Home Nyheter Tummen upp för Addlifes Q4

Tummen upp för Addlifes Q4

Addlife stiger på rapport

Tummen upp för Addlifes Q4

5 februari, 2025

AddLife stiger efter den senaste kvartalsredogörelsen. Bolaget avslutade 2024 med stabil tillväxt och ett förbättrat kassaflöde.

– Den positiva utvecklingen i vår marknad är stabil och samtidigt förväntas resultat- och kassaflödesförbättrande åtgärder fortsatt bidra positivt under 2025, kommenterar vd Fredrik Dalborg.

AddLife är ett förvärvsdrivet bolag inom life science-sektorn som köper och utvecklar lönsamma, marknadsledande bolag inom utvalda nischer. När bolaget summerar det sista kvartalet i verksamhetsåret 2024 landar försäljningen på 2,8 miljarder kronor, en ökning med 11 procent jämfört med Q4 2023.

Samtidigt förbättrades kassaflödet med 49 procent, en utveckling som till stor del drevs av effektiviseringsåtgärder inom de större bolagen inom medtech-segmentet. Förbättringen var markant även i jämförelse med det starka fjärde kvartalet året innan.

– Arbetet med att förbättra marginaler och kassaflöde fortsätter med stort fokus och har också under det fjärde kvartalet gett tydliga resultat, skriver Dalborg i sitt vd-ord.

– Avvecklingen av Camanio slutfördes under tredje kvartalet enligt plan. Från och med det fjärde kvartalet är därmed den negativa resultateffekten motsvarande cirka 60 miljoner kronor och kassaflödeseffekten motsvarande cirka 90 miljoner kronor på årsbasis nu borta.

AddLifes vd lyfter även fram utvecklingen inom AddVision och man ser tydliga effekter av förbättringsarbetet jämfört med tidigare år. Förväntningen är att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta även framöver.

Väl positionerat

När det gäller marknaden så väntas nuvarande trender fortsätta under innevarande år. Långa vårdköer och personalbrist är en konstant som man tror fortsatt kommer driva efterfrågan på avancerade produkter som effektiviserar arbetet.

Det osäkerhetsmoment som lyfts när Dalborg tittar i spåkulan är utvecklingen inom världshandeln, givet den geopolitiska situationen. Dock poängterar han att 90 procent av Addlifes försäljning och 80 procent av leverantörerna kommer från Europa, vilket gör bolaget väl positionerat.

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev

Dela gärna!