Med en enorm marknad och snabba regulatoriska reformer är Kina ett givet mål för de globala läkemedelsjättarna. Förra veckan tillkännagav Novartis vd Vas Narasimhan en av läkemedelsindustrin hittills mest detaljerade planer på att öka närvaron i Kina genom nya läkemedel.

Novartis beslut ska ses mot bakgrund att Kina i november förra året uppdaterade sin National Reimbursement Drug List (NRDL), d.v.s. listan på de läkemedel som man kan erhålla ersättning för, med 70 nya läkemedel. Läkemedelsbolagen gick med på en genomsnittlig prissänkning på 61 procent vilket enligt analytiker på Global Data öppnar för utländska bolag att ta sig in på den kinesiska läkemedelsmarknaden, den andra största i världen efter USA.

Ambitiösa planer

Det var under en rapportpresentation som Narasimhan berättade om Novartis planer på att öka försäljningen av nya läkemedel i Kina. Målet är att lämna in 50 registreringsansökningar (New Drug Applications, NDA) mellan 2020 och 2024 och vd:n konstaterade att detta skulle innebära en dubblering antalet ansökningar jämfört med de senaste åren. Bolaget satsar även på att dubblera försäljningen i Kina från cirka 2,2 miljarder USD under de kommande fem åren. Man kommer särskilt att fokusera på investeringar inom onkologiområdet.

Ett nödvändigt beslut

Anledningen till Novartis satsning är inte bara att de kan, utan också att de delvis är tvungna. Nya upphandlingsregler i Kina leder till att äldre läkemedel pressas ut från marknaden av mycket billigare generiska produkter som tillverkas av inhemska konkurrenter, varför även priserna på originalprodukterna pressas. För att bibehålla försäljningssiffrorna krävs därför nya produktlanseringar.

Läkemedelsjättar i Kina

Novartis är inte ensamma om att satsa på nya läkemedel i Kina. I april 2019 sålde Eli Lilly två äldre antibiotikaprojekt i Kina för att istället kunna fokusera bolagets resurser på att introducera nya behandlingar i Kina. Även AstraZeneca, som har visat stort intresse för den kinesiska marknaden, har indikerat att man räknar med att nya behandlingar kommer att stå för 60 procent av bolagets inkomster från den kinesiska marknaden år 2024.

Det är dock viktigt att komma ihåg att prispress även omfattar Big Pharma-bolagens nya läkemedel. Som exempel visade Eli Lilly och partnern Innovent nyligen prov på hur långt vissa bolag är beredda att gå för att täckas av NRDL då man gick med på en prissänkning på 64 procent för Tyvty, en PD1-hämmare mot Hodgkins sjukdom. Å andra sidan valde Merck att inte sluta ett avtal med den kinesiska regeringen, möjligen då man ansåg att de rabatterade priserna inte skulle vara värda de arbete som man lagt ner på behandlingarna.

Den framtida utvecklingen på den kinesiska marknaden kan således få stora konsekvenser för Big Pharma. Man har sannolikt inte råd att stå utanför marknaden, men frågan är om man har man råd att avancera på den.

Artikeln är producerad i samarbete med BioStocks mediapartner i USA, Endpoints News

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev