett godkännande från EMA innebär att vi får sälja i alla länder i EU från regulatoriskt perspektiv, men för att kunna få försäljning måste man förhandla pris med landspecifika betalare. Kort uttryckt så kräver varje land att man skickar in en värdedossier, sedan har en värde/nytta-diskussion som leder till en prisförhandling. I många länder, däribland Spanien och Sverige, krävs sedan en ny förhandling på regional nivå, vilket innebär ett ytterligare steg.

– Särskilt prisförhandlingen kan ta allt från tre månader upp till två år, men såhär långt har det flutit på bra i de länder vi fått access. I Spanien ser vi till och med ut att landa på rekordtid.

När det gäller USA så har ni fått avslag från FDA gällande Pepaxti. Hur går tankarna gällande den amerikanska marknaden?

– USA för Pepaxti, eller Pepaxto som den marknadsfördes som i USA, är ett avslutat kapitel för oss. Däremot har vi tillgångar i vår pipeline som vi tror skulle kunna vara aktuella för den amerikanska marknaden, då troligtvis genom någon form av partnerskap. Så USA-dörren är inte stängd för alltid, men just nu är vår fulla fokus på den europeiska kommersialiseringen.

För att kort beröra er övriga pipeline. Vad har ni för mål för dessa tillgångar?

– Vi har två teknologiplattformar, PDC vilken melflufen är baserad på, samt SPiKE. Utan att bli för teknisk kan jag säga att de två läkemedelskandidater som ligger under PDC-plattformen befinner sig i ett tidigt forsknings- och utvecklingsskede medan val av läkemedelskandidater för SPiKE-plattformen pågår. Forskning och utveckling gör vi i egen regi, men vi tittar också på partnerskap.

300 Mkr ska nu gå till att i första hand stötta er kommersialisering. Kan du berätta lite mer om hur likviden är tänkt att fördelas?

– Vi kommer i första hand att fortsätta bygga våra team i de länder där lansering ligger närmast i tiden, Spanien, Italien, Nederländerna, Norden. Så det handlar om personal, men också marknadsföringskostnader för att skapa synlighet för vår produkt i dessa länder. Till det kommer förstås en overheadkostnad för vårt huvudkontor och de funktioner som stöttar kommersialiseringen. Sedan får vi inte glömma att vi också kommer att driva vår pipeline framåt, vilket kostar pengar, även om den kostnaden är låg i jämförelse.

När det gäller målet om att bli kassaflödespositiva i slutet av 2026; vad behöver hända för att ni ska nå det målet?

– Vi behöver givetvis öka vår försäljning, från dagens relativt låga nivåer. Jag har beskrivit hur tidslinjen ser ut där, och varför det alltid tar tid för nya läkemedel att få fart på försäljningen, särskilt när man också bygger teamet som ska sälja det från grunden. Man ska komma ihåg att den sista rekryteringen i vårt tyska team skedde så sent som i november förra året.

– Fram till dess fortsätter vi hålla hårt i pengarna. Jag är smålänning så jag brukar säga att tänka ekonomiskt är något jag har i mitt DNA, och god finansiell disciplin är något vi som bolag ständigt strävar efter.

Om man tittar på Oncopeptides som investeringscase; vad är det enligt dig som gör bolaget till en attraktiv investering just nu?

– Det finns många life science-bolag på börsen, men få har en godkänd produkt och existerande försäljning. Vi är byggda från grunden för en effektiv kommersialisering i Europa. Vi gör det med en produkt med en försäljningspotential på 1,5 miljarder per år, en potential som dessutom växer, och som har marknadsexklusivitet fram till 2037.

– Vi har inga regulatoriska frågetecken kvar, har nu med likviden från emissionen finansiering tills vi beräknar vara lönsamma och aktien är i mina ögon värderad baserat på var vi står idag, inte vår potential.

– Till vårt base case kommer också möjligheter till ytterligare värdeskapande genom försäljning i andra delar av världen, samt skapa värde ur vår pipeline.

Detta material har upprättats i marknadsföringssyfte och är inte och ska inte anses utgöra ett prospekt enligt gällande lagar och regler. De fullständiga villkoren för företrädesemissionen och mer information om bolaget kommer att redovisas i ett emissionsprospekt som är planerat att offentliggöras den 17 april 2024. 

 

Turbulens i BrainCool

Turbulens i BrainCool

BrainCool-aktien faller handlöst på måndagen efter att bolaget meddelat att förre vdn Martin Waleij avskedats och polisanmälts. Bakgrunden är att han betalat ut ett förbjudet lån på 7,65 Mkr från bolaget till sig själv. Samtidigt tillkännages planer på en företrädesemission på upp till 95 Mkr som bland annat ska säkra den fortsatta expansionen med BrainCool System, vilket sex av bolagets största ägare ställer sig positiva till.

Det var efter börsens stängning i fredags som medicinteknikbolaget BrainCool meddelade att man har polisanmält sin förre vd Martin Waleij, efter att det uppdagats att denne hade tagit ut ett lån om 7,65 miljoner kronor till sig själv. Waleij har nu avskedats utan avgångsvederlag och hans optionsprogram anses förverkade. Marknaden reagerade negativt på nyheterna och hade vid lunchtid på måndagen handlat ned aktien med cirka 42 procent.

FDA-ansökan behandlas

BrainCool meddelade även att man har gått igenom bolagets samtliga pressmeddelanden från de senaste två åren. Vid denna genomlysning stod det klart att rubriken i ett av dessa, från den 23 juni 2023, var missvisande. Pressmeddelandet gjorde gällande att man hade erhållit ”Breakthrough Device Classification for new stroke therapy from FDA”. Det korrekta ska vara att BrainCool ansökt om ”Breakthrough Device”. Ansökan befinner sig därmed under behandling. Bolaget framhöll att pressmeddelandet i övrigt var korrekt.

Organisationsförändringar

Samtidigt gör bolaget en rad organisatoriska förändringar. Mohammed Fazel har utsetts till huvudansvarig för de kliniska studier som involverar bolagets produkter, samtidigt som USA-chefen Christian Strand blir globalt ansvarig för alla distributionsrelationer. Båda ingår numera också i ledningsgruppen.

Kapitalanskaffning driver kommersialiseringen vidare

Slutligen redogjorde BrainCool för ett kapitalbehov om 85 – 95 Mkr som kommer att mötas genom att genomföra en företrädesemission. Bakgrunden är att täcka för de förverkade optionerna som vid lösen i april skulle ha tillfört bolaget cirka 16 Mkr, samt för att täcka för det förbjudna lån som Waleij tog.

Utöver att täcka upp för ovanstående totalt cirka 24 Mkr vill man även finansiera den fortsatta expansionen med BrainCool System. Bland annat ska pengarna gå till att öka produktionskapaciteten och därmed lönsamheten av produkten och dess engångsprodukter.

Bolaget vill även förbereda en lansering av RhinoChill System när Cottis II-studien är klar. Detta inbegriper investeringar för att certifiera samt erhålla marknadsgodkännande för produkten enligt de nya europeiska MDR-reglerna. Det krävs även investeringar i nya verktyg vid den kommande tillverkningen av RhinoChill System. Slutligen kommer medel att krävas för att förbereda en kommersialisering av Cooral System inom onkologi, vilket kan inkludera en mindre klinisk studie i USA.

Stärkt finansiering öppnar för låneavtal med EIB

Ytterligare en orsak att genomföra en större emission, menar BrainCool, är det lånefinansieringsavtal om 12,5 MEUR som man slöt med European Investment Bank under 2023. För att kunna utnyttja någon av de två låne-trancherna från EIB måste bolaget dels nå vissa milstolpar, dels uppfylla fastställda soliditetskrav, vilket innebär behov av stärkt finansiell ställning och därmed ett större eget kapital. Om milstolparna har nåtts och kraven är uppfyllda kan BrainCool välja att utnyttja den första EIB-tranchen.

Stöd från de sex största aktieägarna

På söndagen meddelade BrainCool att man under helgen har haft diskussioner med ett antal av bolagets större aktieägare. Syftet har varit att sondera intresset för att delta i den föreslagna nyemissionen. Sex av bolagets största aktieägare, som tillsammans representerar cirka 22 procent av bolagets kapital och röster, uppger att de ställer sig positiva till att teckna aktier i nyemissionen, minst i proportion till sin ägarandel idag. Villkoren för nyemissionen kommer att publiceras så snart ett prospekt har utarbetats.