Enzymaticas vd kommenterar affärsutveckling och emission
Idag inleds teckningsperioden för Enzymaticas företrädesemission som ska finansiera den fortsatta etableringen av ColdZyme på förkylningsmarknaden. Samtidigt lanserar bolaget en ny affärsmodell där de planerar att leverera sin enzymformulering till partners som sedan kan slutföra produktionen lokalt. Parallellt fortsätter Enzymatica att stärka de vetenskapliga bevisen för ColdZyme genom studier. Bolagets vd Claus Egstrand berättar mer i en intervju.
Enzymatica utvecklar och säljer produkter som behandlar och lindrar infektioner och symptom i de övre luftvägarna. Produkterna baseras på bolagets Penzyme-teknik som innehåller marina enzymer. Den bäst säljande produkten är ColdZyme, en munspray som lindrar och förkortar förkylningar och förkylningsliknande symptom i de övre luftvägarna. ColdZyme skapar en skyddande barriär i svalget som deaktiverar viruset.
Rustar för tillväxt med vetenskapliga bevis
I kölvattnet av pandemin har Enzymatica haft en relativt låg internationell försäljning. Under första halvåret 2024 uppgick försäljningen totalt för bolaget till 15,8 Mkr, vilket motsvarar en minskning med 27 procent jämfört med samma period förra året. Den svenska marknaden, som är Enzymaticas huvudmarknad, fortsatte att växa. Den lägre försäljningen förklaras helt av utebliven internationell försäljning.
Trots lägre försäljning har bolaget arbetat målmedvetet och förberett för tillväxt och marknadsexpansion. Produktionskapaciteten vid anläggningen på Island har fyrdubblats, och stora satsningar har gjorts på att stärka den regulatoriska och vetenskapliga dokumentationen för ColdZyme och dess barriärteknik.
En studie vid University of Kent har visat att ColdZyme förkortar infektioner i de övre luftvägarna, till exempel förkylning, med upp till fem dagar. Delresultat från studien presenterades på Internationella Olympiska Kommitténs konferens tidigare i år, vilket väckte intresse och gjorde så att flera OS-trupper använde ColdZyme under OS och Paralympics i Paris 2024.
Dessutom har bolaget slutfört certifieringsprocessen för ColdZyme enligt MDR, EU:s nya förordning för medicintekniska produkter, vilket öppnade kommersiella möjligheter och stärkte marknadsföringen.
Letar efter nya partners och initierar ny affärsmodell
Parallellt arbetar Enzymatica med att hitta nya partners på några av de viktigaste förkylningsmarknaderna. Bolagets största partners, STADA och Sanofi, har nämligen inte fått behålla sina exklusiva försäljningsrättigheter eftersom orderingången från båda har varit låg under de senaste åren. Samtidigt utvärderar Enzymatica en ny affärsmodell där bolaget planerar att bli leverantör av sin enzymformulering och låta partners kontrollera produktionsledet i större utsträckning. På så sätt kan båda parternas marginaler förbättras, samtidigt som hållbarhetstiden förlängs genom att undvika långa transporter.
Uppdaterade finansiella mål
Dock kommer den nya affärsmodellen sannolikt påverka de finansiella målen, då den ger en högre EBIT-marginal men en lägre nettoomsättning än tidigare prognoser. Som ett resultat har bolaget beslutat att uppdatera de finansiella målen som sattes 2021, där ambitionen var att nå en nettoomsättning på minst 600 Mkr och en EBIT-marginal på minst 28 procent år 2026, vilket motsvarar cirka 170 Mkr i EBIT.
Bolaget målsättning är fortfarande att kunna uppnå EBIT-målet på 170 Mkr, men förväntar sig en lägre omsättning. Det nya omsättningsmålet har dock ännu inte kommunicerats.
Emission för att ta vara på möjligheterna
I slutet av juni uppgick bolagets kassa till 8,2 Mkr, vilket betyder att det krävs ytterligare kapital för att finansiera de pågående satsningarna. Därför genomför Enzymatica nu en företrädesemission som vid full teckning tillför bolaget cirka 130 Mkr före emissionskostnader. Sammanlagt omfattas emissionen till 90,27 procent av teckningsförbindelser och garantiåtaganden.
BioStock kontaktade Enzymaticas vd Claus Egstrand för att få veta mer den pågående kapitalanskaffningen.
Först och främst, hur kommer ni använda likviden från emissionen på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt?
– Det viktigaste för oss just nu är att sluta avtal med nya partners som kan hjälpa oss att nå ut på de största förkylningsmarknaderna i världen. Där har vi ett bättre läge än på länge eftersom de senaste studieresultaten har väckt ett stort internationellt intresse.
– Nu har en oberoende studie ännu en gång visat att ColdZyme förkortar förkylningar, vilket gör produkten relevant för konsumenter över hela världen. Vi kommer att använda emissionslikviden för löpande kostnader under tiden som vi tecknar avtal, men också för utökad marknadsföring. Dessutom fortsätter vi våra kliniska studier tillsammans med universiteten i Kent och Innsbruck.
Ni genomförde ju en företrädesemission tidigare i år. Varför är ni redan nu i behov av ytterligare en kapitalanskaffning?
– I samband med den förra emissionen gjorde vi ett antal antaganden, bland annat om hur snabbt det skulle gå att teckna nya partneravtal. Vi kan konstatera att det tog längre tid än vi hade förväntat oss, vilket främst beror på att de flesta aktörer har velat invänta slutresultaten från den kliniska studien. När de nu är på plats får vi ett helt annat momentum i arbetet med att sluta nya avtal.
Ni utvärderar en ny affärsmodell där ni kommer erbjuda partners att köpa enzymformuleringen och sedan själva sköta slutproduktionen. Skulle du kunna berätta lite mer om fördelarna med den affärsmodellen?
– Vår affärsmodell har hittills byggt på att vi själva producerar enzymformuleringen och sedan får hjälp av en kontraktstillverkare med fyllning och packning. Flera av de möjliga partners vi har diskuterat med har egen kapacitet för att fylla och packa och ser att de får en bättre lönsamhet om de gör det arbetet själva. Dessutom förlängs hållbarhetstiden eftersom den beräknas från det att förpackningen är fylld. Genom att fylla och packa lokalt får vi alltså både produktfördelar och en bättre lönsamhet för både oss och våra partners.
Ni jobbar även med att få in nya distributionspartners för ColdZyme. Vilka krav kommer ni ställa på era nya partners för att säkerställa en stabil orderingång från dem?
– Först och främst behöver de känna samma engagemang för produkten som vi själva gör. De måste ha ett etablerat distributionsnät och ekonomiska muskler att lansera en ny produkt på marknaden. Självklart underlättar det om de också kan hjälpa oss med regulatoriskt godkännande om det är en marknad där vi ännu inte finns. Vi tittar på de större förkylningsmarknaderna i världen, bland annat USA. För Kina och Japan har vi redan etablerade samarbeten.
Här i Sverige genomför staten en utvärdering av det vetenskapliga underlaget för produkter mot förkylning. Hur starkt är ert vetenskapliga underlag, enligt dig?
– Vi hade redan tidigare ett stabilt vetenskapligt underlag, vilket MDR-certifieringen i mars är ett kvitto på. Med Kent-studien får vi ytterligare en oberoende, placebokontrollerad och dubbelblind studie som visar på ColdZymes goda effekt. I vårt segment är vi den produkt som har den starkaste vetenskapliga dokumentationen och vi ser fram emot att utvärderingen publiceras.
Dessutom har FDA i USA kommit fram till att det saknas vetenskaplig dokumentation för ingrediensen fenylefrin i orala förkylningsprodukter. På vilket sätt skapar det möjligheter för ColdZyme på den amerikanska marknaden?
– Allt tyder på att fenylefrin kommer att tas bort ur orala produkter i USA. I så fall handlar det om hundratals förkylningsprodukter som lyfts bort från marknaden. När tillverkarna då behöver ett alternativ är vår teknik extremt attraktiv eftersom den har en stabil vetenskaplig dokumentation, är lätt för konsumenten att förstå och dessutom erbjuder god lönsamhet för partners.
Slutligen, vad ser du fram emot att Enzymatica uppnår innan 2024 är slut?
– Det är långa ledtider på förhandlingar och etablering på nya marknader, men jag hoppas att vi till årsskiftet har kunnat berätta om nya partnerskap eller nya marknader. Dessutom ser jag mycket fram emot slutrapporten från Kent-studien. Vi vet redan att den visar att ColdZyme förkortar förkylningstiden, men vi tror också att studien kommer att visa på symptomlindring. Vi har haft några tuffa år och hela tiden arbetat vidare enligt vår plan. Nu ser jag fram emot att vi får skörda frukterna av vårt hårda arbete.
BioStock är en nyhetstjänst och tillhandahåller inte investeringsrådgivning, förmedlar inga investeringsorder och tar inget ansvar för agerande och/eller eventuell förlust eller skada av något slag som grundar sig på användandet av innehåll som publicerats på BioStock.se. Varje investeringsbeslut fattas istället självständigt av den enskilde investeraren. Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men då BioStocks verksamhet delvis är finansierad av bolag i branschen kan BioStocks webbplats innehålla nyheter om bolag som BioStock erhållit finansiering från.
Detta material har upprättats i marknadsföringssyfte och är inte och ska inte anses utgöra ett prospekt enligt gällande lagar och regler. De fullständiga villkoren för företrädesemissionen och mer information om bolaget har redovisats i ett prospekt som offentliggjorts och publicerats på ovan nämnda bolags hemsida.