Home Intervjuer Monthly of Sweden om lanseringar, tillväxt och kapitalanskaffning

Monthly of Sweden om lanseringar, tillväxt och kapitalanskaffning

Lisa Perby, vd Monthly of Sweden

Monthly of Sweden om lanseringar, tillväxt och kapitalanskaffning

28 mars, 2024

MonthlyCup drog igång 2015 och är i dag en framstående spelare inom menskoppsmarknaden. Nu utökar man sitt produkterbjudande, byter namn till Monthly of Sweden och tar in 6 Mkr i en investeringsrunda med sikte på den internationella marknaden. BioStock har kontaktat vd Lisa Perby för att få veta mer om bolaget, utvecklingen av de nya produkterna och hur man som investerare kan vara en del av resan.

Ungefär var fjärde person är en kvinna i fertil ålder. Den globala mensskyddsmarknaden är enorm och även om den i dag domineras av engångsskydd söker sig allt fler till alternativ som är mer hållbara och dessutom snällare mot underlivet. En produkt på frammarsch är menskoppen, som 2021 sålde för cirka 900 MUSD och som 2029 väntas utgöra en marknad på cirka 1,4 miljarder USD.

Utöver hållbarhetsaspekten är det många som väljer menskoppen för att den gör det möjligt att utföra fler aktiviteter utan att känna sig begränsad. Faktum är att nio av tio kvinnor som testat menskoppen väljer att inte gå tillbaka till engångsskydden igen.

Spår rejäl försäljningsökning 2024

Ett bolag som rider på den här vågen är Halmstadbaserade Monthly of Sweden, som i dag säljer sina menskoppar MonthlyCup via över 1 200 återförsäljare i 12 länder runt om i Europa. Bolaget har sedan starten 2015 kunnat visa fina tillväxtsiffror. Efter ett hack i kurvan i spåren av coronapandemin är man nu tillbaka i tillväxt och hade under 2023 en försäljning på drygt 3,8 Mkr. För 2024 spår man att försäljningen kommer att uppgå till över 6 Mkr.

En av byggstenarna för att komma dit är lanseringen av Monthly Wear, en menstrosa som innehåller TorTex, en patenterad naturligt antibakteriell textil. Trosan har ett uppsugande lager fritt från skadliga metaller, som dessutom ger skydd hela dagen.

Detta är dock inte den enda produkten som är under utveckling. 2026 siktar Monthly of Sweden på att lansera Inconti, ett medicintekniskt kontinensstöd för alla de kvinnor som lider av ansträngningsinkontinens.

Genomför kapitalrunda på 6 Mkr

För att hålla tempot uppe i marknadsbearbetningen och produktutvecklingen tar bolaget nu in 6 Mkr, där 3 Mkr redan säkrats. Kapitalanskaffningen är en del av två investerings- och utvecklingsfaser, där den första nu är tänkt att finansiera bland annat biokompabilitets- och cytotoxtester, en klinisk studie, lansering av Monthly Wear samt till en utökning av sälj- och marknadsteamet.

Då Monthly of Sweden är onoterat behöver investerare ta direkt kontakt med bolaget för att kunna investera. Kapitalanskaffningen pågår fram till den 7 april. Mer information om finns att hitta här.

Vd kommenterar

BioStock har kontaktat Lisa Perby, vd för Monthly of Sweden, för att få veta mer om bolaget, de pågående marknadssatsningarna och den kapitalanskaffning som man är aktuell med.

Om vi börjar med att titta på menskoppsmarknaden så har ni en framstående ställning i Sverige. Vad är det som gjort er framgångsrika?

– Vi har alltid haft kunden i fokus, inte bara genom en produkt som tillverkas i Sverige, är spårbar och testad för invärtes användning, utan också genom kommunikation och utveckling. Vi har vågat bryta ny mark, kontakta återförsäljare som tidigare inte hade menskoppar på hyllan, vilket resulterat i att vi idag finns hos stora aktörer.

Menstrosor är ju en relativt ny produktkategori inom menstruationshälsa, och det har varit stormigt runt ett flertals bolags menstrosor som innehållit förbjudna kemikalier och därför tagits tillbaka från marknaden. Vad tänker ni om detta och hur planerar ni att säkra en framgångsrik lansering av Monthly Wear?

– Jag kan förstå hur andra aktörer har tänkt – man vill inte att trosorna ska lukta så man tillsätter silver för att döda bakterier. Men silver är en omdebatterad kemikalie som är oerhört dålig för miljön, så vi behöver hitta andra lösningar. Istället innehåller våra trosor ett antibakteriellt material vid namn TorTex, vilket vi använder på exklusiv licens. Det är naturligt antibakteriellt, utan tillsatt silver, vilket gör att det lämpar sig väl för just användningsområdet mens.

– Vi ser fram emot lansering inom ett par månader, där vi först och främst låter våra 2500 aktieägare agera testpanel, innan vi går ut till den stora massan. Flera av våra nuvarande återförsäljare har redan visat stort intresse för dessa unika menstrosor.

Efter coronatappet visade ni återigen tillväxt under 2023. Vad är det som ligger bakom den positiva utvecklingen?

– Nya kedjor, ökad försäljning genom hemsidan och satsning på nya och breddade områden är alla bidragande faktorer till vår tillväxt. Att vi florerat en hel del i media bidrar också till den ökade medvetenheten.

Hur har försäljningen utvecklats i början av 2024?

– Försäljningen är fortsatt på uppgång. Vi lanseras snart i ytterligare en rikstäckande kedja i 300 butiker. Just denna kund påverkar givetvis försäljningen men är framförallt en kvalitetsstämpel för oss.

För helåret spår ni en försäljning på drygt 6 Mkr. Kan du berätta lite mer om vad som behöver hända för att den prognosen ska infrias?

– Det är tre centrala delar vi arbetar med; vår egen försäljning online, ökad distribution i butik samt lansering av menstrosorna. Tack vare vårt stora distributörsnätverk så tror vi på en tidig framgång för just menstrosorna.

Ni jobbar även mot att introducera ett kontinensstöd. Hur ser det segmentet ut och vilken marknadspotential ser ni där?

– Upp till 35 procent av alla kvinnor får ansträningsinkontinens, men mörkertalet tros vara stort. Av dessa söker 85 procent inte vård, utan lider i det tysta. Dessa vill vi hjälpa med en lättanvänd produkt de själva kan prova ut hemma, som avhjälper läckage och ger friheten tillbaka. Med tanke på hur begränsad en blir av ansträngningsinkontinens så ser vi en en stor marknadspotential hos alla de hundratusentals som begränsas i sin vardag. Årligen säljs inkontinensprodukter för 10 miljarder USD.

Ni har en hel del på gång framöver. Om vi blickar lite längre fram, var hoppas du att Monthly of Sweden står om fem år?

– Vi tror att vi är ett av de stora bolagen inom kvinnohälsa, med fler spännande produkter på gång. Målet är att ha närvaro i fler internationella marknader samt att vara börsnoterade.

Avslutningsvis, vilka är dina bästa argument för att investera i Monthly of Sweden just nu?

– Vår menskopp har visat sig förändra livet för så många. Nu är det dags att ta nästa kliv med fler produkter som kan ha samma påverkan för människor och planet. Vi har visat att vi kan uppnå stora resultat med små medel. Hade vi bara arbetat med menskoppar idag hade resultatet redan varit positivt. Jag är övertygad om att våra utvecklingsprojekt kommer att ta oss till våra mål.

Artikelns innehåll är sponsrat av det aktuella bolaget som förekommer i texten. BioStock tillhandahåller inte investeringsrådgivning, förmedlar inga investeringsorder och tar inget ansvar för agerande och/eller eventuell förlust eller skada av något slag som grundar sig på användandet av innehåll som publicerats på BioStock.se. Varje investeringsbeslut fattas istället självständigt av den enskilde investeraren.

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev