BIO Europe Spring goes digital
Idag inleddes partneringkonferensen BIO Europe Spring, det största eventet för life sciencebranschen i Europa, men inte på det sätt som vi är vana vid. På grund av Covid-19-pandemin har eventet flyttats från Paris och ut på nätet – och frågan är om virtuella partneringkonferenser och investerarevent är här för att stanna.
Även om inget fullt ut kan ersätta personliga kontakter, blir årets digitala version av BIO Europe Spring ett spännande experiment som säkerligen kommer ge viktiga insikter i hur större konferenser kan genomföras framöver, oberoende av pågående pandemier.
På förra höstens BIO Europe i Hamburg, som bevakades av BioStock på plats, deltog 4350 personer från hela världen och över 15 000 one-on-one möten hölls, parallellt med mängder av paneldebatter, utställare och bolagspresentationer. Det är kort och gott en av de viktigaste mötesplatserna för bioteknik- och läkemedelsbolag i världen för att finna samarbetspartners, nätverka, utbildas och inspireras.
Årets BIO Europe Spring skulle alltså ha arrangerats vid Paris Expo Porte de Versailles, och fler än 2500 ledande befattningshavare från över 1 400 internationella bioteknik- och läkemedelsföretag, investerare och affärsutvecklare skulle ha deltagit. Över 25 000 möten var inplanerade. Istället blev det noll deltagare – i varje fall på plats.
Kan online ersätta IRL?
En viktig anledning för mindre bolag att delta på event som BIO Europe är att det ger möjlighet att möta och presentera sina utvecklingsprojekt för större branschledare eller nischaktörer, som antingen vill stärka sina projektpipelines med nya lovande läkemedelskandidater, eller för att ta in saknad kompetens för en nyckelaktivitet.
Kan då en digital version av ett jättearrangemang som exempelvis BIO Europe ersätta det personliga mötet? Tusentals bolag världen över har redan nu och på väldigt kort tid fått vänja sig vid detta koncept, som normalt kanske bara nyttjats för enskilda mindre möten månads- eller veckovis, men som nu har utvidgats till att bli en temporär lösning utan bortre tidsgräns.
Digitala, eller virtuella, möten är numera heller inget undantag för BioStock, vars samtliga medarbetare i dagsläget arbetar på distans via nätet, bortsett från tv-studion på Medicon Village i Lund som är bemannad on-demand.
Även BioStock planerar nu för nätbaserade versioner av våra populära BioStock Live-event där bolagsföreträdare kan presentera sin verksamhet och ta emot frågor från allmänheten, men utan publik fysiskt på plats.
I synnerhet under omvälvande tider som dessa, är kommunikation fortsatt extremt viktigt för bolagen i branschen – för att hålla marknaden uppdaterad och undvika att investerare och aktieägare ska behöva gissa sig till vad som händer bakom kulisserna i kristider.
Höstens evenemang
De anmälda till veckans pågående digitala version av BIO Europe har utlovats tillgång till virtuella partneringmöten, bolagspresentationer online, förinspelade paneler och en virtuell utställning. Hur BIO Europe Spring i digital version föll ut i praktiken lär vi också få höra vittnesmål om längre fram. Oavsett hur genomförandet av konferensen tas emot förtjänar EBD Group, organisatonen bakom BIO Europe, en eloge för sin förmåga att med snäv framförhållning snabbt ställa om från fysiskt till digitalt arrangemang.
Återstår sedan att se om branschen får möjlighet att mötas öga mot öga i München 26-28 oktober när nästa BIO Europe-konferens är planerad att äga rum.
Innan dess arrangeras även det skandinaviska flaggskeppseventet Nordic Life Science Days 2020 8-10 september, och förstås vårt eget BioStock Life Science Summit 19-20 oktober, som – låt vara preliminärt – är planerat att genomföras enligt sedvanligt utförande, där både tittare online och fysiska besökare ges möjlighet att ta del av bolagspresentationer och panelsamtal.
Vill du få en påminnelse till kommande BioStock-event? Anmäl dig då nedan.