4873 English

Bioteknikbolaget Immunicum kunde nyligen meddela att man rekryterat en ny vd i Sven Rohmann. För bolaget, som fokuserar på att nå ett partnerskap, kommer förändringen mycket lägligt då Rohmanns omfattande erfarenhet av affärsutveckling kan tillföra stort värde. BioStock kontaktade den nye vd:n för att höra mer om hans vision för Immunicum.

Sedan Alex Karlsson-Parra tog över som tillfällig vd i slutet av förra året har Stockholmsbaserade Immunicum tagit flera steg framåt med sin off-the-shelf immunonkologiska behandling ilixadencel och MERECA, den pågående fas II-studien i njurcancerpatienter.

I början av augusti publicerades uppmuntrande data från studien som visade en fortsatt skillnad i överlevnad mellan patienter som endast fick standardbehandling (sunitinib) och de som behandlades med kombinationen sunitinib plus ilixadencel. Datan är en lovande indikation om att man kan förlänga patienternas liv genom att addera ilixadencel till standardbehandlingen.

En kanske ännu tydligare indikation på behandlingens potential är det faktum att fem av de patienter som fick kombinationsbehandlingen upplevde fullständig tumörrespons, d.v.s. att all tumörvävnad försvann, samt att alla fem individer fortfarande levde vid tidpunkten för uppföljning. Bland patienterna som fick standardmonoterapi kunde man inte observera någon fullständig tumörrespons. Detta tyder på att ilixadencel bidrar till att förebygga återväxt av tumörer när sjukdomen gått i remission, något som är en ovanlig egenskap bland dagens cancerterapier. Läs mer.

Jakten på en ny vd är över

Samtidigt som den kliniska studien har rullat på har bolaget varit på jakt efter en ny ledare som inte bara förstår hur immunonkologifältet fungerar, utan som också har den affärserfarenhet som krävs för att ta ilixadencel-projektet vidare mot marknaden. När man i slutet av augusti kunde meddela att Sven Rohmann rekryterats för posten så var denna jakt över.

Dr Rohmann tog sin examen i medicin vid Mainz universitet, Tyskland, sin doktorsexamen i medicin vid Erasmus universitet i Rotterdam, Nederländerna, och har även en Executive MBA. Han har 30 års erfarenhet från såväl bioteknik- och läkemedelsbolag som life science-investeringar och företagstransaktioner.

Med näsa för affärer

Bland Dr Rohmanns prestationer kan man särskilt notera att han som vd för ett annat svensk immunonkologibolag, Oasmia, lyckades med bedriften att ta in 400 Mkr för lansering av Apealea, en behandling mot äggstockscancer. Läkemedlet, som lanserades i Sverige, Danmark och Finland i början av 2020, utlicensierades sedan till USA-baserade Elevar Therapeutics med milstolpsbetalningar på upp till 678 miljoner USD.

Dr. Rohmanns prestationer sträcker sig dock längre än så. Han var grundare och vd för Ganymed Pharmaceuticals, där han ledde utvecklingen av bolagets huvudkandidat IMAB362 från upptäckt till klinisk fas II och en efterföljande försäljning till Astellas i en affär värd upp till 1,4 miljarder USD. Innan det var han vd för BioVision när bolaget förvärvades av Digilab Inc. Dessutom har Dr. Rohmann betydande erfarenhet av Big Pharma från ledande befattningar inom såväl Novartis som Merck KGaA. Under sina tio år på Merck byggde han t.ex. upp en onkologifokuserad produktportfölj som inkluderade lanseringen av Erbitux vilket genererade mer än 2 miljarder USD i årliga intäkter till bolaget.

»Immunicum, with its good protection of its assets, is capable of making any sort of deal – there is no limitation. The trigger point of deals is the availability of clinical data that make the case for how Immunicum solves a Big Pharma problem. However, the value-creation curve is exponential, meaning it may not be in the interest of the investor to strike a deal at the earliest possible point in time« — Sven Rohmann, CEO of Immunicum

Vd:s vision för Immunicum

Med sin gedigna erfarenhet av att teckna avtal inom life sciences-området är Sven Rohmann ett välkommet tillskott till Immunicum då bolaget fortsätter att ta ilixadencel genom kliniska prövningar och samtidigt fortsatt siktar på att ingå partnerskap. BioStock fick möjlighet att tala med den nya vd:n kring hans planer för bolaget.

Sven Rohmann, you have very vast experience within pharma and biotech. What part of that experience, in your opinion, stands out as the most important for you to bring to Immunicum?

– Most important for Immunicum is my experience in how to create value and how to capture it. Immunicum in the past created significant value by moving ilixadencel all the way into clinical phase II, but the next step also has to be done with Return-On-Investment in mind.

What attracted you to Immunicum in the first place?

– All successful start-up companies I have seen so far were extensively science- and fact- driven. Decisions were made based on hard facts and the number one beneficiary of all therapeutic approaches was the cancer patient. What drove me specifically to Immunicum has been the Proof of Concept that the lead product has obtained, as validated by the FDA’s RMAT Designation and as recently shown in the survival update. Now, I can help achieve its potential.

Could we get your perspective on why you believe ilixadencel has what it takes to become a highly-valued cancer treatment?

Sven Rohmann, CEO för Immunicum

– It is common knowledge that in most cases it is NOT the primary tumour itself that causes death in patients, but rather the metastases and the return of the cancer. There are a lot of anti-cancer therapies that can chip away at the tumour, but they cannot eradicate it, so the tumour sooner or later starts to regrow and eventually becomes deadly. This is exactly where ilixadencel jumps in and adds a new quality to already-existing and future anti-cancer therapies. In the ideal situation, ilixadencel trains the body’s immune system to control any remaining tumour cells, thus preventing the tumour from ever coming back.

You are considered a deal maker in the biotech space. What type of deal do you envision for Immunicum, and at what point?

– Most important for deal-making is having the right philosophy for a successful deal with Big Pharma. An interesting deal will happen if you provide a solution for a problem Big Pharma is trying to solve. Big Pharma does not see a role in solving problems for SMEs. Thus, the language we are speaking is of scientific and clinical data as well as patient benefits.

– Immunicum, with its good protection of its assets, is capable of making any sort of deal – there is no limitation. The trigger point of deals is the availability of clinical data that make the case for how Immunicum solves a Big Pharma problem. However, the value-creation curve is exponential, meaning it may not be in the interest of the investor to strike a deal at the earliest possible point in time.

In general, what vision do you have for Immunicum as leader of the company?

– We have the vision that Immunicum’s cell therapy products will make cancer patients live longer because the tumour is stopped from (re-)growing. Our mission is to provide clinical proof as soon as possible so that Immunicum’s immune primer products can add a new quality to every anti-cancer therapy.

Finally, how will you help make Immunicum even more attractive for existing shareholders and new investors?

– Having been on both sides of the table, I can promise a balanced view on return and risks as well as financial exposure and technical feasibility. In the past, clinically successful cancer products had been commercially successful products. Today this still holds true, but you have to clearly show the medical relevance of your product early on to health care providers in light of increasing cost pressure and treatment alternatives. I will make sure our path to the market will take that into account, e.g. with Orphan Drug Designations.

– I have walked the way to the market and to exits before. This provided me with the opportunity to learn from mistakes (which everybody is bound to make in these very complex processes), and thereby knowing a lot of the pitfalls already. This taught me to appreciate a really good management team that can tackle all the highly diverse tasks on time and on budget. Finally, I have the understanding of why do good and talk about it is so important for success in oncology and for taking a company to new heights.

Reds anm: Artikeln har uppdaterats, då en tidigare version felaktigt innehöll ett ogrundat antagande om bolagets tidsplan avseende ingående av partnerskap. Vi beklagar det inträffade. 

Innehållet i BioStocks nyheter och analyser är oberoende men BioStocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från.

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev