GLP-1 och Keytruda ångade på under Q3
Rapportsäsongen står i full blom och stora delar av Big Pharma har nu släppt sina redogörelser för det tredje kvartalet. Diabetes och obesitas fortsätter att stå i fokus samtidigt som världsettan Keytruda njuter en fortsatt framgångssaga. BioStock har tittat närmre på hur det gått under perioden.
Under året har mycket handlat om den till synes omättliga obesitasmarknaden, med de klarast lysande stjärnorna Eli Lilly och Novo Nordisk i spetsen. För Eli Lilly blev Q3 dock lite av en besvikelse, vilket fick börsens aktörer att handla ner aktien. Försäljningen av storsäljarna Zepbound och Mounjaro nådde inte upp till förväntningarna varpå bolaget tvingades sänka sina prognoser för helåret.
Både Eli och Novo har länge brottats med att möta den höga efterfrågan på sina obesitas- och diabetesprodukter och gör därför stora investeringar i ökad produktionskapacitet. Eli Lillys vd David Ricks framhäver dock att försäljningsbesvikelsen inte är en effekt av ansträngd produktion. Snarare har den ökade kapaciteten gjort att kunder köpt på sig stora lager, som de sedan betat av under det tredje kvartalet. Den underliggande efterfrågan på produkterna är enligt Ricks fortfarande stor.
Ökad produktion skapar tandgnissel
Den ökade produktionen har dessutom en annan uppsida. FDA kunde nyligen plocka bort tirzepatide – den aktiva ingrediensen i Zepbound och Mounjaro – från sin så kallade ”shortage list”. Om det råder brist på ett läkemedel, till den grad att läkemedlet listas här, öppnar det för andra spelare att ta fram egna produkter baserade på egentligen patenterade substanser. Dessa kopior blir dessutom ofta billigare än originalen, givet lägre utvecklingskostnader för generika, och kan sno åt sig stora marknadsandelar. I och med FDAs manöver stängs dock den dörren gällande tirzepatide, till konkurrenternas stora förtret.
Kritik från konkurrent
Novo Nordisk å sin sida skapade stora rubriker när moderbolaget tillkännagav förvärvet av kontraktstillverkaren Catalent för 16,5 miljarder USD. Förvärvet är ämnat att säkra bolagets produktion av GLP-1-hämmare och är så mitt i prick att man från myndighetshåll nu undersöker om bolaget därmed får en allt för dominerande ställning på marknaden.
Roche-vdn Thomas Schinecker passade i rapportsläppet på att syrligt kommentera:
– Att begränsa konkurrensen på det här området är ingen bra idé, säger han. Förvärvet skulle ytterligare begränsa ekosystemet för kontraktstillverkning, vilket skulle kunna bli ett problem för andra mindre aktörer.
Novo Nordisk håller i sin Q3:a ganska tyst om turerna kring Catalent. EU-beslut i frågan väntas senast 6 december.
Rapporterar som förväntat
För det tredje kvartalet rapporterade den nordiska diabetes- och obesitasgiganten i stort sett i linje med förväntningarna. Försäljningen landade på drygt 71 miljarder DKK, en tillväxt på cirka 20 procent jämfört med samma period 2023. Det är föga förvånande obesitasbehandlingen Wegovy som agerar draglok, med en tillväxt på nästan 80 procent.
Efterfrågan ökar och från Novos håll undersöker man även GLP-1-agonisternas potential utanför nuvarande inriktningar. Bolaget tillkännagav nyligen resultat, som visar att semaglutid – den aktiva ingrediensen i Wegovy och Ozempic – minskar risken för kardiovaskulära problem i patienter med typ 2-diabetes. Substansen har även visats ha potential inom leverfibros och NASH. En tidig studie visar att det även kan finnas möjlighet att förhindra Alzheimers.
Novo Nordisks vd Lars Fruergaard Jørgensen konstaterar kort och gott i samband med rapportsläpp att han är mycket nöjd med resultaten. Marknaden verkar instämma och handlar upp aktien nästan 8 procent.
Leqembi säljer allt bättre
För att stanna kvar lite i Alzheimers-världen – där vi ju har svensk medverkan i och med BioArcticutvecklade Leqembi – så rapporterade den marknadsförande parten Biogen stark försäljning av läkemedlet under Q3. Produkten har sedan godkännandet 2023 haft en del bekymmer med att komma ut till patienter, mycket beroende på den infrastruktur som behövs för att genomföra behandlingen. På senare tid verkar det dock ha lossnat. Försäljningen uppgick under Q3 till 67 MUSD, en bra bit över analytikernas snittförväntningar som låg på cirka 50 MUSD.
Fortsatta herrar på täppan
Allt ovan till trots så fortsätter Johnson & Johnson att parkera på förstaplatsen bland världens största läkemedelsbolag. Det är framför allt bolagets cancersegment som visar framfötterna – området växte med 19 procent under Q3, drivet av stark försäljning av myelombehandlingen Darzalex.
Cancer driver också Mercks försäljning, som fortsätter tälja guld med Keytruda. PD1-hämmaren korades 2023 till världens bäst säljande läkemedel och mycket tyder på att så blir fallet även i år. Under det tredje kvartalet sålde cancerpreparatet för nära 7,5 miljarder USD, en tillväxt på hela 21 procent jämfört med samma period förra året. Den starka utvecklingen för Keytruda bidrog till att Mercks försäljning som helhet översteg analytikernas prognoser.
Bolaget lyfter även fram framgångar för det nyligen godkända läkemedlet för pulmonell hypertension, Winrevair, som genererade intäkter på hela 149 miljoner USD under kvartalet.
AstraZeneca under luppen
På tisdag släpper vår svenska representant bland Big Pharma, AstraZeneca, sin Q3-redogörelse. Bolaget har på senare tid hamnat i strålkastarljuset på grund av att bolagets kinachef är under utredning. Aktien tappade rejält under tisdagen efter rapporter om att utredningen har utvidgats. Huruvida debaclet kommer att belysas i kvartalsrapporten återstår att se, men vi kommer förmodligen få anledning att återkomma i frågan.