Home Intervjuer Ökad omsättning i Q4 men potential för bättre partnerförsäljning för Enzymatica

Ökad omsättning i Q4 men potential för bättre partnerförsäljning för Enzymatica

Ökad omsättning i Q4 men potential för bättre partnerförsäljning för Enzymatica

25 februari, 2025

Förkylningsperioden är igång och det syns även i Enzymaticas rapport för fjärde kvartalet som visade en ökad försäljning jämfört med samma period 2023. Däremot minskade omsättningen för helåret jämfört med föregående år, främst till följd av utebliven partnerförsäljning. BioStock kontaktade bolagets vd Claus Egstrand för att få veta mer.

Enzymatica har utvecklat ColdZyme, en munspray som används för att behandla och lindra symptom vid förkylning och influensa. ColdZyme säljs i Sverige och Storbritannien via kontraktsorganisationer, samt distribueras på övriga marknader via partneravtal.

Stabil försäljning på egna marknader

Under fjärde kvartalet ökade försäljningen av ColdZyme med 2,7 Mkr på egna marknader – Sverige, Storbritannien och Island – motsvarande en tillväxt på 18,5 procent jämfört med samma period föregående år.

Nettoförsäljningen under kvartalet uppgick till 17,2 Mkr, en ökning med 8,4 procent jämfört med samma period 2023. Tillväxten var särskilt stark i Storbritannien, där försäljningen via Boots steg med 11,4 procent och försäljningen på amazon.co.uk ökade med 71,8 procent jämfört med fjärde kvartalet 2023.

I Sverige noterades dock en mindre nedgång, där försäljningen till apotek minskade med cirka 3,1 procent under kvartalet.

Låg försäljning via partners

Däremot var partnerförsäljningen på bolagets övriga marknader nästintill obefintlig under fjärde kvartalet och resten av året, vilket resulterade i en minskning i den totala omsättningen på 10,5 procent till 45,6 Mkr. Rörelseresultatet för helåret uppgick till -52,1 Mkr.

Bolaget fortsätter dialogen med sina partners i Kina och Japan för att definiera nästa steg, samtidigt som arbete pågår för att identifiera en lämplig partner på de nordamerikanska marknaderna. I Europa fortsätter samarbete med existerande partners, samtidigt med att diskussioner är igång med nya potentiella partners.

Vetenskapliga framsteg väcker intresse

Dessutom har potentiella partners visat intresse efter att de preliminära resultaten från studien vid University of Kent publicerades. Resultaten visar att ColdZyme reducerar varaktigheten av infektionen och reducerar virusmängden. Genom att bryta virusets spridningscykel verkar ColdZyme på själva grundorsaken till infektionen, istället för att enbart lindra symtomen.

Studien slutfördes under 2024 och förväntas publiceras i en vetenskaplig tidskrift under första kvartalet 2025. Enzymatica bedömer att den slutliga publikationen kommer att spela en avgörande roll för att skapa nya partnerskap och tillväxtmöjligheter globalt.

Lanserade MDR-förpackningar och stärkt säljorganisation

Under 2024 har ColdZyme även erhållit CE-certifiering enligt Medical Device Regulation (MDR), den nya EU-förordningen för medicintekniska produkter som ersätter de tidigare direktivet. I oktober lanserades de nya MDR-märkta förpackningarna i Sverige, vilket förbättrar konsumentinformationen med tydligare hälsopåståenden för ColdZyme.

Under fjärde kvartalet har Enzymatica även gjort kampanjer på TV4 och YouTube som en del av sin marknadsföringsstrategi.

För att stärka marknadsföringen och säljorganisationen ytterligare har Enzymatica rekryterat en ny Senior Director Marketing & Sales för Sverige, samt en Director of Strategic Partnerships.

Vd-kommentar

Claus Egstrand
Claus Egstrand, vd Enzymatica

Biotock kontaktade Enzymaticas vd Claus Egstrand för att få en djupare inblick i både framstegen och utmaningarna som bolaget stött på under kvartalet.

Fjärde kvartalet visade en ökad försäljning totalt sett, men fortsatt låg försäljning via era distributionspartners. Vad beror det på?

– Inför pandemin var partners som STADA och Sanofi mycket entusiastiska, och orderflödet var starkt. Trots lovande lanseringar inledningsvis kom försäljningen av sig när samhällen stängdes ner och vaccinering samt social distansering gjorde att förkylningar i princip uteblev. Detta ledde till omfattande lagernedskrivningar hos våra partners och minskade intresset för det förebyggande segmentet på marknaden.

– De nya resultaten från University of Kent, som snart väntas publiceras, öppnar nu upp möjligheter att återlansera ColdZyme tillsammans med partners. Produkten har starka kliniska data – den förkortar förkylningens längd och lindrar symtom genom att verka på själva grundorsaken, virusinfektionen.

Vad gör ni för att vända trenden och få igång fruktsamma partnersamarbeten?

– Som nämnts ovan har vi delat de data som professor Davison publicerat i databasen UK Clinical Study Registry (ISRCTN). Nu inväntar både partners och Enzymatica att manuskriptet, som sammanfattar de kliniska resultaten från den oberoende, forskarinitierade studien, ska bli granskat av sakkunniga och publicerat.

Hur kan den kommande publikationen av studieresultat påverka tillväxtmöjligheterna?

– Det kommer att vara mycket välkommet. Faktum är att en granskad och publicerad artikel är nödvändig för att potentiella partners ska kunna marknadsföra ColdZyme till konsumenter.

– Varje marknad för egenvård i Europa är unik, men nationell konsumentlagstiftning på marknader som Tyskland och Storbritannien kräver granskade och publicerade data för att marknadsföra till konsumenter.

– På andra marknader, som Frankrike, Italien och Spanien, har de enskilda apoteken stor påverkan. Därför är en vetenskaplig publicering av stor betydelse för att säkerställa distribution och få apotekens stöd för ett nytt behandlingskoncept inom egenvård mot förkylning och hosta.

Under den senaste tiden har försäljningen framförallt ökat i Storbritannien. Vilka faktorer har bidragit till denna utveckling?

– Kort sagt: stark kundnöjdhet med hög andel återkommande köp, trots att ColdZyme inte marknadsförs direkt till konsumenter i Storbritannien. Det har dessutom varit till fördel att förekomsten av förkylningar varit ovanligt hög under denna säsong.

Hur jobbar ni för att stärka försäljningen och er marknadsposition här på hemmaplan i Sverige?

– Det är för tidigt att dela några planer eftersom marknaden för förkylningsprodukter är mycket konkurrensutsatt. Men vi utvärderar självklart hur de nya datan från studien utförd av University of Kent kan stärka vårt erbjudande till konsumenterna.

Bolagets kassa stärktes under hösten genom en nyemission. Hur bedömer ni att er finansiella uthållighet ser ut inför 2025?

– Vi delar inte finansiell information i detalj, men styrelsen är mycket trygg i att vi är finansiellt starka inför 2025.

Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev

Dela gärna!