Home Nyheter Stärkt kassa och justerad affärsmodell ska få Enzymatica på banan

Stärkt kassa och justerad affärsmodell ska få Enzymatica på banan

Enzymatica

Stärkt kassa och justerad affärsmodell ska få Enzymatica på banan

3 september, 2024

Efter rekordsiffrorna innan pandemin har det gått desto trögare för den internationella försäljningen av Enzymaticas förkylningsspray ColdZyme. Bolaget gör nu ett omtag i distributörsledet och lanserar en ny affärsmodell för att bygga vidare på sin internationella expansion. Satsningen är tänkt att finansieras av en företrädesemission om cirka 130 Mkr.

Alla är vi förkylda då och då, och marknaden erbjuder en uppsjö av behandlingsalternativ för den som vill lindra sina symptom. Receptfria läkemedel och egenvårdsprodukter mot förkylning och hosta säljs i dag för cirka 18 miljarder USD på de tio största marknaderna globalt.

Enzymaticas bidrag till produktutbudet heter ColdZyme, en munspray som skapar en barriär på slemhinnan som fångar upp virus och hindrar deras förmåga att infektera cellerna i munhålan och svalget. Produkten kan användas förebyggande eller i ett tidigt stadium för att lindra symptomen och förkorta sjukdomsförloppet.

Siktar på ökad närvaro på stora marknader

ColdZyme har lanserats i drygt 30 länder världen över. Enzymatica har närvaro i flera större förkylningsmarknader men har ännu inte lanserat ColdZyme på de tre största; USA, Kina och Japan. Marknadsföring sköts av Enzymatica i Sverige, Storbritannien och Island och av distributörer på övriga marknader, där bolaget bland annat har ingått avtal med två av de största spelarna på marknaden för receptfria läkemedel, STADA och Sanofi.

Försäljningen har sedan lanseringen taktat stadigt uppåt, för att nå sin kulmen mitt under brinnande Covid 19-pandemi. Efter att i början av pandemin ha sett en explosiv försäljningsökning märkte Enzymatica att kunderna gick från att vilja ha förebyggande produkter till att föredra symptomlindring. Dessutom följdes pandemin av två säsonger där vanliga förkylningar knappt förekom. Det var först i fjol som vi var tillbaka på mer normala säsongsnivåer.

Jobbar för att vända försäljningstrend

Resultatet för Enzymaticas del har varit en försäljning som taktar nedåt i stället för uppåt. Under första halvåret 2024 uppgick försäljningen till 15,8 Mkr, vilket motsvarar en minskning med 27 procent jämfört med samma period förra året. Enligt bolaget beror försäljningsminskningen på en utebliven internationell försäljning via partners, medan försäljningen på de egna marknaderna Sverige, Storbritannien och Island ökar stadigt.

För att svara på den utvecklingen har bolaget sagt upp den exklusivitet som STADA och Sanofi åtnjutit på sina marknader, eftersom orderingång från dem legat på en för låg nivå. Enzymatica arbetar nu med att ta in nya partners med vilka man kan driva vidare den internationella expansionen.

I de diskussionerna har flera parter lyft önskemålet om ett något justerat affärsupplägg. I dag står Enzymatica för hela värdekedjan fram till marknadsföring, dvs. bolaget, producerar, fyller och packar till färdig produkt i samarbete med kontraktstillverkare. Det som efterfrågats är ett upplägg där partnern i stället tar över tillverkningen till slutprodukt, inklusive fyllning och packning.

Justerar de finansiella målen

Vad finns det då för vinning med det upplägget? Enligt bolaget skulle detta leda till bättre marginaler, för såväl Enzymatica som för partnern. Dessutom skulle produktens hållbarhet kunna förlängas eftersom internationella transporter av slutprodukt då skulle undvikas. Ledning och styrelse håller just nu på att utforska möjligheterna till att agera såväl producent av slutprodukt som leverantör av enzymformuleringar som partners kan ta till färdig produkt lokalt.

Den finansiella effekten av en ny affärsmodell blir att man förväntar sig en högre EBIT-marginal, men att försäljningen blir något svagare än vad man tidigare räknat med. Därför har Enzymatica nu uppdaterat sina finansiella mål. Målet om att nå ett EBIT-resultat på 170 Mkr ligger kvar, men har skjutits fram till utgången av 2027.

För att rent praktiskt vara redo för en försäljningsökning har bolaget utökat sin produktionskapacitet i sin fabrik på Island, som nu har en fyra gånger så hög kapacitet jämfört med tidigare.

Forskningsresultat ger stöd

En central milstolpe i marknadsetablering nåddes i mars då bolaget erhöll CE-märkning för ColdZyme enligt MDR, EU:s nya förordning för medicintekniska produkter. En annan viktig pusselbit är att fortsätta ta fram solida data kring produkten.

Nyligen presenterades resultat från en studie vid University of Kent som visade att ColdZyme förkortar förloppet för infektioner i de övre luftvägarna med upp till fem dagar. Interimsresultat från studien har även tidigare fått internationell uppmärksamhet, bland annat på Internationella Olympiska Kommitténs konferens om idrottsrelaterade skador och sjukdomar, vilket ledde till att flera OS-trupper använde ColdZyme under OS och Paralympics i Paris 2024.

Dessutom har bolaget presenterat resultat från en studie vid Medical University of Innsbruck som visar att ColdZyme minskar virusmängden i celler som har infekterats av influensavirus.

Forskargrupperna vid de båda universiteten planerar att publicera en gemensam vetenskaplig artikel under hösten 2024.

Företrädesemission stärker finanserna

För att finansiera de pågående satsningarna genomför Enzymatica nu en företrädesemission, som vid full teckning stärker kassan med cirka 130 Mkr, före emissionskostnader.

Huvuddelen av emissionslikviden kommer att gå till förhandlingar och registrering på nya marknader, GMP-certifiering av fabriksutbyggnaden på Island, utökad marknadsföring och återbetalning av lån. När det gäller den geografiska expansionen planerar bolaget att fokusera på FDA-registrering och lansering på nya större förkylningsmarknader.

Dessutom kommer kapitalet från emissionen användas till kliniska studier och förstärkning av organisationen.

Sammanfattning av erbjudandet

Villkor Fem befintliga aktier ger rätt att teckna två nya aktier.
Teckningsperiod 28 augusti – 11 september 2024
Teckningskurs 1,9 kr per aktie
Volym 130 Mkr
Pre money-värdering 329 Mkr
Tecknings-och garantiåtaganden Emissionen omfattas till drygt 90 procent av teckningsförbindelser och garantiåtaganden.

 

Information och teckning

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

 

BioStock är en nyhetstjänst och tillhandahåller inte investeringsrådgivning, förmedlar inga investeringsorder och tar inget ansvar för agerande och/eller eventuell förlust eller skada av något slag som grundar sig på användandet av innehåll som publicerats på BioStock.se. Varje investeringsbeslut fattas istället självständigt av den enskilde investeraren. Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men då BioStocks verksamhet delvis är finansierad av bolag i branschen kan BioStocks webbplats innehålla nyheter om bolag som BioStock erhållit finansiering från.

Detta material har upprättats i marknadsföringssyfte och är inte och ska inte anses utgöra ett prospekt enligt gällande lagar och regler. De fullständiga villkoren för företrädesemissionen och mer information om bolaget har redovisats i ett prospekt som offentliggjorts och publicerats på ovan nämnda bolags hemsida.

 

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev