Styrelsen i NeuroVive Pharmaceutical meddelade under gårdagen att man utsett Erik Kinnman till ny VD för bolaget med tillträde den 14 mars 2016. I en första längre intervju berättar Erik Kinnman för BioStocks läsare varför han är rätt person att leda NVP, om sin syn på bolaget och fördelarna med att jobba i ett mindre bolag jämfört med jättar som AstraZeneca och Pfizer.

Valet av Erik Kinnman till vd-posten i NeuroVive motiveras av styrelsen med att han har bred ledarskapserfarenhet och kompetens från olika uppdrag inom life science-sektorn, samt mångårig erfarenhet från ledande positioner inom läkemedelsbolag som AstraZeneca, Pfizer och Sobi. Hans kompetens och erfarenhet omfattar klinisk utveckling, affärsstrategi, affärsutveckling och investor relations, och han har även erfarenhet från finansbranschen. På meritlistan finns även en Executive MBA-examen från Handelshögskolan i Stockholm och forskningsmeriter från Karolinska Institutet som lett till medicine doktorsexamen och docentur. I grunden är Erik Kinnman läkare med specialistkompetens inom neurologi och smärtlindring.

Aktieägarna i NeuroVive har naturligtvis sett fram emot tillsättningen av en ny vd i bolaget med viss spänning – vad kan du kort berätta om dig själv som ger dem en rättvis ögonblicksbild av dig som person?

– Jag tror min kombination av tidigare erfarenheter gör att jag kommer att kunna se till att NeuroVive levererar både i de kliniska projekten och i de tidigare projekten, utifrån den affärsmodell bolaget har. 

Hur väl insatt anser du dig vara inom NeuroVives verksamhetsområde mitokondriell medicin?

– Det är ett nytt område för mig rent vetenskapligt, men jag har naturligtvis läst på och även informerat mig genom bolagets experter. 

Från ett utifrånperspektiv som ännu ej tillträdd ny vd, vad uppfattar du som NeuroVives främsta tillgångar?

– Den forskning som bolaget är uppbyggt omkring, de framsteg man gjort och de patentskyddade idéer man har, men också sättet man jobbar på med partnerskap – det är lite unikt att man har såpass många olika partnerskap med både flera universitet och kommersiella aktörer. Nätverksmodellen är en del av det innovativa i bolaget.

Var det det som fick dig att tacka ja till tjänsten?

– Det är en viktig del ja, bolagets forskning och det kliniska stämmer väl överens med mina egna intresseområden, men också sättet man arbetar på. Man vill genom forskningsframsteg både driva ekonomisk tillväxt och göra något som kommer till nytta för patienter. Kombinationen av forskning, klinisk portfölj och affärsmodellen tycker jag är väldigt lockande.

Vad tycker du är roligast, forskning eller affärsutveckling, du har erfarenhet av båda delarna?

– Det hänger ju ihop, och det är det som är roligt. Det är olika möjligheter och utmaningar i olika projekt. Att ta något från forskning till tidig klinik och försöka föra det hela vägen till mål, med hjälp av expertis och finansiella resurser, i den processen tycker jag att det är mest spännande att vara. 

Vad ser du själv mest fram emot med att börja din nya tjänst som vd för NeuroVive?

– Jag ser fram emot att sätta mig in mer på djupet i den vetenskapliga bakgrunden och i vad som händer i de olika kliniska projekten, men också de nya möjliga projekten som finns i portföljen. Det finns många bra personer i bolaget och bland våra partners som jag ser fram emot att lära känna. Sen tror jag att det går att utveckla bolagets samarbetsmodell ytterligare, både med akademi och industri. Och kanske lyfta fram en del av de av bolagets projekt som man inte pratat om så mycket. 

Vad tror du blir den största utmaningen med jobbet?

– Utmaningen för bolaget ligger mycket i att fokusera på rätt saker, men också att kommunicera på ett bra sätt och berätta både om möjligheterna och riskerna som är förknippade med verksamheten. 

Är du tävlingsinriktad som person? 

– Jag är fokuserad på att lyckas med det jag gör, så på så sätt är jag definitivt tävlingsinriktad. 

Du har tidigare erfarenheter av att jobba både med mindre bolag och jättebolag som AstraZeneca, Pfizer och Sanofi. I vilken typ av organisation skulle du säga att du trivs du bäst?

– Jag trivs i mindre organisationer där det är snabbare beslutsvägar och där man direkt kan se resultaten av vad man själv bidrar med. I en mindre organisation har man möjlighet att både lägga fram en bra strategi och att genomföra den, det är tillfredsställande. Jag gillar att jobba i team, och i NeuroVives fall jobbar man ju med många externa samarbetspartners och det är också spännande. En större organisation har långa beslutsprocesser och det passar sämre när man är lite otålig och vill komma igång och göra saker, så jag måste absolut säga att jag trivs bättre i små organisationer.

Du har också arbetat som finansanalytiker med inriktning på healt care på Danske Bank under ett par år, hur var det?

– Väldigt spännande och lärorikt, det har gett en stor insikt om hur branschen fungerar och det har jag haft mycket nytta av inom industrin. Arbetet som analytiker gav ett spännande utifrånperspektiv, även om jag tror att jag som person med min expertis och mina erfarenheter snarare hör hemma inom industrin. Men jag är väldig glad över den erfarenheten. 

NeuroVive har ett tufft år bakom sig med flera motgångar och man har tagit ganska mycket stryk på börsen, man gick från att ha varit årets kursraket 2014 till att bli en av de största kursförlorarna under 2015. Vad tror du behövs för att vända kurvan uppåt igen?

– Man måste leverera på sina löften. Det gäller också att ställa förväntningarna på rätt nivå, att kommunicera både möjligheterna och riskerna med verksamheten. NeuroVive har en stor potential i de projekt som finns i bolaget, det gäller att skapa förståelse för det. Då tror jag man kan få tillbaka ett förtroende som marknaden tappat efter de negativa studieresultaten som presenterades förra året. De betyder ju inte att det inte finns ett stort värde i de projekt som finns kvar, men jag tror att det handlar om att återskapa förtroendet för bolaget. Dels genom att driva den nya strategin fokuserat och dels genom att kommunicera både kring vilka olika milstolpar man kan förvänta sig och kring de risker som är kopplade till dessa.

Hur ser du på kommunikation med aktieägarna, ofta, personligt och gärna eller helst genom officiella kanaler som pm och bolagsstämmor?

– Jag tycker om att interagera, och att kommunicera på ett bra sätt är viktigt inte bara ur bolagets perspektiv utan även för att få input om vilken kommunikation som behövs utifrån, att interagera med aktieägare både i lite större sammanhang och mindre sammanhang, och med olika typer av aktieägare. Jag ser det som en viktig del i min roll. 

Hur viktigt är det att ha ett eget ägande i de bolag du arbetar för?

– Jag tycker att det är viktigt, och det är något jag kommer att försöka lösa hyfsat snart. Min avsikt är att vara delägare i bolaget. 

Var hoppas du att NeuroVive som bolag är om tre år?

– Om tre år hoppas jag att vi har levererat på en del av de kliniska möjligheterna vi har, och att vi även har ytterligare projekt i klinik inom nya områden. Och att vi då också har ytterligare samarbetspartners, när projekten börjar bli mer mogna och därmed kostar mer pengar och resurser. 

Vilken tror du är den största utmaningen den svenska life science-branschen står inför de närmaste åren?

– Jag tror att finansieringsfrågan fortsatt kommer att vara en utmaning, där det riskvilliga kapitalet kanske inte finns på samma sätt som det funnits tidigare. Där tror jag att NeuroVives modell är ett bra exempel på att det finns andra vägar att gå, där samarbeten är en nyckel – både med små och stora industriella partners och med akademin. Man måste titta på andra alternativ för finansiering än det traditionella riskkapitalet som inte längre är tillgängligt på samma sätt för tidiga projekt. Läkemedelsindustrin i stort är under förändring och den svenska industrin behöver anpassa sig till det, och det är en stor utmaning. Jag tycker att NeuroVive har en bra modell dock, som man också kan utveckla vidare. 

Nämn tre personer i ditt nätverk som varit extra viktiga för dig under din karriär.

– Jag kom in i den här industrin genom Anders Ekblom (ordförande för Karolinska) som jag sedan jobbat med av och till under många år. Han har varit en mentor och ledstjärna på många sätt. Martin Niklasson som jag jobbade med under min tid på Sobi är också en mycket erfaren person med ett starkt nätverk. Björn Odlander är en gammal kurskamrat som jag haft kontakt med sedan studietiden, han startade HealthCap för många år sedan. Björn är en viktig person både på det personliga planet och yrkesmässigt, inom industrin.

På det lite mer personliga planet: vilka är dina största fritidsintressen?

– Jag tränar ganska mycket. Spelar tennis, går gärna på gym och håller på lite med kampsporten Thaiboxning. Annars uppskattar jag att träffa vänner, går gärna på teater och opera och botaniserar i Stockholms restaurangutbud.

Har du någon favoritopera?

– Jag gillar tragedier, Verdis La Traviata är en favorit. 

Vart i världen reser du helst?

– Jag har rest mycket till Asien. Favoritlandet är nog Korea, där jag också har mitt ursprung. 

Slutligen, vad dricker du helst?

– Vin, och vatten. Vinet får gärna vara franskt, Châteauneuf-du-Pape om det är rött och ett Sancerre om det ska vara vitt.