Sydafrika nästa stopp på Enzymaticas lanseringsturné
Enzymaticas förkylningsspray ColdZyme lanseras nu på den sydafrikanska marknaden under namnet ColdGuard. Valet av Sydafrika ser ut att vara ett smart drag för att jämna ut en intäktspuckel som primärt följer den nordeuropeiska förkylningssäsongen. Dessutom är det en stor marknad som bolagets lokala partner avser att utnyttja maximalt.
Sydafrika blir alltså den första marknaden att jämna ut den nuvarande säsongsvariationen i försäljningen av Enzymaticas förkylningsspray ColdZyme. Förkylningar förekommer året runt i Sydafrika, men med en säsongstopp under april till augusti och påverkar en av tre människor i genomsnitt tre gånger per år.
Svag konkurrens tilltalar
De flesta förkylningspreparat är symtomlindrande och det finns endast ett par stycken receptfria kliniskt prövade förkylningssprayer med inriktning mot förkylningsvirus. Det gör att ABEX ser stora möjligheter att positionera ColdZyme som ett intressant behandlingsalternativ inom segmentet.
»Vi ser mycket fram emot att samarbeta med Enzymatica i lanseringen av ColdGuard på den sydafrikanska marknaden. ABEX kommer att fortsätta att erbjuda konsumenterna effektiva och kliniskt dokumenterade innovativa kvalitetsprodukter. ColdGuard lever upp till dessa krav och passar perfekt i vårt produkterbjudande. Vi är övertygade om att den lokala marknaden kommer att vara mycket mottaglig för lanseringen av ColdGuard, precis som vi har sett i samband med ColdZymes framgångsrika tillväxt internationellt under de senaste åren« — Ed Hallam, ansvarig för Commercial Operations på ABEX.
Stor och växande marknad
Den sydafrikanska förkylningsmarknaden beräknas uppgå till cirka 2,1 miljarder Rand, motsvarande cirka 1,4 miljarder kronor, med en tillväxttakt på cirka 42 procent under de senaste 12 månaderna.
Marknaden för Cough & Cold-segmentet inom over-the-counter (d.v.s. receptfria produkter över disk) fortsätter att växa med tvåsiffriga tillväxttal trots att konsumenterna har erbjudits mycket begränsade nya kliniskt innovativa produkter under de senaste åren. Dessutom ses en ökande trend av egenvård och en åldrande befolkning.
Värdet på Cough & Cold-segmentet uppskattas till cirka 800 miljoner Rand, motsvarande cirka 0,5 miljarder kronor, med en årlig tillväxttakt på cirka 21 procent. Med en befolkning på över 57 miljoner människor kan möjligen den del av Sydafrikas befolkning som har tillräcklig köpkraft för denna typ av produkter, utgöra ett tillräckligt stort underlag för att kunna jämföras med den svenska marknaden.
»Vi är mycket nöjda med partnerskapet med ABEX. Med deras professionella organisation och distributionsnät tror vi att ColdGuard kan ta en avsevärd andel av marknaden för förkylningsspray i Sydafrika, inte minst genom produktens starka dokumentation« – Fredrik Lindberg, VD för Enzymatica.
Omfattande marknadsföringskampanjer
Ansvariga för att skeppa ut förkylningssprayen, som reducerar risken för förkylning och kan förkorta förkylningsförloppet om den används i ett tidigt stadium av infektionen, är Enzymaticas partner, det privatägda sydafrikanska läkemedelsbolaget ABEX Pharmaceutica (Pty) Ltd. ABEX utvecklar, tillverkar och säljer såväl receptbelagda läkemedel som receptfria produkter och medicintekniska produkter.
Just nu genomför de en omfattande marknadsföringskampanj i flera olika media för att skapa uppmärksamhet hos de sydafrikanska konsumenterna. ColdGuard är tillgängligt i Sydafrika på alla större apotekskedjor och oberoende apotek, samt i dagligvarubutiker. Vid sidan av den omfattande marknadsföringskampanjen har ABEX säljrepresentanter över hela landet. ABEX kommer dessutom att utbilda apotekspersonal.
Innehållet i Biostocks nyheter och analyser är oberoende men Biostocks verksamhet är i viss mån finansierad av bolag i branschen. Detta inlägg avser ett bolag som BioStock erhållit finansiering från. [et_bloom_inline optin_id=”optin_4″]