Japanska Sosei Heptares har den senaste tiden lockat till sig en imponerade samling partners. Senast på listan är Rocheägda Genentech som man ska samarbeta med för att utveckla läkemedel som modulerar G-proteinkopplade receptorer (GPCR), en typ av integrala membranproteiner som finns i celler och vävnad i hela kroppen.

GPCR-klassen inkluderar receptorer som är ansvariga för igenkänning av bl.a. ljus, smak, odörer, hormoner och smärta. Detta gör GPCR till en populär inriktning för läkemedelsutveckling. Ungefär en tredjedel av existerande läkemedel riktar sig mot GPCR, men enligt Sosei är cirka 224 av de 400 receptorerna outforskade.

Soseis teknik har potential att studera GPCR

Det har visat sig vara svårt att kartlägga GPCRs struktur när receptorerna isoleras från cellmembranet. Detta då de är instabila när de isoleras. Soseis teknologi ska dock kunna extrahera GPCR-strukturen från cellmembranet utan att skada strukturen.

Flera tunga partners

Under 2015 köpte Sosei brittiska Heptares GPCR-plattform i ett avtal värt 400 miljoner USD. Tokyobaserade Soseis teknologi har lockat till sig ett antal välkända partners med gott om pengar och detta har stärkt bolagets interna pipeline. I nuläget har bolaget ett fas II-program för symtomatisk behandling av Alzheimers tillsammans med Allergan samt en rad immunonkologikandidater i sin pipeline tillsammans med AstraZeneca.

Bland Soseis övriga partners kan nämnas tungviktare såsom NovartisPfizer och Daiichi-Sankyo.

Avtal med Genentech

Under det nya avtalet har Genentech valt ut ett flertal GPCR-måltavlor. Malcolm Weir, FoU-chef på Sosei Heptares, sa att han inte kunde avslöja vilka dessa är men att de huvudsakligen valts för att adressera sjukdomsområden med stora omättade kliniska behov.

Avtalet med Genentech innebär att Sosei Heptares är berättigade till 26 miljoner USD i förskottsbetalningar och betalningar inom en nära framtid. Dessutom har bolaget rätt till framtida milstolpsbetalningar som kan komma att överstiga 1 miljard dollar samt potentiella royalties.

Artikeln är producerad i samarbete med BioStocks mediapartner i USA, Endpoints News.

[et_bloom_inline optin_id=”optin_4”]

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev