I en längre artikel avhandlar Financial Times det välkända fenomenet att kvinnor länge varit mindre benägna än män att investera på aktiemarknaden. I en tid när räntan på sparkonton är lägre än någonsin – om det ens ges någon – är även vinsterna med att få fler kvinnor att välja alternativ till traditionella räntesparande större än någonsin.

Finansbranschen har ännu inte greppat varför kvinnor – trots att vi idag är självständiga och välbärgade – i mindre utsträckning än män väljer att placera sitt sparande i aktier. Många – och sannolikt fler kvinnor än män – känner sig ovälkomna och upplever att det inte går att lita på finansbranschen, enligt flera undersökningar.

Financial Times skriver att det finns en hel del forskning som pekar i riktning mot att kvinnor upplever sig kunna mindre om investeringar än vad män upplever sig göra.

– Skillnaden är att kvinnor vill förstå, men fastnar i all jargong och i slutändan blir helt förvirrade, säger Sue Noffke på Schroders – beskriven som en av Storbritanniens ledande kvinnliga fondförvaltare – till Financial Times.

Kvinnor som investerar lyckas bättre än män

Det finns samtidigt annan forskning som indikerar att kvinnor som väljer att ta steget till att investera därefter lyckas bättre än män.

– Det som stör mig är den självuppoffrande instinkten som kvinnor har att sätta sina barn framför allt annat, fortsätter Sue Noffke på Schroders.

Hon syftar då framförallt på mammors önskan att spara till barnens framtida utbildning och bostäder:

– Det finns inte samma motivation för kvinnor att spara till sin egen pension, trots att de lever allt längre och den effekt som det har att göra ett avbrott i karriären, säger Sue Noffke.

Undersökning av synen på investeringar

Över 2000 brittiska kvinnor och män deltog i en undersökning som genomfördes av BritainThinks på uppdrag av FT Money.

• 40 procent av kvinnorna beskrev sig själva som ”mindre kunniga om investeringar jämfört med andra”, att jämföra med att endast 30 procent av männen valde samma beskrivning.

• Båda könen gjorde anspråk på att veta mest om hushållets finanser, men män var mer benägna att hävda att de är ansvarig för att hitta investeringsidéer (51 procent av männen jämfört med 40 procent av kvinnorna).

• Män var nästan dubbelt så benägna som kvinnorna att hålla med om att det är viktigt att ta en risk vid investering ”för att få avkastning”.

• Mer än 40 procent av både män och kvinnor höll med om att finansindustrin ”har inte folk som jag i åtanke då de designar sina produkter”.

• Två tredjedelar av både män och kvinnor håller med om att ”tillhandahålla medel för mina barns framtid” har stark påverkan på deras investeringsbeslut.


Feminvest_logoBioStocks prenumeranter består till 95 procent av män, en helt orimlig obalans som tyvärr återses i alla liknande sammanhang. Feminvest som ursprungligen har publicerat denna artikel är ett kvinnligt nätverk som jobbar för att främja kvinnligt investerande. Feminvest anordnar investerarträffar, utbildningar och andra event och aktiviteter.

Läs mer om Feminvest, hur du blir medlem och prenumererar på deras nyhetsbrev på deras hemsida.

Flera Life Science Bolag stödjer Feminvest aktivt

NeuroVive – A1M Pharma – Nanexa – Enorama Pharma – Cellaviva – Invent Medic – Peptonic – Xintela