
Europeiskt fokus för Moberg Pharma – öppnar för förvärv
Efter de nedslående amerikanska fas III-resultaten fokuserar Moberg Pharma nu på lansering av Terclara i Europa. Positionen i Sverige är stark och nyligen togs de första stegen in i Norge. I bokslutskommunikén öppnar vd Anna Ljung för förvärv av ytterligare produkter.
Terclara är en utvärtes behandling av nagelsvamp. Produkten innehåller den svampdödande substansen terbinafin och har en speciell formulering med förmåga att penetrera nageln och leverera terbinafin direkt till det infekterade området. Detta ger enligt bolaget en 40 gånger så hög koncentration av terbinafin under nageln som med tabletter, samtidigt som man undviker risken med systemiska biverkningar.
Produkten är godkänd i 13 europeiska länder och lanserades i Sverige under 2024. Moberg Pharma har sedan lansering upnått en marknadsandel på 31 procent och försäljningen under fjolåret uppgick till knappa 10 miljoner kronor. 2024 präglades annars av misslyckandet i den amerikanska fas III-studien, där bolaget testade en justerad dosering av Terclara för att komma till bukt med de missfärgningar på nageln som observerades i bolagets första fas III-studie i landet.
Trots motvinden har vd Anna Ljung inte stängt dörren till USA riktigt än, även om man i närtid kommer att fokusera på etablering i ytterligare europeiska länder. Diskussioner pågår med potentiella partners, där strategin är att Moberg självt har en aktiv roll med direkt närvaro och ett bibehållet ägande av varumärket.
Öppnar för förvärv
Terclara är nu under lansering i Norge, med samma strategi som i Sverige. De första leveranserna till apotek genomförs i februari och följs av informationsinsatser till apotekspersonal och vården. Samtidigt förstärks marknadsföringen mot konsumenter inför den kommande högsäsongen för nagelsvampsbehandling.
– Vi avser att använda en liknande kommersialiseringsmodell som vi tidigare framgångsrikt byggde upp i USA, där Terclara används som ett “stjärnvarumärke” och kompletteras med ytterligare förvärvade produkter, skriver Anna Ljung i sitt vd-ord. Hon poängterar att bolaget historiskt varit framgångsrikt i att förvärva och utveckla mindre varumärken från större bolag.
För att bedöma förvärvsmöjligheterna är det värt att notera att Moberg satt på en krigskassa om 293 miljoner kronor vid utången av det fjärde kvartalet 2024.