Home Nyheter Emission är AcuCorts biljett ut i världen

Emission är AcuCorts biljett ut i världen

AcuCort expanderar

Emission är AcuCorts biljett ut i världen

16 januari, 2025

Zeqmelit lanseras nu i snabb takt i Norden och förhandlingar pågår med distributörer gällande övriga Europa. Samtidigt jobbar AcuCort med ansökan för den amerikanska marknaden. Bolaget tar nu in initialt cirka 47,7 miljoner kronor i en företrädesemission för att finansiera expansionen.

Lundabaserade AcuCort fortsätter därmed sin transformation från forskningsorienterat utvecklingsbolag till ett kommersiellt läkemedelsbolag. I huvudprodukten Zeqmelit kombineras bolagets patenterade munfilmsteknologi med den anti-inflammatoriska och välbeprövade substansen dexametason. Målet är att erbjuda patienter en snabb och användarvänlig produkt som lämpar sig för akut användning vid allergisk chock.

Dexametason är en syntetisk glukokortikoid som har varit en viktig del av behandlingslandskapet ända sedan 1960-talet. Dess antiinflammatoriska och immunosuppressiva egenskaper gör den användbar vid behandling av ett brett spektrum av tillstånd, t.ex. allergiska reaktioner, autoimmuna sjukdomar, illamående och kräkningar relaterade till cellgiftsbehandlingar. Dexametason är en mycket potent glukokortikoid och även små mängder av substansen kan ge effektiv lindring.

Framtagen för akut användning

Fördelarna till trots lämpar sig dagens glukokortikoider inte för akut vård, t.ex. vid allergiska anfall. De kommer i form av tabletter, som behöver lösas upp i vatten innan de sväljs. Detta kräver förstås tillgång till vatten, tar dessutom lång tid och kan vara svårt ifall man som patient befinner sig mitt i ett anfall.

Denna problematik löser AcuCort med Zeqmelit, som i stället administreras genom en film som läggs på patientens tunga där den löses upp på några sekunder. Patienten kan med lätthet ta med sig behandlingen överallt och slipper krångel med administrationen. Produktens fördelar öppnar dörrarna till en behandlingsmarknad värd över 3 miljarder USD, där bolaget bedömer att produkten har potential att sälja för mer än 100 miljoner USD per år.

Bra start på lanseringen

Efter många års utvecklingsarbete var det äntligen dags att få ut produkten till patienterna. Lanseringen gick av stapeln i september 2024 och AcuCort har tillsammans med partnern Unimedic Pharma hittills lanserat Zeqmelit i Sverige, Finland och Norge. Intresset för produkten beskrivs som stort. Bolagets Q3-rapport som släpptes i slutet av november vittnade om en försäljning på 675 000 kronor. Då hade produkten bara hunnit vara på marknad under en enda månad.

– Försäljningen av Zeqmelit inleddes i september och vi är mycket nöjda med inledningen, säger Jonas Jönmark, vd för AcuCort i en kommentar till BioStock.

En intressant hållpunkt i lanseringsarbetet blir den antågande allergisäsongen. Ju närmre den vi kommer, desto fler patienter kommer in för att förnya sina recept och det ska då bli intressant att se hur många som väljer att gå över till den nya produkten.

Närmar sig Europa och USA

Försäljningsstarten i Norden ger lovande signaler inför fortsättningen, där full fokus ligger på att etablera Zeqmelit på fler europeiska marknader. I ett första skede prioriteras större länder som Tyskland, Frankrike och Storbritannien, som alla har ett utbrett användande av dexametason. Enligt Jönmark för man samtal med flera potentiella partners och han hoppas snart kunna presentera nyheter gällande den europeiska expansionen.

Men det är inte bara Europa som diskuteras. Ytterligare en fokusmarknad hittar vi så klart i USA, där AcuCort för närvarande arbetar med marknadsansökan. Målet är att lämna in den under 2025 och går allt vägen skulle ett marknadsgodkännande för USA kunna landa under 2026.

När Zeqmelit nu ska etableras kommer en viktig komponent i marknadsföringen vara att utröna hur patienterna upplever övergången från de traditionella tabletterna – en fråga som AcuCort ämnat besvara med fas IV-studien ZEQ001. Bolaget kunde i mitten av november meddela att samtliga 50 deltagare genomfört studien och att resultaten kommer att presenteras i vetenskapliga tidskrifter framöver.

Emission driver vidare marknadssatsningarna

De första stegen ut på marknaden är alltså tagna och när AcuCort nu ska expandera genomförs en företrädesemission på initialt cirka 47,7 miljoner kronor för att finansiera satsningarna. I emissionen ingår även teckningsoptioner av serie TO 2, som vid lösen under juni kan stärka kassan med ytterligare 23,8 miljoner kronor. Likviden kommer i huvudsak att gå till godkännandeprocesser och partnering i den pågående marknadsetableringen.

Emissionen täcks till cirka 83 procent av teckningsförbindelser och garantiåtaganden. Vd Jonas Jönmark och styrelseordförande Ebba Fåhraeus har under resans gång ingått teckningsåtaganden som innebär att de flerfaldigar sina respektive pro-rata-andelar i emissionen – ett tydligt tecken på deras tro på bolaget.

Sammanfattning av emissionen

Villkor En befintlig aktie ger en uniträtt och femton uniträtter ger sedan rätten att teckna en unit. En unit består av tolv nya aktier och fyra teckningsoptioner av serie TO 2.
Teckningsperiod 9 – 24 januari
Teckningskurs 6,00 kronor per unit, motsvarande 0,50 kronor per aktie
Volym 47,7 miljoner kronor + 23,8 miljoner kronor från TO 2
Pre money-värdering Cirka 59,6 miljoner kronor
Teckningsförbindelser, teckningsavsikter och garantiåtaganden. 83 procent

 Information & teckning

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Teckna via BankID

 

BioStock är en nyhetstjänst och tillhandahåller inte investeringsrådgivning, förmedlar inga investeringsorder och tar inget ansvar för agerande och/eller eventuell förlust eller skada av något slag som grundar sig på användandet av innehåll som publicerats på BioStock.se. Varje investeringsbeslut fattas istället självständigt av den enskilde investeraren. Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men då BioStocks verksamhet delvis är finansierad av bolag i branschen kan BioStocks webbplats innehålla nyheter om bolag som BioStock erhållit finansiering från.

Detta material har upprättats i marknadsföringssyfte och är inte och ska inte anses utgöra ett prospekt enligt gällande lagar och regler. De fullständiga villkoren för företrädesemissionen och mer information om bolaget har redovisats i ett prospekt som offentliggjorts och publicerats på nämnda bolags hemsida.

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev

Dela gärna!