
EQT säljer Karo Healthcare till KKR
EQT har tecknat avtal om att sälja Karo Healthcare till KKR i en affär värderad till cirka 2,6 miljarder euro. Det innebär att värdet nästan fördubblats sedan Karo togs av börsen 2022 – en fjäder i hatten för bolagsbyggarna på EQT.
Karo Healthcare är ett konsumenthälsobolag med en portfölj av välkända varumärken som Lamisil, E45 och Multi-Gyn, inriktade på kategorier som hudvård, fotvård, intimhälsa, matsmältning och kosttillskott. Bolaget har under de senaste fem åren, sedan EQT blev ägare 2019, vuxit kraftigt.
Under EQT:s ledning har Karo fyrdubblat sin försäljning, genomfört åtta strategiska förvärv och investerat i digitalisering och interna kommersiella förmågor. Detta har omvandlat bolaget från en nordisk specialistläkemedelsverksamhet till en pan-europeisk konsumenthälso-plattform, med produkter som säljs i över 90 länder och ledande positioner på europeiska marknader.
– Karo is a textbook example of EQT’s approach – scaling a local company into a fast-growing sector champion with international reach, säger Erika Henriksson på EQT Private Equity i en kommentar. Thanks to its consumer centricity, strong M&A track record, and proven brand growth playbooks, Karo is now primed to further expand on its leadership position. We’re proud of what Christoffer and the team have achieved and excited to hand over to a new owner for the next phase.
KKR vann budgivning
EQT VIII-fonden har nu avtalat om att sälja Karo Healthcare till investmentbolaget KKR i en affär som värderar bolaget till cirka 2,6 miljarder euro, enligt uppgifter till Financial Times. Det innebär att Karo Healthcares värde nästan fördubblats sedan det köptes ut från börsen av EQT 2022. KKR vann budgivningen efter att ha överträffat ett konkurrerande bud från private equity-firman PAI Partners.
– Karo is a unique platform with high-quality brands, strong digital and commercial capabilities, and a proven strong leadership team. We are thrilled to invest in this European champion’s next phase of growth, drawing on our deep experience in the consumer health space to support continued expansion, innovation, and organic and inorganic growth, kommenterar Inaki Cobo, partner på KKR.