Home Nyheter Stark premiär för Executive Insights i Stockholm

Stark premiär för Executive Insights i Stockholm

Stark premiär för Executive Insights i Stockholm

Stark premiär för Executive Insights i Stockholm

4 april, 2023

Hur ska life science-bolag fånga investerarnas intresse i en besvärlig finansmiljö? Vad är viktigt att tänka på när det gäller bolagets varumärke? Hur lyckas man med partnering? Det var några av ämnena under premiären av Executive Insights på World Trade Center i Stockholm förra veckan.

BioStock och medarrangörerna SDS Life Science samt DNB välkomnade på torsdagen ett hundratal särskilt inbjudna gäster till World Trade Center i Stockholm. Eventet gav en möjlighet för entreprenörer och investerare inom life science att nätverka, diskutera och utbyta erfarenheter kring en rad aktuella ämnen.

Huvudtalarna gav intryck

En av huvudtalarna, varumärkesexperten Cecilia Perlind, betonade betydelsen av en hållbar varumärkesstrategi och hur ett starkt varumärke kan bidra till tillväxten i ett bolag.

Dagens andra huvudtalare, ekonomen och författaren Kjell A Nordström, belyste omvärldsfaktorer och trender vi har att förhålla oss till. Han avhandlade olika strategiska val life science-bolag behöver göra för att bli framgångsrika i en föränderlig omvärld. Han lyfte även fram värdet av att lyckas etablera ”tillfälliga monopol” på marknaden. Detta kan bolagen i life science-världen vanligen uppnå med hjälp av en stark IP-portfölj, men också genom banbrytande innovationer.

Stark premiär med många deltagare

Programmet omfattade även presentationer och paneldiskussioner med specialiserade life science-investerare som Healthcap, Flerie Invest, Linc, Sound Bioventures och Almi Invest. Till talarlistan hörde även bolagsledare som delgav publiken sina egna erfarenheter av bl.a. partnering och kommersialisering med fokus på USA-marknaden.

En av dessa, Martin Åmark, vd för Xbrane Biopharma, fångade vi i en kort intervju. Under eventet talade Åmark om hur Xbrane har arbetat aktivt med partneringstrategier sedan dag ett. Publiken fick höra om arbetet bakom de olika samarbetsavtal bolaget lyckats sluta genom åren.

Se intervjun med Xbrane Biopharmas Martin Åmark nedan.

YouTube video

Se eventprogrammet i sin helhet här.

Intresseanmälan för att delta i kommande Executive Insights kan göras till insights [@] biostock.se.

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev