Home Nyheter Invent Medic satsar mot växande mensskyddsmarknad

Invent Medic satsar mot växande mensskyddsmarknad

Invent Medic satsar på menskoppsmarknaden

Invent Medic satsar mot växande mensskyddsmarknad

22 februari, 2023

Invent Medic gick nyligen ut med köpet av malmöbolaget FlowCup. Därmed inleddes en förvärvsresa som syftar till att bredda sortimentet av produkter inom menstruell hälsa och öka omsättningen. BioStock tittar närmare på menskoppsmarknaden för att få en bild av satsningens potential.

Att det är en stor marknad lundabolaget Invent Medic ger sig in på i och med förvärvet av FlowCup är ingen hemlighet. Den globala marknaden för hygienprodukter för kvinnor ligger idag på drygt 20 miljarder USD. Den består till största del av engångsskydd såsom tamponger och bindor. Idag söker sig dock allt fler kvinnor till hållbarare alternativ och som dessutom är snällare mot underlivet.

Ett sådant alternativ är menskoppen, ett återanvändningsbart mensskydd i silikon som inte torkar ut fukten i slemhinnorna.

Tabu försvårade marknadslanseringen

Menskoppen skapades i början av 1900-talet och den amerikanska skådespelerskan Leona W. Chalmers pekas ut som dess uppfinnare. Någon direkt försäljningssuccé blev det inte tal om till en början. En anledning var att det var svårt att nå ut till allmänheten med den nya uppfinningen. Det var nämligen inte möjligt att använda ord som vagina och mens i reklamsammanhang vilket gjorde marknadsföring besvärlig. Ytterligare en försvårande faktor var gummibristen som uppstod i samband med andra världskriget.

Amerikanska Tassette försökte ändå lansera produkten brett i USA, men hade trots ett stort marknadsföringsmaskineri svårt att nå fram till dåtidens kvinnor, som vid den tiden inte var öppna för ett mensskydd som man var tvungen att tömma och sedan återanvända. Bolaget lyckades inte knäcka koden till marknadsföringen och Tassette lade ner verksamheten i början av 70-talet.

På väg mot det stora genomslaget

Det dröjde dock inte många år innan det gjordes nya försök att få ut konceptet till världens kvinnor och just nu är menskoppen på väg att få sitt riktiga genomslag, mycket drivet av produktens hållbara natur i förhållande till andra hygienprodukter. Marknaden för menskoppar uppgick under 2021 till knappt 900 MUSD och väntas fram till 2029 ha växt till cirka 1,4 miljarder USD.

”Menskoppen möts inte sällan av både stor nyfikenhet och ibland även viss skepsis av kvinnor. Faktum är dock att cirka 90 procent av våra kunder blir så pass nöjda att engångsmensskydden läggs på hyllan för gott. Det är när kunden faktiskt provar menskoppen som de inser de stora vinningarna både ur ett hygieniskt-, ekonomiskt- och hållbarhetsperspektiv”, säger FlowCup-grundaren Diana Lidforsen, numera E-Commerce Manager på Invent Medic.

Ökad miljömedvetenhet stöttar återkomsten

Just hållbarhetsaspekten är en viktig del i Invent Medics satsning inom området. En titt på statistiken visar att en genomsnittskvinna under sin livstid använder cirka 11 000 tamponger eller bindor, motsvarande 150 kilo avfall där 90 procent består av plast. Stora delar av det här avfallet hamnar på soptippar eller i havet och det kan ta över 450 år för dem att brytas ned.

Medvetenheten kring miljön och plastproblematiken har ökat intresset för att hitta alternativ till de traditionella mensskydden. Här har menskoppen under senare år trätt fram som ett bra alternativ, både ur miljö- och ekonomiperspektiv.

”Vi vill att alla ska ha möjlighet att upptäcka en friare och mer hållbar mens med hjälp av menskoppen. Ju fler vi är som väljer menskopp istället för engångsskydd, desto större besparing på jordens resurser”, säger Diana Lidforsen och fortsätter:

“Som ett vidare led i den högaktuella frågan kring miljön arbetar FlowCup för att komma så nära konceptet “Zero-Waste” som möjligt. Förpackningar och manualer hamnar ofta bland soporna, varför FlowCup valt att helt utesluta produktförpackning och erbjuder din användarmanual digitalt.”

Siktar på ökad närvaro i Europa

Menskoppar kommer i olika utföranden, där majoriteten är klockformade och tillverkade av antingen latex eller silikon. Marknaden är relativt fragmenterad och bland de stora spelarna internationellt hittar vi namn som Diva International, Anigan, YUUKI och Mooncup. I Sverige har vi dock andra marknadsledare i form av bolag som Lunette, Intimina och Allmatters.

För Invent Medics del finns FlowCup i dag representerat i Sverige och flera europeiska länder. Nyligen införlivades bolagets egenutvecklade menskopp i FlowCup-familjen. Koppen, som tidigare gick under namnet Efemia Menstrual Cup, har nu döpts om till FlowCup Flex. FlowCup Flex har en tunn design och en pinne som kan anpassas i längden. Eftersom den är så flexibel, passar en storlek de flesta. Ambitionen är att stärka varumärket och försäljning på de redan etablerade marknaderna och samtidigt expandera till minst en ny marknad i Europa.

Siktar in sig på bekvämlighet och säkerhet

Värt att nämna i sammanhanget är att menskoppar inte är reglerade i EU på samma sätt som de är i USA, där de är klassade som medicintekniska produkter. Någon standard eller uppföljning kring säkerheten av kopparna finns således inte i EU, trots att produkten sitter i direkt anslutning till slemhinna under längre perioder.

Invent Medic har som strategi att hålla användarens säkerhet i första rummet och ändå valt att uppfylla säkerhetskrav som ställs på medicintekniska produkter i. Något som också varit viktigt vid utvecklingen är att ta fram produkter som är lätt att använda, bekväma och följsamma, samtidigt som den är säker mot läckage. Och det är det här, kombinerat med säkerhetsaspekten, som enligt bolaget gör att man sitter med produkter som skiljer sig från mängden.

”Menskopparna är tillverkade av mjukt, högkvalitativt silikon utan färgämnen för att skapa en behaglig och säker upplevelse. Då alla kvinnor ser olika ut och har olika behov har FlowCups modeller utvecklats utifrån feedback från ett stort antal användare och möter därför de flestas önskemål kring design, känsla och pris”, säger Diana Lidforsen.

Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev