Amplicons nikotinpåsar premiärvisade på globalt nikotinevent
Förra veckan uppnådde Emplicures dotterbolag Amplicon en av de mest betydande milstolparna i sin historia. Då premiärvisade man nämligen två torra vita nikotinpåsar vid Global Forum on Nicotine i Warszawa. Man har i samband med detta även ansökt om varumärkesregistrering i EU för sin ledande produkt. BioStock kontaktade Amplicons styrelseordförande Tomas Hammargren för att få veta mer.
Det helägda dotterbolaget Amplicon representerar konsumentproduktsbenet inom Uppsalabaserade Emplicure. Precis som hos Emplicure utgör biokeramiska plattformar grunden för Amplicons verksamhet. Men där Emplicures fokus ligger på utveckling av läkemedelsprodukter, framförallt mot smärtlindring, utvecklar Amplicon tobaksfria nikotinprodukter.
Premiärvisning i Warszawa
I förra veckan deltog bolaget vid Global Forum on Nicotine (GFN) där man premiärvisade två tobaksfria nikotinprodukter. Årets upplaga av GFN gick av stapeln under tre dagar i Warszawa med temat Tobacco Harm Reduction: here for good. Forumets syfte är att sätta fokus på produkter som ska hjälpa tobaksanvändare att byta till säkrare nikotinprodukter.
Detta är precis vad Amplicon vill göra med sina torra vita nikotinpåsar för oralt bruk, som styrelseordförande Tomas Hammargren alltså visade upp för första gången vid GFN. Enligt bolaget är det den skräddarsydda frisättningen av nikotin och smakämnen som gör att produkterna sticker ut bland konkurrenterna. De två produkterna som man nu kunde visa upp har olika smaker och frisättningsprofiler, vilket man tror ska locka konsumenterna.
Ansöker om varumärkesregistrering
På tal om Amplicons nyhetsflöde under förra veckan måste man också nämna ansökan om varumärkesregistrering i EU. I onsdags meddelade bolaget att man lämnat in en sådan ansökan gällande sin ledande produkt till EU:s immaterialrättsmyndighet (EUIPO). Enligt bolaget är ansökan ett viktigt steg i att bygga ett starkt varumärke för att profilera sig på marknaden. Parallellt med arbete att bygga upp varumärket fortsätter Amplicon diskussioner med eventuella licenstagare och arbetet med att skala upp produktionsprocessen.
Styrelseordföranden kommenterar
BioStock kontaktade Amplicons styrelseordförande Tomas Hammargren för att få veta mer om deltagandet vid GNF.
Tomas, vilken respons har ni fått på premiärvisningen av era två produkter vid GFN?
– Det var ett stort intresse för våra produkter och teknologi. Det är den första nikotinpåsen som inte är cellulosabaserad och tack vare vår biokeram-teknologi kan vi leverera lång nikotin- och smakupplevelse i ett mycket litet format.
Kan du berätta mer om hur era produkter kommer sticka ut på marknaden?
– För att bredda befintliga marknader och för alla nya marknader behövs en liten produkt. De mindre, torra produkter som redan finns har en mycket kort nikotin- och smakupplevelse. Vi kan i vårt lilla format leverera nikotin och smak som mycket större produkter, vilket verkligen uppskattas av konsumenter. Vår patentplattform ger oss också möjlighet att fortsätta utvecklingen av innovativa produkter både på nikotinmarknaden och för andra konsumentmarknader.
Ni har nu ansökt om varumärkesregistrering för er ledande produkt, hur ser strategin ut för att bygga ett starkt varumärke?
– Vi vill differentiera oss på marknaden med ett koncept som sätter användaren i centrum och som särskiljer produkten där den handlas. Vi har nu visat våra produkter vid GFN-konferensen med mycket god respons både vad gäller varumärke och produktprofil. Vi kommer nu ta nästa steg för prioritering av marknader och bygga ett starkt varumärke.
Slutligen, vilka nyheter kan vi vänta oss från Amplicon under resten av 2022?
– Vi kommer att leverara ytterligare produktuppdateringer och information om nya samarbeten.
Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.