Home Nyheter Pharmacologs nya COO om bolagets tillväxtresa

Pharmacologs nya COO om bolagets tillväxtresa

Lars Gusch är ny COO på Pharmacolog nye COO

Pharmacologs nya COO om bolagets tillväxtresa

2 februari, 2022

2021 kan i mångt och mycket beskrivas som ett genombrottets år för Uppsalabolaget Pharmacolog. Vid årsskiftet anslöt den medicintekniska veteranen Lars Gusch som ny COO i syfte att bygga bolagets serviceerbjudande och förbereda för fortsatt tillväxt. BioStock satte sig ned för en pratstund med Gusch, för att få veta mer om hans bakgrund och hur han ser på resan som bolaget har framför sig.

Medicinteknikbolaget Pharmacolog utvecklar produkter för kvalitetskontroll av läkemedelsberedningar inom sjukvården. Systemen underlättar för sjukvårdspersonal som bereder injicerade läkemedel genom att göra det möjligt att snabbt och exakt verifiera beredningens innehåll. Mycket av bolagets verksamhet har genom åren handlat om att nå ut med sina produkter på marknaden och framhålla hur lösningarna möter kundbehoven.

Bygger struktur för tillväxt

Efter förra årets försäljningsframgångar med framför allt WasteLog-systemet börjar det bli dags att se till nästa utmaning i bolagsbygget, att möta upp kundernas förväntningar. Det är det arbetet som Lars Gusch kommer att leda.

“Tidigare var Pharmacologs utmaning att etablera metoden. Nu växer efterfrågan och vi levererar. Utmaningen framöver blir att motsvara kundernas förväntningar vad gäller struktur, processer och service”, säger Lars Gusch.

Med rötter i Tyskland och utbildad inom elektroteknik och biomedicinsk teknik vid Tekniska Universitetet i tyska Ilmenau inledde Lars sin karriär på medicinteknikbolaget BrainLab. Där arbetade han under många år inom support, bland annat med att bygga upp bolagets nordiska support- och eftermarknadsverksamhet. 2002 gick flyttlasset till Sverige där han sedan dess har blivit kvar.

“Att jag drogs till Sverige hade mycket att göra med att min pappa ofta var här i sin roll som tränare inom längdskidåkning. Jag spenderade en del tid här när jag studerade och fick direkt smak för kulturen och det öppna samhället. När jag fick möjligheten att flytta hit i jobbet så tog jag den direkt.”

Bidrar med helikopterperspektiv

Efter att ha byggt upp den nordiska serviceverksamheten på BrainLab gick Lars vidare till Nucletron, som senare blev uppköpta av svenska radioterapibolaget Elekta. Här blev han mer och mer involverad i samspelet mellan sälj, kundsupport och produktutveckling och med tiden kom han att leda arbetet på bolagets utvecklingshubb i Uppsala. När Lars får frågan om vad han tar med sig från sina många år på BrainLab och Elekta lyfter han just de många beröringspunkterna som en styrka.

“Jag tror att jag är ganska bra på att ha ett helikopterperspektiv på saker och ting och tänka från flera håll. Vad vill olika intressenter ha och vad förväntar de sig? Och hur översätter man allt detta till ett bolags kultur och struktur?”

Detta är kvaliteter som passar bra i den fas som Pharmacolog befinner sig i nu. För den som följt med på bolagets resa några år är Lars Gusch inte ett helt obekant namn. I nästan två år var han med och byggde upp kvalitetsarbetet för att göra det möjligt att sälja produkterna i enlighet med alla regulatoriska krav. När han nu återvänder efter en session på hjärtdiagnostikbolaget Coala Life kommer fokus att ligga på att se till att bolaget verkligen kan leverera på de löften man gett sina nya kunder.

“Vi ser ökade krav från myndigheter runt om i världen på att sjukhusen ska ha kontroll på sina läkemedel och där passar Pharmacologs produkter in perfekt. Nu behövs det struktur för att kunna hantera vår snabba volymtillväxt och struktur är jag bra på. Jag gillar mina Excel-sheets.”

Viktigt med transparens

Men det är inte bara struktur som kommer att bli viktigt för bolaget framöver. Lars ansvarar också för att bygga upp servicedelen av verksamheten och har utöver det även hand om leverantörsledet. Och på frågan om hur ett bolag ser till att kunna erbjuda riktigt bra service svarar han:

“Det som genomsyrar hela mitt jag i alla positioner som jag haft är att man måste vara tydlig och transparent i det man gör och leverera hög kvalitet. Man måste även vara snabbfotad och responsiv. Men framför allt måste man vara transparent mot alla involverade parter.”

Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev