
Enzymatica rekryterar erfaren marknadsföringschef
Enzymatica stärker sin tillväxtstrategi genom att rekrytera Anna Söderlund som Senior Director Marketing & Sales. Med gedigen erfarenhet inom life science-industrin samt inom försäljning och marknadsföring, tillför Anna värdefull kompetens till bolaget.
– Enzymatica har en väldigt spännande produkt i ColdZyme som jag ser fram emot att få fler konsumenter att upptäcka. Produkter som har möjlighet att marknadsföras direkt till slutanvändaren är väldigt intressant och roligt att arbeta med, säger Anna Söderlund.
Enzymatica är bolaget bakom förkylningsprodukten ColdZyme som lindrar symptom och skyddar mot virus. Bolaget fokuserar nu på att ytterligare stärka produktens position inom förkylningssegmentet. Som ett led i detta arbete har bolaget nu rekryterat Anna Söderlund som Senior Director Marketing & Sales.
Anna har en civilekonomexamen från Linköpings universitet och mer än 25 års erfarenhet inom Life Science-industrin, där hon har haft ledande roller på globala bolag som Pfizer och MSD. Utöver det har hon även arbetat på Abbott, Hologic, Nutricia Medical Nutrition samt Bausch + Lomb.
Tillträder i expansiv fas

Enligt Enzymaticas vd Claus Egstrand förväntas Anna tillföra viktig kompetens i en fas där bolaget fokuserar på expansion och försäljningstillväxt:
– Vi är mycket glada över att välkomna Anna Söderlund till Enzymatica. Vi befinner oss i en expansiv fas med stort fokus på att driva försäljningstillväxt. Annas långa erfarenhet, strategiska skärpa och engagemang kommer att vara avgörande för vår fortsatta framgång.
Hon har redan tillträtt sin roll och ingår nu i bolagets ledningsgrupp. BioStock tog kontakt med Anna för att få en inblick i hennes bakgrund och förväntningar på den nya rollen.
Anna, du har lång erfarenhet inom Life Science-industrin, med flera tidigare ledande roller på globala bolag som Pfizer, MSD och Hologic. Hur tror du att dessa erfarenheter kommer att bidra till din nya roll på Enzymatica?
– Jag är oerhört tacksam för alla kloka kompetenta människor jag har haft förmånen att arbeta tillsammans med och lära mig av. Det gäller inte bara medarbetare och chefer utan också samarbetspartners, kunder och leverantörer. Det har gett mig en relativt bred förståelse för många olika delar av ett företags verksamhet och hur allt hänger ihop, inte bara sälj- och marknadsföring. Någonstans handlar det om att lösa problem, vara nyfiken och att kunna se möjliga vägar framåt.
Vad var det som lockade dig att ta rollen som Senior Director Marketing & Sales på Enzymatica?
– Enzymatica har en väldigt spännande produkt i ColdZyme som jag ser fram emot att få fler konsumenter att upptäcka. Produkter som har möjlighet att marknadsföras direkt till slutanvändaren är väldigt intressant och roligt att arbeta med.
Vilka anser du är dina främsta styrkor inom försäljning och marknadsföring?
– Jag tror väldigt mycket på en insiktsbaserad kommunikation. Det gäller att förstå sin målgrupp för att kunna utveckla säljdrivande kommunikation.
Hur ser du på möjligheterna att stärka ColdZyme som varumärke, både på den svenska marknaden och internationellt, samt driva försäljningstillväxt?
– ColdZyme har som jag ser det en fantastisk potential både i Sverige och internationellt. Förkylning är en av våra allra vanligaste sjukdomar och vi kan väl alla relatera till hur det känns med ont i halsen, rinnande näsa och en hosta som inte vill ge sig. Det enda man önskar då är ju att bli frisk.
Vad är viktigt att tänka på när det gäller marknadsföring av receptfria egenvårdsprodukter som ColdZyme?
– ColdZyme är en medicinteknisk produkt, inte ett receptfritt läkemedel, men som för all marknadsföring gäller det att hålla sig till de regler som finns.
Vilka kommer att vara dina främsta prioriteringar nu när du tillträder rollen?
– Min främsta prioritering kommer att vara att lära känna bolaget och mina medarbetare. För länge sedan lärde jag mig av Christer Olsson på en IHM utbildning i personligt ledarskap att det är klokt att förstå innan man gör sig förstådd, det lever kvar hos mig.
Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.