Nya framgångsrika cancermediciner kan spela en avgörande roll för patienters överlevnad. Men parallellt med att nya innovationer och produkter når marknaden höjs också kritiska röster mot branschens höga prissättning, vilket inte minst skapar problem för sjukvårdsbudgetar runt om i världen. Ökad konkurrens ses som ett vapen för att få ned priserna – samtidigt pekar läkemedelsbolagen på höga utvecklingskostnader som förklaring till att nya behandlingsalternativ betingar högre priser.

Nya läkemedel kostar miljonbelopp för varje patient
En enstaka patients cancermedicinering kan kosta flera miljoner om året. I särskilt fokus för prisdebatten finns nya behandlingar som använder sig av kroppens immunsystem för att angripa cancerceller, så kallade ”checkpoint-hämmare”. De nya medicinerna förbättrar i många fall avsevärt chanserna till överlevnad men hittills tyder inget på att konkurrensen mellan aktörer på marknaden har lyckats tygla priset. I vissa fall kan priserna för en enstaka patient överstiga 250 000 dollar om året, 2,2 miljoner kronor, skriver Reuters.

»Läkemedelsbolagens nuvarande strategi förutsätter en ohämmad prissättning. Vi ser idag inget som tyder på att företagen ägnar sig åt att ta fram mer kostnadseffektiva strategier.« – Peter Bach, chef vid Memorial Sloan Kettering’s Center for Health Policy Outcomes i New York.

Industrin hänvisar till höga utvecklingskostnader
Men de stora läkemedelsbolagen, där bland annat Bristol-Myers Squibb, Merck och Roche går i bräschen, menar å sin sida att prisbilden återspeglar de krävande investeringar som gjorts för att få fram nya mediciner som kan rädda liv. Utbudet av den här formen av cancerläkemedel ökade med 63 procent mellan 2005 och 2015 och ännu fler är på väg ut på marknaden, enligt Quintiles IMS Institute.

Kostnaden för cancermediciner över tid

(Klicka för större bild) Kostnaderna för cancermediciner i USA har nära dubblats 2011-2015. Samtidigt är de månatliga kostnaderna för nya checkpoint-hämmare höga. Källa: Reuters

Fyrdubblad marknad för cancerimmunterapier 2022
Immunoonkologi är ett glödhett utvecklingsområde. Stora forskningsframsteg inom cancer och enorm marknadspotential gör att många bolag slåss om positionerna och antalet kliniska studier på området har på tio år (2005-2015) mer än fördubblats. Enbart den globala marknaden för s.k. cancerimmunterapier väntas växa fyra gånger om fram till 2022, från 16,9 miljarder dollar 2015 till 75,8 miljarder dollar (motsvarande 676 miljarder kronor) till 2022, enligt forskningsföretaget Globaldata.

Svenska bolag med och slåss om nästa stora innovation
De stora läkemedelsjättarna leder som väntat racet inom immunoonkologi, men för den verkliga innovationskraften står allt som oftast mindre, specialiserade bioteknik- och biomedicinbolag. I Sverige finns ett antal bolag som med sina utvecklingsprojekt slåss om att vara först med nästa stora innovation – några av dessa spjutspetsföretag är Active Biotech, Alligator Bioscience, BioInvent, Cantargia, Hansa Medical, Immunicum och Rhovac. De stora bolagen bevakar noggrant utvecklingen inom fältet, beredda att snappa upp projekt man bedömer ha potential till framgång, ofta redan i tidig utvecklingsfas. Det hände t.ex. för Lundabolaget Alligator Bioscience som 2015 skrev miljardavtal med amerikanska Janssen för en av bolagets fem läkemedelskandidater inom immunoonkologi.

»De nya cancermedicinerna konkurrerar inte med priset, de har marknadsexklusivitet.« – Aaron Kesselheim, läkare och forskare vid Harvard Medical School som författat flera studier om medicinprissättning.

Större konkurrens ska pressa priserna
I USA har president Donald Trump förespråkat snabbare godkännande av nya läkemedel för att på så sätt öka konkurrensen på marknaden och därigenom få ner priserna. ”Konkurrens är nyckeln till lägre priser på läkemedel”, sa Trump i ett samtal med representanter från branschen på besök i Vita huset tidigare i år. Det förs också en diskussion om att prisförhandlingar bör ske mellan exempelvis försäkringsbolag och medicinföretag, i likhet med för andra mediciner. Bland annat har priser på läkemedel inom diabetesvården pressats genom avtal med försäkringsbolagen, som å sin sida har kunnat locka med en stor kundbas och större kundtäckning om avtal med lägre priser tecknas. Den sortens rabatter är dock ovanligt för nya innovativa cancermediciner, som exempelvis checkpoint-hämmare.

Om cancerimmunterapi
Checkpoint-hämmare utlöser en ”molekylär broms” som låter immunsystemet känna igen och attackera cancerceller på samma sätt som det bekämpar bakterier och virus. För vissa cancerformer, som melanom, kan den här sortens nya behandling innebära en långtidsöverlevnad för runt en femtedel av patienterna. Några av de nya cancermedicinerna har ett listpris på ca 150 000 dollar om året. Om en patient exempelvis behöver en kombination av Yervoy och Opdivo, två läkemedel som godkänts av USA:s läkemedelsmyndighet FDA, kan den totala kostnaden istället landa på 256 000 dollar om året (2,3 miljoner kronor). Detta ställer till det för vårdgivarna, som ofta är de som betalar notan.

 


biostockappenFå alla nyheter och analyser direkt i mobilen med BioStocks mobilapp!

appstoreknappgoogleplayknapp

Prenumerera på BioStocks nyhetsbrev